کد خبر: ۴۰۶۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
معاون وزير آموزش و پرورش به تشريح نحوه تعيين شهريه 18 هزار مدرسه غيردولتي پرداخت.
به گزاش ملیت به نقل از فارس، هفته آخر خرداد امسال(1403)، شهريه مدارس غيردولتي توسط سازمان مدارس و مراكز غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي اعلام شد.
گفت‌وگوي ما با احمد محمودزاده معاون وزير و رئيس سازمان مدارس و مراكز غيردولتي توسعه مشاركت‌هاي مردمي را درباره نحوه تعيين شهريه مدارس غيردولتي و جزئيات آن مي‌خوانيد: 
در خصوص موضوع شهريه، امسال سومين سال است كه شهريه مدارس غيردولتي را تعيين كرديم. از روز اول يعني از همان بدو ورود به سازمان مدارس و مراكز غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي، يك نگاه اصلاحي به موضوع شهريه داشتيم.
بر همين اساس در راستاي تحقق شعار دولت مبني بر شفافیت و پیشگیری  از رانت و فساد و با توجه به مواد 15 و 16 قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی که در آن سازوکار تعیین شهریه مشخص شده، اقدام كرديم. در سال اول بخشي از اين فرايند و در سال دوم، بخشي ديگر مانند الگو اجرا شد اما نتوانستيم واگذاري به مدارس و مناطق و استان را اجرايي كنيم. 
 امسال تمام مواد 15 و 16 را در حال اجرا داريم و در سوم ارديبهشت 1403 بخشنامه‌ الگوي شهريه كه مصوبه هيأت نظارت را داشت، ابلاغ كرديم. 
 *بخشنامه چند آيتم دارد و شامل چه چيزهايي است؟
 
الگو در هفت آيتم شامل كيفيت آموزشي و پرورشي، تورم سال، فوق برنامه، موضوعات مربوط به دوره تحصيلي، فضا، امكانات و تجهيزات است كه به مدارس، مناطق و استان‌ها اجازه داديم در قالب ماده 16 قانون تأسيس مدارس غيردولتي اقدام كنند.
در كارگروهي كه رياستش بر عهده رئيس منطقه بود و اعضايي از انجمن اوليا و مربيان، نمايندگان معاونت‌هاي تخصصي و نمايندگان مؤسسان در آن جلسه حضور داشتند، فرايند را امسال به طور كامل اجرا كرديم و امروز كه خدمت شما هستيم حدود 18 هزار شهريه براي 18 هزار مدرسه را بستيم.
*يعني در حال حاضر شهريه همه مدارس مشخص شده است؟
براي هر مدرسه پس از بررسی نهایی در کمیته شهریه مناطق، شهريه مشخص شد و شهريه 18 هزار واحد آموزشی در کشور مشخص شد. يعني فرايند تكميل سامانه بر اساس آيتم‌ها به طور كامل و دقيق انجام شده است كه به عنوان مثال در بخش كيفيت‌بخشي 150 آيتم دارد.
اين موارد در مدارس تكميل شده است و مناطق نيز به صورت تك به تك همه اين موارد را بررسي و تأييد كردند. البته در مواردي براي اصلاح به مدارس برگشت داده شد و در نهايت شهريه تأييد شده در سامانه بارگذاري مي‌شد.   
قرارمان اين بود كه ابلاغ شهريه توسط استان انجام پذيرد كه تفويض اختيار به مدرسه، منطقه و استان شده بود. مدرسه، الگو را تكميل مي‌كرد، منطقه بررسي، تأييد و بارگذاري مي‌كرد و استان هم تأييد و ابلاغ مي‌كرد. 
* شهريه امسال از چه قيمتي شروع مي‌شود؟
شهريه از 10 ميليون تومان آغاز مي‌شود و به 80 ميليون تومان مي‌رسد. بين 80 تا 96 ميليون تومان نيز حدود يك درصد از مدارس هستند كه درخواست شهريه دارند كه هنوز به توافق نرسيديم و پيگير مي‌كنيم كه اگر امكانش باشد شهريه بالا را كمتر كنيم.
25 درصد مدارس داراي شهريه از 30 ميليون به بالا هستند
* جزئيات ميزان شهريه‌ها را هم اعلام مي‌كنيد:
حدود 75 درصد مدارس شهريه بين 10 تا 30 ميليون تومان دارند. 25 درصد مدارس شهريه از 30 ميليون به بالا دارند. 
نزدیک به 40 درصد شهریه‌های مدارس در کشور بین 10 تا 20 میلیون تومان برآورد شده و قریب به  34 درصد شهریه های مدارس نیز بین 20 تا 30 میلیون تومان تعیین شده که از این میان شهریه حدود 14درصد مدارس نیز بین 30 تا 40 میلیون تومان اعلام شد و 6 درصد دیگر از مدارس کشور شهریه‌هایی بین 40 تا 50 میلیون تومان دارند و 2 و نیم درصد مدارس شهریه هایی بین 50 تا 60 میلیون تومان خواهند داشت.
 یک و نیم درصد شهریه‌های مدارس نیز بین 60 تا 70 میلیون تومان تعیین شد و در نمودار نرخ شهریه کمتر از یک درصد مدارس بین 70 تا 80 میلیون تومان است.
* شهريه شامل چيست؟
 در مدرسه غيردولتي سه نوع شهريه داريم و با هم متفاوت است. به مؤسسان هم توصيه مي‌كنيم همان چيزي كه اعلام كرديم را دريافت كنند. در تعيين شهريه همه جوانب از جمله تاب‌آوري مردم و وضعيت مدارس را در نظر گرفتيم.
امسال دو موضوع جديد داشتيم كه يكي 30 ساعته بودن معلمان است و از مؤسسان درخواست داريم اجحافي كه سال‌هاي سال بر معلمان مي‌شده است را جبران كنند. هم به معلمان انگيزه مي‌دهد كه دستمزد مناسب بگيرند و بيمه شوند و هم تجارب نشان مي‌دهد مدارسي كه معلمان خوب و باانگيزه دارند در حوزه آموزشي‌ و پرورشي‌شان موفق‌تر هستند.
شهريه كه مدارس به خانواده‌ها اعلام مي‌كند نبايد مغاير با ابلاغيه باشد
موضوع دوم اين است كه مؤسسان و مدارس تفكيك شهريه‌ها را در پنل مديريتي مدرسه در نظر بگيرند و اينگونه نباشد كه بحث اياب و ذهاب، تغذيه، لباس فرم، فعاليت‌هاي آموزشگاهي مدرسه و شهريه ثابت را با هم اعلام كنند و عددي كه خروجي مي‌شود خلاف عددي شود كه ما اعلام كرديم. 
اينگونه نباشد كه مردم بگويند وزارتخانه يك عددي مي‌گويد ولي آنچه توسط مدرسه اخذ مي‌شود، بيشتر است.
پس اولا آنچه ما ابلاغ كرديم شهريه ثابت و فوق برنامه است كه شهریه‌هایی که در سامانه ارائه شده شامل مباحث و برنامه‌های درس ملی  طبق مصوبات آموزش و پرورش و بر اساس ساعات تعریف شده است و بخشی دیگری نیز مربوط به فوق برنامه‌های درسی و غیردرسی است که آنها نیز در چارچوب ضوابط و بر اساس ابلاغیه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش انجام می‌گیرد.
 
به استناد این دستورالعمل میزان تخصیص ساعات فوق برنامه درسی و غیردرسی در مقطع ابتدایی و برای دوره‌های متوسطه اول و دوم نیز فرآیندی مشخص، تعیین و ابلاغ شده است
* اما شهريه از نظر نگاه مردم شامل همه امكاناتي است كه به دانش‌آموزان داده مي‌شود؟
بخشی از دریافت‌ها و هزینه‌های جانبی در مدارس غیر دولتی به مسؤولان سازمان مدارس و مراكز غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي بر نمي‌گردد و به سازمان ارائه دهنده تسهيلات بر مي‌گردد مثلا سرويس مدارس با شهرداري‌هاست.
در حقيقت هزینه‌های پذیرایی ناهار، سرویس مدرسه، پوشش دانش‌آموزی و... به هیچ عنوان با شهریه اعلامی در سامانه ارتباط ندارد و مستلزم عقد قراردادهای منعقده با اولیاء است و بر این اساس تأکید می‌شود هرگونه هزینه‌های تجملاتی، پذیرایی و ... که با فرهنگ اسلامی _ ایرانی و رویکردهای تربیت اسلامی ناسازگار باشد، ممنوع است.
شهريه ديگر كه از والدين گرفته مي‌شود، شهريه فعاليت‌هايي آموزشگاهي است به عنوان مثال مدرسه‌اي دو يا سه زبان تدريس مي‌كند كه اين موارد ربطي به شهريه اعلامي از سوي سازمان مدارس و مراكز غيردولتي و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ندارد. 
دریافت‌هایی که در برخی از مدارس با عناوین آموزشگاهی انجام می‌پذیرد براساس تفاهم‌های انجمن اولیا و مربیان مدارس و مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی اعم از زبان و ... در ساعات غیردرسی و اختیاری است که این مبالغ  خارج از شمول شهریه اعلامی خواهد بود.
* پس شهريه فعاليت‌هاي آموزشگاهي قانوني است؟
ببينيد اگر مدرسه مجوز از ما دارد مي‌تواند فعاليت آموزشگاهي ارائه دهد و اگر مجوز ندارد بايد با مؤسسه‌اي كه مجوز دارد، قرارداد ببندد. 
پس اين سه شهريه اگر جدا شوند، هم خانواده‌ها و هم دستگاه‌هاي نظارتي در جريان اين موضوع خواهند بود. 
* با مدارسي كه تخلف مي‌كنند، چه برخوردي مي‌كنيد؟
اگر مدرسه‌اي خارج از اين چارچوب عمل كند، حتما برخورد مي‌شود. خانواده‌ها مي‌توانند با ما از طريق سامانه مشاركت‌ها اقدام كرده يا به اداره ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات در مناطق، استان‌ها و ستاد وزارت آموزش و پرورش و رؤساي مشاركت‌ها در مناطق و استان‌ها مراجعه كنند.
همچنين شوراي نظارت ما براي همين كار است. ما هم بازديدهاي ميداني از مناطق مختلف داريم. نكته ديگر اينكه امسال شوراي نظارت يك بند براي جرايمي كه اتفاق مي‌افتد، اضافه كرده است و اگر مدرسه‌اي خارج از چارچوب شهريه‌اي گرفت، آموزش و پرورش مي‌تواند متناسب با ميزاني كه در شوراي نظارت استان تعين مي‌شود از حساب مدرسه بردارد.
نكته مهم اين است نظارت میدانی و سامانه ای انجام می‌شود و تیم‌های نظارتی پس از بررسی موضوعات مختلف و مستند سازی اطلاعات ضمن تسریع دررسیدگی به شکابات مردمی، قاطعانه با هر متخلف برخورد قانونی خواهند کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
جدیدترین اخبار
پربیننده ترین