کد خبر: ۴۰۹۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۳
مخاطبان با ثبت پویشی خواستار لغو وام ازدواج غیرنقدی شده و تصمیم‌گیری در خصوص مصرف این وام را حق زوجین دانسته‌اند، البته وزیر اقتصاد نیز یکی ـ دو روز پس از طرح این نوع تسهیلات، از موضع خود عقب‌نشینی کرد.
به گزاش ملیت به نقل از فارس، مخاطبان با ثبت پویشی با عنوان «دستور پرداخت وام ازدواج غیرنقدی متوقف شود» به موضوع پیشنهاد پرداخت تسهیلات خرید لوازم‌خانگی و غیرنقدی شدن وام شدن وام ازدواج که چندی پیش توسط وزیر اقتصاد مطرح شده بود، پرداختند.
آن‌ها می‌گویند که این موضوع حق مصرف‌کنندگان را نادیده می‌گیرد و به جای افزایش رضایت عمومی، منجر به نارضایتی مردم می‌شود. زوج‌ها حق دارند که خود برای پول وام تصمیم بگیرند و به دلایل مختلف، ممکن است ترجیح دهند وام را به شکل نقدی دریافت کرده و خودشان برای خرید لوازم‌خانگی تصمیم بگیرند.
به همین خاطر مخاطبان از دولت و مجلس درخواست داشتند که این دستور لغو شود و حق تصمیم‌گیری و انتخاب زوج‌ها را رعایت کنند.

وزیر اقتصاد اوایل شهریورماه خواستار ارائه طرحی از سوی معاونت بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی و شورای هماهنگی بانک‌ها با هماهنگی با بانک مرکزی شده بود که در صورت ممکن بخشی از وام ازدواج به صورت غیرنقدی و در قالب خرید اقساطی لوازم‌خانگی موردنیاز زوج‌های جوان به متقاضیان پرداخت شود.
این موضوع با واکنش‌های زیادی مواجه شد و در نهایت نیز او صحبت خود را پس گرفت و گفت که بانک‌ها موظف به تسریع در تکلیف قانونی پرداخت وام ازدواج هستند و در شرایط و مقررات پرداخت وام ازدواج هیچ تغییری ایجاد نشده است.
همتی تاکید کرد که این طرح، در صورت امکان اجرایی شدن، می‌تواند به صورت اختیاری برای زوج‌های جوانی که تعجیل داشته و منتظر وام ازدواج برای تأمین لوازم‌خانگی موردنیاز تشکیل خانواده هستند، راه‌گشا باشد.
وام ازدواج برای رهن مسکن هزینه می‌شود
در همان زمان مطرح شدن موضوع تسهیلات خرید لوازم‌خانگی حبیب قاسمی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای عنوان کرد که در حال حاضر دغدغه اصلی زوج‌ها مسکن است و لوازم‌خانگی در اولویت‌های بعدی زوجین قرار دارد. 
او گفت که زوجین اغلب از تسهیلات برای رهن خانه استفاده می‌کنند؛ بنابراین باید پرداخت نقدی انجام شود تا زوجین برای رفع احتیاجات خود تصمیم‌گیری کنند.
در حال حاضر صف متقاضیان وام ازدواج به حدود 355 هزار نفر رسیده است و محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی گفته است که برای صفر شدن صف وام ازدواج و پاسخ به همه متقاضیان 800 همت منابع نیاز است اما آنچه که در قانون آمده در  مجموع برای وام ازدواج و فرزندآوری 200 همت است.
او گفت که نظام بانکی عددی که در قانون تصریح شده را پرداخت کرده است؛ اما این میزان پاسخگوی نیاز مردمی نیست و باید فکر جدیدی بشود.
نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز امروز گفت که مشکل فعلی در حوزه وام ازدواج در درون بانک‌ها است و باید حسابرسی دقیق در این حوزه انجام شود.
او این خبر را هم داد که دوشنبه هفته جاری رئیس‌کل بانک مرکزی به منظور بررسی مشکلات در تسهیلات خرد و کلان و وام ازدواج و... به مجلس می‌آید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین