کد خبر: ۴۰۶۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱
مسئولان صنعت برق از محل پاداش‌های مدیریت مصرف و پویش با انرژی ۳۵۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق را پیش بینی می‌کنند.
به گزارش ملیت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ورود به فصل گرما و فعال شدن سیستم‌های سرمایشی، نیاز برق را در بخش‌های مختلف مصرف از جمله خانگی و اداری افزایش می‌دهد. تاکنون بالاترین نصاب مصرف برقی که به ثبت رسیده مربوط به ۲۹ خرداد است که تقاضای برق کشور با رشد ۱۲ درصدی به ۷۳ هزار و ۵۶۵ مگاوات رسید. این در حالی است که این میزان مصرف سال گذشته و در اواسط فصل تابستان یعنی در نیمه مرداد به ثبت رسیده بود.

البته این ارقام مصرف در روز‌های اخیر با کاهش اندک گرمای هوا و با مشارکت شهروندان روند نزولی داشته و اکنون طبق آخرین اطلاعات مدیریت شبکه برق ایران در پیک روزانه ۵ تیر، ۶۶ هزار و ۲۰۶ مگاوات و در پیک شبانه هم ۶۴ هزار و ۱۴۶ مگاوات اوج مصرف برق به ثبت رسید. در شرایطی که با ناترازی انرژی و به ویژه برق روبرو هستیم این همراهی مشترکان در بخش‌های مختلف است که می‌توانند با مدیریت مصرف به پایداری شبکه برق کمک کنند.

اما سوال اینجاست که مدیریت به چه معناست و آیا رفاه مشترکان برق کشور را دچار معضل می‌کند؟ مدیریت مصرف برق از دو طریق مدیریت بار و صرفه جویی در مصرف می‌تواند از سوی مشترکان انجام شود. مدیریت بار در عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج بار معنای می‌شود. همانطور که اشاره شد در طی روز دو بازه پیک مصرف داریم و به عنوان مثال برای کمک به کاهش اوج مصرف در پیک روزانه بهتر است استفاده از وسایل برقی پرمصرف را در ساعات اولیه صبح انجام دهیم که تاثیری روی رفاه نخواهد گذاشت، اما کمک قابل توجهی به تامین پایدار برق برای همه هموطنان خواهد کرد.

در مسئله صرفه جویی و کاهش مصرف هم، مشترکان می‌تواند به کاهش مصارف خود اقدام کنند که این همراهی هم از سوی صنعت برق جبران خواهد شد. در طرح پاداش مدیریت مصرف برق که امسال و از ابتدای خرداد آغاز شده مشترکان در بخش خانگی و همینطور بخش تجاری می‌توانند با کاهش مصرف خود نسبت به دوره مشابه سال گذشته به صورت پلکانی تا ۲ هزار تومان به ازای هر کیلووات پاداش دریافت کنند. بخش‌های خانگی و تجاری از نظر تعداد بیش از ٨٠ درصد کل مشترکان برق کشور را تشکیل می‌دهند و در دوره اوج بار نیز ۵۰ درصد برق تولید شده تحویل این دو بخش می‌شود که ظرفیت‌های این مشترکان برای صرفه جویی را نشان می‌دهد.

طرح مدیریت مصرف سال گذشته به رشد منفی مصرف برق در خانگی منجر شد که گواه اثرات مثبت پاداش صرفه جویی و همراهی مردم است. با هدف گسترش این طرح تشویقی هم امسال پویش «با انرژی» در نظر گرفته شده و جوایزی از جمله خودرو به قید قرعه به مشترکان داده می‌شود. اولین مرحله این قرعه کشی هم ۴ تیر برگزار شد و برندگان ۱۵ دستگاه خودرو و کمک هزینه‌های خرید لوازم خانگی معرفی شدند. اما ۳ مرحله دیگر از قرعه کشی جوایز باقی مانده و مشترکان برق همچنان با کاهش مصرف ۱۰ الی ۱۵ درصدی فرصت بهره مندی از این جوایز را دارند.

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص چگونگی شرکت کردن مشترکان در طرح جوایز گفت: مشترکان با قرائت کنتور‌های خود می‌توانند کاهش مصرف خود را مدیریت کنند و برای شرکت در قرعه کشی جوایزی که امسال برای مشترکان خوش مصرف در نظر گرفته شده، امتیاز دریافت کنند. مشترکان با مجموع امتیازاتی که جمع می‌کنند شانس شرکت در قرعه کشی خودرو که شامل ۳۰۰ دستگاه است را پیدا می‌کنند. این قرعه کشی‌ها در ۴ مرحله و به صورت ماهانه انجام می‌شود.

او افزود: مشترکان برق به اندازه امتیازی که با کاهش مصرف کسب می‌کنند، شانس بیشتری در قرعه کشی خواهند داشت. جوایز دیگر هم شامل لوازم خانگی و موارد دیگر است. نحوه تخصیص امتیازات نیز به این شکل است که مشترکان به ازای هر کیلوواتی که مصرف خود را کاهش می‌دهند، یک امتیاز دریافت می‌کنند و معیار کاهش مصرف نیز، مصرف مشابه آنها در سال قبل است.

سال گذشته ۴۰ درصد از مشترکان خانگی در طرح پاداش مدیریت مصرف برق مشارکت کردند و به گفته مسئولان صنعت برق استقبال از پویش با انرژی نیز در مدت زمان کوتاهی شیب افزایشی ۱۰ برابری داشته است. در هدف‌گذاری‌ها، کاهش مصرفی که امسال از محل مشترکان خانگی و تجاری پیش بینی شده معادل ۳۵۰۰ مگاوات است.
نام:
ایمیل:
* نظر: