کد خبر: ۳۸۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مطرح کردن ادعای بازرسی اعلام نشده از فردو، تهران را به تلاش برای غنی سازی ۶۰ درصد در این نیروگاه متهم کرد.
به گزارش ملیت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آژانس بین المللی انرژی اتمی در جدیدترین سیاسی کاری خود بار دیگر مدعی نقض برخی تعهدات ایران ذیل توافق برجام شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) مدعی شد تهران بدون اطلاع آژانس اقدام به تغییر ارتباط میان دو آبشار پیشرفته غنی سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد در تاسیسات هسته‌ای فردو کرده است.

آژانس مدعی است در بازرسی سرزده از سایت غنی سازی فردو در ۲۱ ژانویه این موضوع را کشف کرده است. این نهاد در گزارشی که برای اعضای آژانس تهیه کرده و به رویت خبرگزاری رویترز رسیده اعلام نکرده است میزان تخطی ایران به چه میزان بوده است.

در بیانیه آژانس آمده است: رافائل گروسی، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نگران آن است که تهران اقدام به تغییرات قابل توجه در طراحی و آبشار‌ها به منظور غنی سازی بالاتر بدون اطلاع این نهاد کند. این مسئله با تعهدات ایران ذیل توافقنامه امنیت فعالیت‌های هسته‌ای در تضاد است.

این گزارش ادعا می‌کند ماموران آژانس به تاسیسات فردو دسترسی داشته و با مقامات ایران در باره اتفاقات رخ داده در حال رایزنی هستند. «آژانس و ایران در حال ادامه گفتگو‌ها هستند. گرچه ما خواستار افزایش بازدید‌ها و گسترش آن به منظور تایید فعالیت‌های هسته‌ای تهران هستیم، اما برخی دیگر از اقدامات احتیاطی نیاز است که با ایران در حال گفتگو در آن باره هستیم.»

گفتنی است با آنکه جمهوری اسلامی ایران بار‌ها تعهدات خود ذیل برجام و نیز معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) را اجرایی کرده است، اما آژانس بین المللی انرژی اتمی با سیاسی کاری اقدام به ارائه گزارش‌های دو پهلو به منظور استفاده ابزاری آمریکا و متحدانش کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
جدیدترین اخبار