کد خبر: ۴۰۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
ساری- جدال برقی ها با مشترکان پرمصرف و مزارع غیرمجاز رمزارز روزهای پر تب و تابی را برای صنعت برق در مناطق مختلف کشور و مازندران رقم زده است.

به گزارش ملیت به نقل از مهر، اگرچه در هفته‌ای که گذشت آسمان یار بود و وضعیت دمای هوای مازندران چندان بالا نرفت اما در عوض ادارات و ماینرها تلافی کردند و مصرف برق در مازندران را به اوج رساندند.

مصرف بالای برق در مازندران طی هفته جاری آنقدر بالا رفت که برای پیشگیری از خاموشی برق در بخش خانگی، طبق تصمیم ستاد، ساعت کار اداری مازندران در روز چهارشنبه دو ساعت کمتر شد تا شاید از فشار وارده به بخش برق کاسته شود.

از سوی دیگر هرچه تدابیر برای کاهش بار پیک در بخش اداری، تجاری و خانگی بیشتر شد، ماینرها و دارندگان رمز ارز غیرمجاز نیز بیکار ننشستند و تلاش کردند از فرصت ایجاد شده به نفع خود بهره برند اما با تلاش‌های صورت گرفته طی هفته‌ای که گذشت فقط در غرب مازندران و در یک شهر کوچک به نام هچیرود ۷۰ دستگاه رمز ارز غیرمجاز کشف شد.

مصرف بالای برق رمزارزهای غیرمجاز به حدی است که آن را با مصرف برق چندین خانه و ساختمان برابر می‌دانند و در شرایطی که گرمای هوا و ناترازی تولید و مصرف، شرایط نامناسبی را برای بخش تولیدی و صنایع ایجاد کردند و مجبور به محدودیت در تولید به دلیل کمبود برق هستند، زخم رمز ارزهای غیرمجاز و مشترکان پرمصرف ناسور شده است.

اعمال خاموشی‌ها کلید خورد

طی روزهای گذشته اعمال خاموشی‌های با برنامه در برخی از شهرها و مناطق مختلف استان مازندران نیز آغاز شده است و مشترکان بخش خانگی نیز بعد از دو سال، روزانه یک تا دو ساعت بی برقی را تجربه می‌کنند.

کلید خاموشی پرمصرف‎ها در دست بابابرقی ها/ رمزارزها بلا شدند

بخش اداری و دستگاه‌های دولتی در مازندران از پرمصرف‌ترین بخش‌های انرژی محسوب می‌شوند و با آنکه طبق مصوبه باید بخشی از انرژی دستگاه‌ها با راه اندازی نیروگاه‌های کوچک مقیاس و یا بهره گیری از انرژی‌های نو و خورشیدی تأمین شود، اما این مصوبه در بیشتر دستگاه‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ مازندران اجرا نشده است.

طی ۱۰ روز گذشته برق بیش از ۱۰۰ اداره پرمصرف در مازندران قطع شده است.

سید کاظم حسینی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران با اشاره به اینکه برق ۹۰ دستگاه اداری، بانک‌ها و مؤسسات که به مصوبه هیأت وزیران در زمینه صرفه جویی و کاهش مصرف برق توجه نکردند، قطع شد، افزود: برق این مراکز از راه دور قطع شده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش مصرف برق و ناترازی بین تولید و مصرف بر لزوم صرفه جویی برای جلوگیری از خاموشی و محدودیت در مصرف انرژی شد و از مشترکان برق در استان مازندران خواست با رعایت مصرف بهینه، به ویژه در ساعات اوج مصرف به پایداری شبکه برق استان در پیک تابستان کمک کنند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اضافه کرد: در بخش خانگی علاوه بر طرح سال‌های گذشته مبنی بر ارائه پاداش صرفه‌جویی به میزان ٢ هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت با راه‌اندازی پویش «با انرژی» برای کسانی که مصارف خود را کاهش دهند و نرم افزار کاربردی با انرژی را نصب کنند، به قید قرعه، جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.

وی ادامه داد: از مجموع یک میلیون و ۶۱۰ هزار مشترک برق در استان مازندران، تاکنون ۱۳۴ هزار مشترک که در مصرف برق خود نسبت به دوره مشابه سال قبل صرفه جویی کرده بودند، مشمول دریافت پاداش شدند.

رمزارزها هم بلای جان شدند

اوج گرما و ناترازی بین تولید و مصرف برق، مزارع رمز ارز را بیش از پیش در معرض اتهام و پایش قرار داده است. فعالیت غیرمجاز این مزارع که گاه در مرغداری‌ها، اماکن مسکونی و یا متروکه بنا می‌شوند، فشار مضاعفی برای شبکه برق ایجاد می‌کنند.

کلید خاموشی پرمصرف‎ها در دست بابابرقی ها/ رمزارزها بلا شدند

طی هفته‌ای که گذشت یک مزرعه غیرمجاز رمز ارز با ۷۰ دستگاه ماینر در شهر هچیرود چالوس کشف شد. مصطفی بابایی مدیرعامل شرکت توزیع برق غرب مازندران در این زمینه گفت: در پی رصد و پایش همکاران گروه تست و بازرسی لوازم اندازه گیری شرکت و با هماهنگی نیروی انتظامی ۷۰ دستگاه رمز ارز غیرمجاز از یک واحد مسکونی در شهر هچیرود از توابع شهرستان چالوس کشف و ضبط شد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت برق غرب مازندران میزان مصرف برق در سطح کشور را بی سابقه دانست و اظهار کرد: در این بازه زمانی تلاش‌های فراوانی برای تأمین برق پایدار با اجرای اقدامات مدیریت مصرف توسط همکاران صورت می‌پذیرد و از طرف دیگر مبارزه، کشف و ضبط رمز ارزهای غیر مجاز به طور جدی و مستمر از سوی همکاران و بدون هیچ ملاحظه‌ای با تعامل مراجع انتظامی و قضائی پیگیری می‌شود.

دستگاه‌های استخراج رمز ارز برق بسیار زیادی را مصرف می‌کنند به طوری که مصرف برق هر دستگاه رمز ارز تقریباً معادل مصرف برق سه خانوار است

وی افزود: دستگاه‌های استخراج رمز ارز برق بسیار زیادی را مصرف می‌کنند به طوری که مصرف برق هر دستگاه رمز ارز تقریباً معادل مصرف برق سه خانوار است و در ایام پیک تابستان علاوه بر تحمیل ضرر و زیان‌های به زیرساخت‌ها و منافع ملی، باعث بروز نوسان در شبکه و آسیب به تجهیزات شبکه و لوازم برقی شهروندان می‌شود.

این مسئول به جریمه‌های سنگین استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز، معادل ۱۰۰ برابر قیمت برق در مرحله اول و در صورت تکرار تخلف، جمع آوری انشعاب برق اشاره و خاطر نشان کرد: شهروندانی که نسبت به شناسایی و گزارش دارندگان دستگاه‌های رمز ارز غیر مجاز اقدام نمایند، به ازای هر دستگاه ماینر روشن غیر مجاز یک میلیون تومان و تا سقف ۲۵ میلیون تومان پاداش دریافت خواهند کرد.

در مازندران یک نیروگاه بزرگ حدود سه هزار مگاواتی در نکا وجود دارد که با تلاش شبانه روزی متخصصان و کارکنان، واحدهای این نیروگاه مشغول تولید انرژی هستند و آن را به شبکه برق کشور تزریق می‌کنند.

افزایش مصرف انرژی از یک سو و دست و پنجه نرم کردن با جلبک‌ها و خزه‌هایی که هر روز به سمت واحدهای نیروگاهی هجوم می‌آورند، تأمین و تولید برق را در این واحد سخت و طاقت فرسا کرده است.

نورالله ادبی فیروزجایی مدیرعامل شرکت توزیع برق نکا با اشاره به افزایش تولید برق در این واحد نیروگاهی اظهار کرد: در سال جاری میزان تولید برق به بیش از سه میلیارد کیلووات ساعت رسید که رشد ۱۲ درصدی داشته است.

پایداری برق در نیروگاه نکا

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر با تلاش متخصصان و نیروهای متخصص، وضعیت تولید برق در نیروگاه پایدار است و مشکلی برای تأمین انرژی نداریم.

نیروگاه نکا در هفته جاری با هجوم جلبک‌ها و خزه‌ها نیز مواجه شد که با تلاش شبانه روزی نیروها مهار رشد. پدیده رشد خزه‌ها و جلبک‌های دریایی با گرم شدن هوا افزایش می‌یابد و در صورت تلاطم آب دریا با هجوم به سمت پمپ خانه آب دریا، موجب گرفتگی فیلترهای بانداسکرین و تجهیزات سیستم خنک کاری نیروگاه می‌شود و به تبع آن سطح آب استخر مشترک کاهش یافته و منجر به خروج پمپ‌های آب دریا و محدودیت تولید برق می‌شود.

بیش از سه میلیون مشترک برق در مازندران وجود دارد که ۲۰ درصد آن کشاورزی و ۱۰ درصد صنعتی هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین