کد خبر: ۴۰۹۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۶
رئیس‌جمهور در کنفرانس وحدت اسلامی:
پزشکیان گفت: جنگ مسلمانان با همدیگر لبه آتش است و باید از لبه آتش کنار بکشیم.
به گزارش ملیت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود پزشکیان در اجلاس سی‌وهشتمین اجلاس بین‌المللی کنفرانس وحدت اسلامی که توسط مجمع تقریب مذاهب اسلامی در سالن اجلاس سران برگزار شد ضمن عرض تبریک هفته وحدت گفت: صحبت کردن من در اینجا زیره به کرمان بردن است. زمانی که انتخابات بود شعار من این بود که باید دست به دست هم بدهیم و وحدت کشورهای اسلامی می‌تواند ما را تقویت کند.

وی اظهار کرد: پیامبر (ص) وقتی آمدند قبایل اوس و خزرج سال‌ها بود همدیگر را می‌کشتند و با هم می‌جنگیدند و روزی که پیامبر (ص) به آنجا رسیدند فرمودند که با هم برادر شوید و پیمان اخوت دادند. 

رئیس‌جمهور بیان کرد: پیامبر (ص) بعد از هشت سال وقتی به مکه رفتند همه آنها تسلیم شدند و در سخنرانی‌شان گفتند مسلمان با هم برادرند و نگفتند مومنان با هم برادرند. به آنان که انصار و مهاجرین را بیرون کرده بودند گفتند همه شما با هم برادر هستید و مسلمانان با یکدیگر برادر هستند و نگفتند مومن با مومن برادر است. آیا ما به عنوان مسلمان این گونه هستیم؟

پزشکیان بیان کرد: اروپایی‌ها با همه دعوایی که با یکدیگر داشتند مرزها را برداشتند و پول‌ها را یکی کردند، اما ما دیوار گذاشتیم و همدیگر را می‌کشیم و این تفرقه دشمن است که در بین ما ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه وحدت بالاتر از نماز و روزه ما است، گفت: ما نماز و روزه را برپا می‌داریم، اما با هم دعوا می‌کنیم. آیا خدا یا کتاب خدا گفته دشمنی کنید و اختلاف کنید.؟ اختلاف عصیان در مقابل خداست. نماز می‌خوانیم و می‌گویم صراط مستقیم و می‌خواهیم با هم بجنگیم، اما اسرائیلی‌ها با دو سه میلیون نفر همه جارا بمباران می‌کند و ما نگاه می‌کنیم چون ما با هم نیستیم و زبان مشترک و وحدت اسلامی نداریم و سر چیزهای ساده با هم دعوا می‌کنیم. 

وی ادامه داد: نماز و روزه برای وحدت است. اگر وحدت نکنیم برای چی نماز می‌خوانی و روزه می‌گیری. اقامه صلوه یعنی اجماع بین مسلمانان و داشتن زبان مشترک، اما بعد تفرقه بین مسلمانان می‌اندازند. دشمنان دعوا بین شیعه و سنی راه می‌اندازند تا منابع و امکانات ما را ببرند لذا ما مسلمانان مقصر هستیم. 

رئیس‌جمهور بیان کرد: پذیرش همدیگر و چنگ زدن به ریسمان الهی اصل است نه اینکه چطوری بایستی. همه از وحدت حرف می‌زنیم، اما تحمل همدیگر را نداریم و اجازه رشد به هم نمی‌دهیم؛ وحدت یعنی رو به یک قبله و با یک امام نماز بخوانیم.

پزشکیان اظهار کرد: در عراق گفتم چرا نباید از ترکمنستان، افغانستان و پاکستان به نجف، کربلا و مکه بروند. کشورها چرا نباید چنین روابطی نباشد. به جای اینکه در زبان بگوییم با هم برادریم باید در عمل برادر باشیم و اگر با هم باشیم هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را ضایع کند. 

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: امیدوارم جمع شما بتواند برای جوامع اسلامی یک نسخه و دستورالعمل را داشته باشد نه اینکه مسائل مختلف را در جامعه پخش کنید چون جنگ با همدیگر لبه آتش است و باید از لبه آتش کنار بکشیم. باید دست به دست هم بدهیم و به جوامع خودمان برسیم و به عزت برسانیم و دیگران که به ما طمع دارند با عزت و قدرت آنها را بیرون کنیم.

سی‌وهشتمین همایش بین‌المللی وحدت اسلامی با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا صالحی امیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محسن حاجی میرزایی دبیر هیئت دولت، مقامات لشکری و کشوری و مهمانان خارجی در سالن اجلاس سران برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین