کد خبر: ۳۹۷۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

اگر مدرک کارشناسی‌تان را خارج از ایتالیا گرفته باشید، قطعاً برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا باید با شرایط آن آشنا باشید. برای برخی رشته‌ها قبل از ورود به دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد باید امتحان ورودی بدهید مانند معماری، پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و علوم آموزشی. همچنین برای ورود به کارشناسی ارشد برخی از رشته‌ها مانند اقتصاد، مدیریت، امور مالی و مطالعات بازرگانی باید امتیاز GRE یا GMAT را کسب کرده باشید. پس اگر می‌خواهید با همه این شرایط آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

 

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا

دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا را انتخاب کنید. ایتالیا دارای یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا به نام بولونیا است. همچنین این کشور از کیفیت آموزشی بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه قصد داریم تا شما را با برخی از شرایطی که برای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در کشور ایتالیا لازم دارید آشنا کنیم.

 

فرآیند تقاضا برای مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

فرآیند تقاضا برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا می‌تواند طولانی‌مدت و خسته‌کننده باشد. توصیه می‌شود فرایند تقاضا را حداقل 12 ماه قبل از شروع کلاس‌های کارشناسی ارشد شروع کنید. ابتدا باید به دنبال وب‌سایت دانشگاه‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های ثبت‌نام باشید.

روش ثبت‌نام برای دانشجویان غیر اروپایی

روند تقاضا برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی کمی طولانی است. معمولاً مدارک زیر برای تکمیل تقاضای ثبت‌نام در دانشگاه مورد نیاز است.

-         رونوشت از مدارک تحصیلی قبلی

-         رزومه کامل

-         دو یا سه مرجع

-         بیانیه شخصی

-         گواهی بیمه سلامت

-         اثبات مهارت زبانی

ممکن است نیاز باشد که ترجمه رسمی مدارک‌تان را به زبان ایتالیایی نیز ارسال کنید.

وقتی به دانشگاه مورد نظرتان تقاضای‌تان را ارسال کردید، باید مراحل پیش ثبت‌نام را طی کنید که برای دریافت ویزای دانشجویی الزامی است. تقاضای پیش ثبت‌نام را می‌توانید از طریق پورتال دانشگاهی انجام دهید. زمان آن معمولاً بین فوریه و جولای هر سال تحصیلی است.

اطلاعاتی که برای تکمیل مرحله پیش ثبت‌نام نیاز دارید عبارتند از:

-         اطلاعات شخصی‌تان باید دقیقاً مطابق با پاسپورتتان باشد.

-         باید نام کاربری که در دانشگاه به شما داده می‌شود را داشته باشید. در صورت هر گونه سردرگمی برای وارد کردن اطلاعات باید به‌طور مستقیم با دانشگاه تماس بگیرید.

-         اطلاعات در مورد رشته و برنامه درسی که برای آن تقاضا کرده‌اید را داشته باشید.

-         نامه تایید صلاحیت که از دانشگاه خود دریافت خواهید کرد.

سپس سفارت ایتالیا تصمیم می‌گیرد که آیا شما واجد شرایط دریافت ویزای تحصیلی هستید یا خیر.

 دوره‌های کارشناسی ارشد در ایتالیا

دانشگاه‌های ایتالیا در اغلب اوقات دوره‌هایی را برگزار می‌کنند که بیشتر نظری هستند و از ساختاری پیروی می‌کنند که بسیار مشابه با دوره‌های کارشناسی ارشد در بسیاری از نقاط دنیا است. معمولاً برای تحصیل دوره کارشناسی ارشد در ایتالیا دو نوع دوره است:

مدرک کارشناسی ارشد (Laurea Magistrale)

این مدرک را می‌توانید بعد از دو سال تحصیل در یک بخش تخصصی به دست آورید. اگر به عنوان دانشجوی بین‌المللی در این مقطع تحصیل کنید، با این مدرک می‌توانید تا مقطع دکتی نیز ادامه تحصیل دهید. برخی از رشته‌ها مانند پزشکی، داروسازی، حقوق و معماری ممکن است 5 تا 6 سال طول بکشند.

کارشناسی ارشد تخصصی و تداوم برنامه‌های آموزشی ‌

دوره‌های کارشناسی ارشد تخصصی به‌صورت تخصص در دوره‌های کارشناسی ارشد ارائه می‌شوند و هدف اصلی آن آموزش حرفه‌ای است. این دوره‌ها دانش مورد نیاز را برای زمینه‌های شغلی را فراهم می‌کند. با این وجود، توجه به این نکته حائز اهمیت است که در برخی موارد این مدارک به لحاظ بین‌المللی معادل‌سازی نمی‌شوند.

شهریه دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی ارشد

شهریه تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا به دانشگاه و شرایط اقتصادی دانشجویان بستگی دارد. به‌طور متوسط، شهریه در دانشگاه‌های دولتی بین صفر یورو و 5000 یورو در سال است. این هزینه در دانشگاه‌های خصوصی می‌تواند تا 35000 یورو در سال افزایش یابد. برخی دانشگاه‌ها از دانشجویان بین‌المللی شهریه بیشتری می‌گیرند، اما برخی دیگر تفاوتی بین دانشجوی بومی و بین‌المللی قائل نیستند.

در واقع شهریه اکثر دانشگاه‌ها به این بستگی دارد که آیا دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید خصوصی است یا دولتی. بسیاری از سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و حتی دولت ایتالیا به دانشجویان خارجی که دارای شرایط ویژه باشند بورسیه اهدا می‌کنند. فراموش نکنید که زبان انگلیسی به صورت گسترده در ایتالیا صحبت نمی‌شود، از این رو یادگیری زبان ایتالیایی می‌تواند به زندگی راحت‌تر شما در ایتالیا کمک کند. با یادگیری زبان ایتالیایی امکان پیدا کردن کار دانشجویی در حین تحصیل نیز وجود دارد.

 

کلام آخر

ایتالیا نقش مهمی را در آموزش عالی اروپا بازی می‌کند. برای تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا در برخی از دانشگاه‌های ایتالیا باید مدارک خاصی را ارائه کنید و یا از آزمون ورودی دانشگاه قبول شوید. در این مقاله مدارکی که معمولاً برای ارائه به دانشگاه‌ها مورد نیاز است را توضیح دادیم. از موارد دیگری که باید برای تحصیل در ایتالیا در نظر بگیرید، شهریه دانشگاه‌ها است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
جدیدترین اخبار
پربیننده ترین