کد خبر: ۴۰۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۲

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای استفاده از فرصت‌های بازار مالی، کپی‌برداری از معاملات بهترین تریدرها است. حساب کپی ترید به شما این امکان را می‌دهد تا به‌طور خودکار از خریدوفروش معامله‌گران باتجربه، بدون نیاز به تجزیه‌و‌تحلیل بازار استفاده کنید. این حساب برای تازه‌کارها، فرصت کسب سود و آشنایی با پویایی بازار را فراهم می‌کند. از طرفی، برای سرمایه‌گذاران پرمشغله که فرصت فعالیت در این بازار را ندارند، یک راه‌حل مناسب به حساب می‌آید تا با کپی‌کردن معاملات سایر معامله‌گران، دارایی خود را افزایش دهند. در این مقاله، به معرفی حساب کپی ترید و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم.

یکی از بهترین بروکرها در زمینه حساب کپی ترید، کارگزاری اپوفایننس است. این مجموعه، حساب کپی ترید را در همه بازارهای مالی به معامله‌گران ایرانی با کمترین اسپرد و کارمزد ارائه می‌دهد. با ثبت‌نام در این بروکر از خدمات معاملات فارکس، ارزهای دیجیتال، کالاها و سهام‌های بین‌المللی در یک پلتفرم امن و معتبر، بهره‌مند می‌شوید.

کپی ترید چیست؟

همان‌طور که از معنای لغوی این اصطلاح پیدا است، کپی ترید (Copy Trading) به کپی‌کردن معاملات سایر معامله‌گران گفته می‌شود. امروزه بسیاری از بروکرها معاملات کپی را با ویژگی‌های مختلف به کاربران خود ارائه می‌دهند. تنها تحقیقی که شما به‌عنوان یک کاربر باید انجام دهید این است که یک معامله‌گر سودآور در یک پلت‌فرم معاملاتی را شناسایی کنید. اکثر پلتفرم‌ها برای این کار، فیلتر نتایج معاملات معامله‌گران باتجربه را ارائه می‌دهند که پیداکردن بهترین تریدر متناسب با سبک معاملاتی و تحمل ریسک شما را آسان می‌کند.

حساب کپی ترید چیست؟

حساب کپی ترید به حسابی گفته می‌شود که در آن به شما امکان کپی‌کردن معاملات داده می‌شود. این حساب دارای بخش‌های مختلف، از جمله، تنظیمات کپی و معرفی برترین تریدرها است تا بتوانید در کمترین زمان به تریدر مدنظر و کپی معاملات، دسترسی داشته باشید. از طرفی امکان تغییر تنظیمات و تریدر مدنظر در حساب کپی ترید وجود دارد.

درک کپی تریدینگ

در معاملات کپی ترید، شما یک تریدر را به‌عنوان سرلوحه خریدوفروش خود انتخاب می‌کنید تا معاملاتش را کپی کنید. هنگامی که معامله‌گری که دنبال می‌کنید معامله‌ای را باز می‌کند، پلتفرم معاملاتی، کپی همان معامله را به‌صورت خودکار در حساب شما باز می‌کند. همچنین می‌توانید از بخش تنظیمات حساب، انتخاب کنید که چه مقدار از سرمایه خود را می‌خواهید به این معامله‌گر تخصیص دهید و همچنین، کل ریسک‌های خود را در هر معامله تعیین کنید. به‌عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر با 6 درصد از اندازه حساب معاملاتی خود، موقعیت خرید طلا را باز کند، همان معامله در حساب معاملاتی شما ظاهر می‌شود. در صورتی که شما ریسک گریزتر از معامله‌گر هستید، می‌توانید ریسک هر معامله را تا هر سطحی که می‌خواهید تعیین کنید.

درک-کپی-تریدینگ

انواع حساب‌های کپی در بروکرها

در بروکرها حساب‌های متنوعی با عنوان کپی ترید وجود دارند که هر کدام با ویژگی‌های خاصی مورد استفاده معامله‌گران قرار می‌گیرند. این حساب‌ها در اختیار معامله‌گران مختلف قرار دارند تا هر تریدری با هر سبک و استراتژی، بتواند در بازار فعالیت کند. سوشیال ترید، میرور ترید و کپی ترید، از انواع حساب کپی در بروکرها هستند که در ادامه، هر کدام را با مزایا و معایبی که دارند، معرفی می‌کنیم.

  • سوشیال ترید: یکی از انواع رایج معامله کپی، سوشیال ترید (Social Trading) است. سوشیال ترید در معنای لغوی به «معامله براساس نظر اجتماعی» گفته می‌شود. اما تعریف اصلی سوشیال ترید، به معامله‌ای اطلاق می‌شود که در آن شما به طور خودکار معاملات سایر معامله‌گران را کپی نمی‌کنید، بلکه ایده‌ها و تحلیل‌های نمودارهای فارکس را با سایر معامله‌گران مبادله می‌کنید که می‌تواند به عملکرد معاملاتی شخصی شما کمک کند. در معامله‌گری براساس سوشیال، شما به نظر معامله‌گران دیگر دسترسی دارید و در یک فضای اجتماعی این نظرات و تحلیل‌ها از بازار را دریافت می‌کنید و می‌توانید مستقیما مطابق آن وارد معامله شوید یا صرفا این تحلیل‌ها را ملاکی در تنظیم استراتژی معاملاتی خود قرار دهید.

پلتفرم‌های معاملات سوشیال ترید، روش بسیار خوبی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازار و معامله‌گری از تریدرهای باتجربه و حرفه‌ای است. شما با دسترسی به معاملات و تحلیل‌هایی که از این تریدرها در فضای سوشیال ترید وجود دارد، متوجه می‌شوید که آن‌ها چه معاملاتی را انجام می‌دهند، استراتژی معاملاتی آن‌ها چیست و چگونه بازار را تحلیل و معاملات خود را مدیریت می‌کنند. با این‌حال، این روش نیز همانند حساب کپی ترید یا میرور ترید، با یک عیب بزرگ همراه است. سوشیال ترید یک معامله اتوماتیک و خودکار نیست، بلکه فقط بستری برای تبادل دانش، تحقیق و ایده معامله‌گران است. برای معامله در حالت سوشیال ترید، باید خودتان به‌صورت دستی معاملات را باز کنید و صرفا تعدادی داده معاملاتی پیش روی شما قرار دارد.

  • میرور ترید: معاملات میرور (Mirror Trading) را می‌توانیم زیرمجموعه‌ای از معاملات کپی ترید در نظر بگیریم. برخلاف کپی ترید، میرور ترید به کپی‌کردن کامل یک استراتژی یا الگوریتم‌های معاملاتی گفته می‌شود که اجازه تنظیمات و تغییر برخی پارامترهای خریدوفروش را به کاربر نمی‌دهد. به این صورت که در میرور ترید، شما فقط یکبار انتخاب می‌کنید که معاملات شما مطابق با کدام استراتژی معاملاتی به‌طور خودکار انجام شود. از آن پس، تمام تنظیمات استراتژی، مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه آن مجموعه به‌محض ورود به معامله، در حساب شما نیز اجرا می‌شود.

در معاملات میرور، ممکن است گروه بزرگی از معامله‌گران پشت سر یک استراتژی معاملاتی خودکار وجود داشته باشند. در برخی موارد، صدها معامله‌گر حرفه‌ای ممکن است در ایجاد استراتژی اتوماتیک که شما دنبال می‌کنید، شرکت کرده باشند. درواقع شما در میرور ترید، به‌جای کپی‌کردن معاملات فردی، استراتژی الگوریتمی پشت معاملات را کپی می‌کنید. میرور ترید باعث می‌شود تا شما نیاز به تنظیم استراتژی و اجرای آن بر روی معاملات نداشته باشید. در این سیستم، شما سرمایه خود را در اختیار استراتژی چندین معامله‌گر قرار می‌دهید و اگر استراتژی، وارد سود شود، شما نیز سود کسب می‌کنید. همچنین این سیستم به تنوع سبد شما نیز کمک می‌کند، زیرا در تمام بازارهای مالی معامله می‌شود.

اما همان‌طورکه در بالا اشاره شد، در میرور ترید امکان تغییر استراتژی معاملاتی وجود ندارد. درواقع میرور ترید یک کپی کامل از معاملات و استراتژی‌های نهفته در آن است که امکان افزودن تنظیمات جدید را به شما نمی‌دهد. این یک ویژگی منفی در میرور ترید است که اگر میزان سرمایه شما با استراتژی معاملاتی کپی‌شده هم‌خوانی نداشته باشد، ممکن است وارد ضرر شوید.

  • کپی ترید: حساب کپی ترید مفهوم گسترده‌تری نسبت به میرور ترید و سوشیال ترید است، اما به یکدیگر بسیار نزدیک هستند. درواقع عمل کپی‌کردن در تمام این سه روش، یکی است، ولی اجرای آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. در میرور ترید، می‌توانید استراتژی معاملاتی را کپی کنید و وارد معامله شوید، اما در سوشیال ترید استراتژی‌های معاملاتی معامله‌گران باتجربه را دریافت می‌کنید و مطابق با نظر خود وارد معامله می‌شوید. درواقع سوشیال ترید، آن‌قدرها هم بار معنایی کپی معاملاتی را در خود ندارد، زیرا شما تکنیک‌های سایر معامله‌گران را در شبکه اجتماعی مشاهده می‌کنید.

کپی ترید ویژگی کپی‌کردن استراتژی معاملاتی تریدرهای حرفه‌ای را دارد و شما را به‌طور خودکار وارد معامله می‌کند، اما به شما این اجازه را می‌دهد تا تغییراتی در تنظیمات مدیریت سرمایه و ریسک داشته باشید یا اگر لازم شد، معامله کپی شده را ببندید. این ویژگی اصلی کپی ترید است و نه تنها ضررهای شما را کاهش می‌دهد، بلکه به افزایش سود شما نیز کمک می‌کند.

انواع-حساب‌های-کپی-در-بروکرها

مزایا و معایب حساب کپی ترید

بازارهای مالی به‌رغم سودهای خوبی که برای تریدرها ایجاد می‌کنند، خطراتی نیز دارند. دلیل این امر اتفاقاتی است که روی روند قیمت‌ها و بازارها تاثیرگذار هستند و گاهی باعث بالارفتن یا پایین‌آمدن ناگهانی قیمت می‌شوند. هیچ تریدری صددرصد از تحلیلی که برای بازار ارائه می‌دهد، نمی‌تواند مطمئن باشد و حرفه‌ای‌ترین معامله‌گران نیز در بعضی معاملات ضرر می‌کنند. کپی تریدینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است معامله‌ای که با کپی از تریدر دیگری انجام شده، با ضرر بسته شود. به همین خاطر، مزایا و معایب کپی ترید را بیشتر بررسی می‌کنیم.

مزایای کپی تریدینگ

  • معاملات اتوماتیک: مزیت اصلی کپی تریدینگ، قابلیت معاملات اتوماتیک و خودکار با پیروی از سایر معامله‌گران سودآور است. تنها کاری که در حساب کپی ترید باید انجام دهید این است که یک تریدر سودآور با نتایج معاملاتی خوب پیدا کنید و عملکرد این معامله‌گر را در دوره‌های مختلف بررسی کنید. پس از تایید این معامله‌گر برای حساب کپی ترید، دیگر نیاز به کار خاصی نیست و معاملات او در حساب شما کپی می‌شود. درواقع، هر زمان که این معامله‌گر معامله‌ای را باز کند، همان معامله در حساب شما باز می‌شود.
  • یافتن معامله‌گران باتجربه: مزیت بعدی معامله به سبک کپی ترید، یافتن معامله‌گران سودآور است. بیشتر پلتفرم‌های کپی تریدینگ به شما این امکان را می‌دهند تا با فیلترهای مختلفی، از جمله نتایج معاملات، سود و زیان، میانگین اندازه معاملات برنده و بازنده، میانگین ریسک در هر معامله، نسبت پاداش به ریسک و موارد دیگر، بتوانید معامله‌گران را محک بزنید و حرفه‌ای‌ها را پیدا کنید. با یافتن این معامله‌گران، به مرور با استراتژی و دلایل ورود به معاملات آن‌ها آشنا می‌شوید و به دانش شما در معامله‌گری کمک می‌کند.
  • معامله بدون احساسات: اگر تریدر تازه‌کار هستید، ممکن است احساسات تأثیر زیادی بر نتایج معاملات شما داشته باشند. با کپی تریدینگ، سرمایه شما با توجه به استراتژی، ریسک و مدیریت سرمایه معامله‌گر دیگری وارد معاملات می‌شود. در اینجا احساسات شما دخیل نیستند و اگر معامله‌گر باتجربه‌ای انتخاب کرده باشید، قطعا نتیجه این معاملات سودآور خواهد بود.
  • امکان تنظیمات مدیریت سرمایه: هرچند در معاملات کپی تریدینگ، شما با استراتژی، ریسک و مدیریت سرمایه شخص دیگری وارد معامله می‌شوید، اما می‌توانید از همان ابتدا، میزان ریسک و درصد استاپ خود را مشخص کنید. از طرفی اگر حس کردید که معامله بازشده مطابق با استراتژی معاملاتی یا برداشت‌‌های شما از بازار نیست، فورا آن را ببندید. این دسترسی به تنظیمات در معاملات کپی تریدینگ وجود دارد و یک مزیت خوب محسوب می‌شود.

معایب کپی تریدینگ

  • وابسته به معامله کپی شده: همان‌طور که ممکن است حدس بزنید، اشکال اصلی معاملات کپی این است که عملکرد معاملاتی شما کاملاً به نتایج معاملات تریدرهایی که دنبال می‌کنید، بستگی دارد. اگر آن معامله‌گر یک خرید یا فروش بد انجام دهد، آن معامله بد در حساب معاملاتی شما ظاهر می‌شود. برای آن‌که بتوانید این مشکل بزرگ را برطرف کنید، پلتفرم‌های معاملاتی کپی به شما این امکان را می‌دهند که میزان سرمایه درگیر را که می‌خواهید به هر معامله‌گری اختصاص دهید، تعیین کنید و از قبل مشخص کنید که می‌خواهید در هر معامله چقدر ضرر کنید. همچنین اگر احساس کردید که معامله کپی‌شده به خوبی پیش نمی‌رود، می‌توانید به‌صورت دستی آن را ببندید.
  • ریسک بازار مالی: بزرگ‌ترین ریسک در معاملات کپی ترید، ریسک بازار مالی است. هر معامله زنده به‌طور اجتناب‌ناپذیری تحت‌تأثیر عوامل مختلف بازار قرار می‌گیرد که در نهایت، نتیجه آن را تعیین می‌کنند. در معاملات کپی، ریسک بازار درواقع نوسانات شدید قیمت در فارکس، سهام، نرخ بهره و سایر دارایی‌ها است که می‌تواند بر این معاملات تأثیر منفی بگذارد. ریسک معاملات را نباید با اشتباه تریدرها و ضعف استراتژی یکسان دانست. گاهی تریدر اشتباه می‌کند و معامله با ضرر بسته می‌شود و گاهی نیز بازار به یکباره تغییر جهت می‌دهد و همه را غافلگیر می‌کند. هر معامله‌گر حرفه‌ای باید با ریسک بازار دست‌وپنجه نرم کند و گاهی ضرر بدهد. با این‌حال، معامله‌گران حرفه‌ای معمولاً نیروهای اصلی بازار را درک می‌کنند و سعی می‌کنند ریسک‌های بازار را تا حد امکان کاهش دهند.

به‌عنوان مثال، یک تریدر باتجربه ممکن است تصمیم بگیرد، در طول زمان انتشار اخبار موثر یا در ساعاتی که نقدینگی بازار مناسب نیست، معامله نکند. بازارها اغلب در طول انتشار اخبار مهم، مانند تصمیمات سیاست پولی در گزارش تغییرات اشتغال بخش خصوصی و غیر کشاورزی، بسیار بی‌ثبات هستند. سایر عواملی که ریسک بازارهای مالی را افزایش می‌دهند، شامل سیاست‌های کلان کشورها در زمینه اقتصادی و سیاسی، تحریم‌ها، بحران‌های طبیعی مانند خشکسالی یا زلزله و سیل، ورشکستگی شرکت‌ها، جنگ و شیوع بیماری‌های واگیردار مانند کرونا هستند.

نحوه استفاده از حساب کپی ترید

  • ایجاد حساب کپی ترید: اولین مرحله کپی تریدینگ، ایجاد یک حساب کاربری در یک پلت‌فرم معاملاتی معتبر است. اکثر بروکرها، امکان کپی تریدینگ را برای معامله‌گران فراهم می‌کنند. فقط کافی است با افتتاح حساب در بروکر فارکس، وارد بخش کپی ترید شوید.
  • انتخاب تریدر باتجربه: معمولا در بخش کپی ترید، امکان بررسی تریدرها براساس میزان فعالیت، درصد سود کسب شده در ماه، وین ریت، تعداد معاملات برنده و بازنده و دیگر پارامترها وجود دارد. انتخاب معامله‌گر مناسب به شما بستگی دارد که بخواهید از چه تریدری با چه مشخصاتی کپی کنید. ما پیشنهاد می‌کنیم به‌دنبال معامله‌گری باشید که سود بیشتری کسب کرده است یا الگوی معاملاتی ثابتی دارد.
  • تنظیم استراتژی مدیریت ریسک و سرمایه: ابتدا استراتژی خود در کپی ترید را مشخص کنید. برای مثال، باید بدانید چقدر حاضر به ریسک در این حساب هستید و آستانه تحمل شما چقدر است. تصمیم‌گیری در مورد میزان سرمایه‌گذاری و ریسک نیاز به تجربه دارد، اما می‌توانید تا حدی که قابل قبول است، ریسک معقولی را بپذیرید. با درصد کمی از سرمایه شروع کنید و به یاد داشته باشید در بازارهای مالی امکان ضرر زیاد است.
  • مدیریت معاملات: شما می‌توانید ناظر معاملاتی باشید که در حساب شما، اما با توجه به استراتژی تریدری که انتخاب کرده‌اید، باز و بسته می‌شوند. همچنین در این مرحله، شما می‌توانید به‌صورت دستی معاملاتی که از موفقیت آن‌ها اطمینان ندارید را ببندید.

حساب کپی ترید، یک شروع عالی برای معامله‌گران تازه‌کار است. این حساب به شما امکان می‌دهد تا از موفقیت‌ها و شکست‌های دیگران تجربه کسب کنید و مستقیماً از اشتباهات آن‌ها درس بگیرید. همچنین این حساب یک راه خوب برای کسب درآمد در بازار مالی است، اما بدون خطر نیست. سوشیال ترید، میرور تریدر و کپی ترید، روش‌های متنوعی از کپی در فضای معامله‌گری هستند که در این میان، کپی ترید به دلیل مزایایی که دارد، در بین تریدرها بسیار محبوب است. در بالا به تمام مزایای حساب کپی ترید اشاره شد. از طرفی، دانستید که چطور از این حساب استفاده کنید. یادتان باشد ریسک بازار همیشه وجود دارد و هر حسابی را تهدید می‌کند، اما آنچه اهمیت دارد کسب تجربه معامله‌گری است.

حساب کپی تریدینگ در بروکر اپوفایننس، بهترین حساب برای معاملات کپی در بازار فارکس، سهام‌های بین‌المللی، ارزهای دیجیتال و کالاها است تا در یک فضای امن و پرسرعت، بتوانید خریدوفروش خود را به آسانی انجام دهید. با ثبت‌نام در این کارگزاری، از اسپرد بسیار کم و کمیسیون مقرون‌به‌صرفه در تمامی معاملات بهره‌مند می‌شوید.

نام:
ایمیل:
* نظر: