کد خبر: ۴۰۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
طبق آمار وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، ۲۰ درصد از کل گردشگران خارجی، گردشگر سلامت هستند.
به گزارش ملیت به نقل از فارس، «تمام عروق گردن و نای جوان ۲۸ ساله به‌دلیل آسیب با جسم برنده و سخت قطع شده بود و نیمه‌جان به اورژانس رسید. ما نجاتش دادیم و برای اولین بار در ایران و چهارمین بار در جهان، جراحی موفقیت‌آمیز پیوند سر توسط پزشکان ایرانی انجام شد.»
این را دکتر میترا حسامی‌مقدم، یکی از اعضای تیم جراحی، می‌گوید. 
این درحالیست که معاون درمان وزارت بهداشت سعید کریمی ۱۲ تیرماه گفت که «در حال حاضر پیچیده‌ترین جراحی‌ها در ایران قابل انجام است».
طبق آمار، تا قبل از دهه ۷۰ سالانه ۱۱ هزار اعزام بیمار به خارج از کشور انجام می‌شد و تا سال ۶۷ نزدیک به ۵ هزار پزشک خارجی داشتیم و هرکدام میانگین ۳ هزار دلار حقوق می‌گرفتند، اما «اکنون در کشور نیاز به پزشک خارجی نداریم و هیچ‌بیماری به خارج از کشور اعزام نمی‌شود.»
اکنون بیش از ۱۵۰ هزار پزشک در کشور داریم که ۶۰ هزار نفر آن‌ها، متخصص و فوق تخصص هستند. 
طبق اعلام مرکز نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر سلامت به منظور دریافت خدمات درمانی به ایران مراجعه کرده و در مراکز درمانی پذیرش شدند.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، حدود ۹۰ درصد داروها در کشور تولید می‌شود و در حوزه تجهیزات پزشکی بالغ بر ۸۰ تا ۸۵ درصد تجهیزات مورد استفاده بیمارستان‌ها تولید داخل است.
رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی تهران علی جعفریان می‌گوید که «شرایط خوبی در محیط آکادمیک به ویژه در گروه پزشکی در حوزه ارتباطات بین المللی نداریم. در برخی موارد فاصله علم ما به قدری با دنیا زیاد شده که قابل مقایسه نیست و از دنیا در این حوزه عقب هستیم، مثل جراحی رباتیک.»
اما رئیس پژوهشکده فناوری و تجهیزات پیشرفته پزشکی دانشگاه تهران مسعود سرکار معتقد است که برخی رویکرد «خودتخریبی» و «خودتحقیری» نسبت به پیشرفت‌های علمی ایران دارند، درحالیکه با وجود تحریم‌ها، ایران پیشرفت قابل توجهی در حوزه پزشکی داشته است، «ایران بعد از آمریکا، دومین کشوری است که به ربات جراحی از راه دور، دست یافته است و اندونزی ۱۲ ربات ایرانی را خریداری کرده است.»
کاظم عباسیون، نایب رئیس جامعه جراحان ایران، معتقد است که گاهی قضاوت‌های نادرستی می‌شود که برخی از آن‌ها ناشی از کم کاری در انتشار دادن و رسانه‌ای کردن پیشرفت‌های علمی پزشکی کشور است. «ما عادت نداریم نوآوری‌ها و دستاوردهای پزشکی خود را مقاله کرده و منتشر کنیم؛ به طوری که ۹۰ درصد مقالات علمی ما منتشر نمی‌شوند و گاهی همین مسئله سبب قضاوت‌های نادرست می‌شود».
نام:
ایمیل:
* نظر: