کد خبر: ۴۰۷۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
مشروح مهم‌ترین خبرهای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) سوم مرداد ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در این گزارش بخوانید.
به گزارش ملیت به نقل از ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

در جریان این جلسه حمیدرضا تیموری یکی از کاندیدای ریاست دیوان محاسبات کشور  ضمن ارایه برنامه‌هایش به نمایندگان تصریح کرد: نه روابط دیوان‌سالارانه مرا به اینجا رسانده است و نه چفت و بست سیاسی گره کار مرا گشوده است، بنده به خدا پناه بردم و با تکیه بر پاک‌دستی و عنایت خدای متعال به اینجا رساندم. بنده متعهد به امانتداری، هوشیاری و بینایی هستم. من متعهد می‌شوم که چشم بینای نمایندگان در نظارت باشم. بدون نگاه سیاسی دیوان سیاست‌زده را به مسیر اصلی خود باز می‌گردانم. بنده دیوان محاسبات را به عنوان پشتوانه نظارتی مجلس تقویت خواهم کرد.

سیداحمدرضا دستغیب دیگر کاندید ریاست دیوان محاسبات بو که به عملکرد دوساله‌اش در دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت: اقداماتم در دو سال گذشته به عنوان راستی‌آزمایی است ما شعارمان را شفافیت و انضباط مالی قرار دادیم و رویکردمان هم نظارت اعتمادآفرین و حراست تسهیل‌گرانه است نظارتی که از باب پیشگیری و صیانت بوده و به دنبال مانع‌تراشی و مچ‌گیری نیستیم.

خلاصه اخبار مجلس، ۳مرداد؛ انتخاب رئیس دیوان محاسبات

نمایندگان مجلس بعد از استماع برنامه‌های سیداحمدرضا دستغیب و حمیدرضا تیموری دو گزینه نهایی کمیسیون برنامه و بودجه، «دستغیب» را با ۲۱۱ رای از ۲۷۲ نماینده حاضر برای ریاست دیوان محاسبات در دور دوازدهم انتخاب کردند.

لازم به ذکر است که دستغیب در ۲ سال گذشته و در مجلس یازدهم ریاست دیوان محاسبات را به عهده داشت.

درادامه جلسه علنی امروز، داوود محمدی به عنوان کاندیدای دادستان دیوان محاسبان کشور،‌ ضمن تشریح برنامه هایش برای نمایندگان گفت: بنده یار صمیمی و بازوی نظارتی و خانه مطمئن نمایندگان در دیوان محاسبات خواهم بود. بنده تلاش خواهم کرد تا دیوان محاسبات به وظایف قانونی خود عمل کرده و بی‌جهت آبروی کسی ریخته نشود. تخصصی‌کردن شعب دادیاری یکی از موضوعات مهمی است که بنده دنبال خواهم کرد. حضور میدانی در استان‌ها با هماهنگی مجمع نمایندگان استان از جمله اقداماتی است که در جهت تقویت تعامل با نمایندگان دنبال خواهم کرد. استقرار سامانه‌های نظارتی الکترونیکی و هوشمند از دیگر مواردی است که در دستور کار بنده قرار دارد.

پس از او ابراهیم مولایی جم دیگر کاندید دادستان دیوان محاسبات اظهار کرد: فرصت هایی در حوزه دادسراها و تهدیدهایی در دیوان محاسبات وجود دارد. مدیریت حسابرسی دادسرا را فعال نکرده ایم و این تهدید است. حتما مدیریت حسابرسی را با حضور کارشناسان بار دیگر فعال می‌کنیم. یکی از مهم ترین فرصت ها در دیوان محاسبات، تسهیل نقش نظارتی نمایندگان است. نمایندگان در اجرای قانون با مدیر استانی مشکل دارند بنابراین باید خود را با مقام بالادستی مرتبط کنند.

در نهایت نمایندگان بعد از استماع برنامه‌های داوودی محمدی و ابراهیم مولایی‌جم، «محمدی» را با ۱۴۷ رای از ۲۶۶ نماینده حاضر به عنوان دادستان دیوان محاسبات انتخاب کردند.

لازم به یادآوریست که داوود محمدی نماینده قزوین و رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس دهم بود.

در ادامه جلسه علنی امروز،‌ بابک نگاهداری به ارائه گزارشی درباره عملکرد و اقدامات تحولی مرکز پژوهش‌های مجلس پرداخت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با مروری بر گزارش‌های‌ منتشر شده از سوی‌ مرکز پژوهش‌ها در طی‌ چهار سال مجلس‌ یازدهم‌، بیان کرد: مجلس‌ یازدهم‌ به‌ ریاست‌ آقای‌ قالیباف چهار رویکرد مدیریتی‌ مردمی‌سازی‌، کارآمدسازی‌، هوشمندسازی‌ و شفاف‌سازی‌ را با حفظ‌ اصول و ارزش‌ها در پیش گرفت و در واقع گام نخست‌ حرکت‌ از مجلس‌ سنتی‌ به‌ مجلس‌ نوین‌ را برداشت‌ لذا می توان مجلس‌ یازدهم‌ را نقطه‌ عطفی‌ در تحول از یک‌ مجلس‌ سنتی‌ به‌ مجلس‌ نوین‌ دانست‌.

تعدادی از نمایندگان پس از استماع توضیحات بابک نگاهداری در خصوص عملکرد سه ساله مرکز پژوهش‌ها، تاکید کردند که نگاه ما استفاده بیش از گذشته از ظرفیت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مسیر قانون‌گذاری در مجلس دوازدهم است.

سپس علی نیکزاد نایب رئیس مجلس تاکید کرد: امیدواریم استمرار گزارش‌های فنی و تخصصی جایگاه مرکز را حفظ کنید کما این‌که راه‌اندازی خانه خلاق قوه مقننه، پارلمان دانشجویی و اندیشکده‌های استانی حکمرانی نویدبخش حرکت‌های رو به جلو است.

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی برای لحظاتی به دنبال تذکر نماینده بوکان درخصوص اعلام وصول نشدن طرح دو فوریتی‌اش درباره رفع فیلترینگ، به تنش کشیده شد.

در بخش دیگری از جلسه، نمایندگان عبدالوحید فیاضی را با ۱۴۷ رای و حسین حق وردی را با ۱۴۵ رای به عنوان ناظران مجلس در شورای عالی آموزش و پرورش، فرشاد ابراهیم پور را با ۱۸۰  رای و وحید کنعانی را با ۱۴۴رای به عنوان ناظران مجلس در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و فاطمه جراره را با ۱۶۲رای به عنوان ناظر مجلس در شورای عالی سنجش و پذیرش دانشجو تعیین کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین