کد خبر: ۴۰۶۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس گفت: مدارس فرسوده خط قرمز آموزش و پرورش است و تلاش کرده‌ایم ساختمان‌های خطرناک را از رده خارج کنیم.
به گزارش ملیت به نقل از مهر، مجید عبداللهی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در جلسه هم‌انیشی اعضای شورای عالی استان‌ها که در حاشیه سی امین اجلاس شورای عالی استان‌ها برگزار می‌شد ضمن تبریک ۱۴ تیر روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: گزارش‌ها و مسائل طرح شده از سوی اعضای شورای عالی استان‌ها در خصوص نوسازی مدارس آموزه و قابل توجه بود و نشان از تسلط نمایندگان شورای عالی استان‌ها بر مشکلات استان‌ها دارد.

وی افزود: نیازمندی‌های تجهیزاتی و زیرساختی و نیازمندی‌های فنی و عمرانی از مباحثی است که از گذشته مد نظر بوده و از سوی نمایندگان نیز به آن‌ها پرداخته شد.

عبداللهی اضافه کرد: نکته دیگر مسائلی موضوعی است که از سوی اعضای شورای عالی استان‌ها از جمله نمایندگان سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد نیز اشاره شد و مربوط به مدارس کانکسی است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس گفت: ما در کشور ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز داریم که در ۵۴۰ هزار کلاس درس می‌خوانند و مجموعاً ۱۰۷ هزار مدرسه در پهنه سرزمینی ایران داریم.

وی تصریح کرد: باید در هر کلاس ۲۵ دانش‌آموز باشد اما در برخی از کلانشهرها و نقاط حاشیه‌ای شهرها بالای ۴۰ نفر هستند. یعنی ۶۰ هزار کلاس مطابق ۱۵ درصد بالای ۳۵ نفر جمعیت دارند.

عبداللهی با بیان اینکه از اکنون تا سال ۱۴۰۶ روند رشد دانش آموزان رو به بالاست. بنابراین باید زیرساخت‌ها افزایش یابد اما با توجه به کمبود بودجه تلاش ما برای حفظ وضع موجود است. در غیر این صورت باید مدارس به صورت دو شیفته و سه شیفته برگزار شود.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس گفت: نرخ بازماندگی از تحصیل می‌تواند پروژه مشترک وزارت آپ و مدیریت شهری باشد. بنابراین توزیع عادلانه امکانات آموزشی از ضروریات است.

وی اشاره کرد: رویکرد اول در آموزش و پرورش تنها ساخت مدارس است و نگاه کاملاً کمی است. اکنون در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان که زیرساخت کم دارند تنها ساخته می‌شود و به روزی ۸ مدرسه در کشور می‌رسد. با این‌حال پاسخگوی نیازهای دانش آموزی کشور نیست و حتی کم است.

عبداللهی اظهار کرد: از سال ۸۲ به بعد ما مدارس را می‌سازیم که خراب نشود و تلاش می‌کنیم مقاومت ساختمان مدارس در برابر زلزله بالا باشد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس بیان داشت: در سال‌های اخیر هم ما به سمت مدارس بزرگ مقیاس رفتیم تا بتوانند هم‌زمان چند کارکرد را داشته باشند.

وی توضیح داد: به صورت متوسط باید هر دانش‌آموز ۸.۴۲ متر فضا در اختیار داشته باشد اما اکنون ۵.۲۸ متر است. بنابراین استان‌هایی که دارای کلان‌شهر هستند سرانه پایین‌تر است.

عبداللهی بیان کرد: مدارس فرسوده خط قرمز آموزش و پرورش است و تلاش کرده‌ایم ساختمان‌های خطرناک را از رده خارج کنیم.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس خاطر نشان کرد: با بودجه موجود برآورده کردن نیازهای کشور در حوزه آموزشی ممکن نیست. از سوی دیگر با ساخت مسکن مهر و مسکن ملی نیاز به ساخت مدارس جدید بیشتر هم شده است. بنابراین ما نیاز به کمک مردم و خیرین داریم.

وی خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: شوراها در این زمینه می‌توانند پیشتاز باشند و به ویژه در شهرهای نوساز از جمله مسکن ملی همکار آموزش و پرورش در ساخت مدارس جدید باشند. بنابراین درخواست ما از شما این است که ظرفیت شوراها را برای ساخت مدارس جدید به میدان بیاورید.

عبداللهی توضیح داد: کمک خیرین مدرسه ساز بسیار قابل توجه است و این باعث خوشبختی است. دولت تلاش کرده است به اندازه آورده خیرین، بودجه اختصاص دهد اما در حال حاضر خیرین از دولت پیش افتاده‌اند و این باعث خوشحالی است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس یادآور شد: مطابق سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند از ظرفیت‌های مدیریت شهری در ساخت و نوسازی مدارس استفاده شود. در سند تحول آموزش و پرورش نیز که حکم قانون را نیز دارد به نکاتی پرداخته شده است که قابل توجه است و گفته شده است که استفاده از ظرفیت‌های نهادهای عمومی را نهادینه شود.

وی بیان کرد: ما تفاهم‌نامه‌هایی هم با مدیریت شهری امضا کرده‌ایم و چندان عملیاتی نشده است. امیدوارم بتوانیم با کمک یکدیگر این تفاهم‌نامه را اجرایی کنیم.

عبداللهی تصریح کرد: شورای عالی استان‌ها ظرفیتی به اندازه دولت دارد و بسیار ارزشمند است و ممکن است خیلی از مسائل ما از طریق دولت حل نشود و از سوی شورای عالی استان‌ها قابل حل شدن باشد. بنابراین ما انتظار داریم از کمک شورای عالی استان‌ها برای توسعه‌ی و نوسازی مدارس کشور استفاده کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین