کد خبر: ۳۸۷۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام گفت که اجرای مسائل پادمانی با ایران آغاز شده است.
به گزارش ملیت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ابتدای نشست شورای حکام آژانس از آغاز اجرای مسائل پادمانی با ایران و پیشرفت در این زمینه خبر داد.

وی گفت: روند اجرای بیانیه مشترک با ایران در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی آغاز شده و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: آژانس برای اولین بار دستگاه‌های نظارت بر غنی سازی را در تاسیسات ایران، بوردو و نطنز نصب کرد.

او همچنین مدعی شد: ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سه ماه گذشته بیش از یک چهارم افزایش یافته است، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۶۰ درصد از ۱۰۰ کیلوگرم گذشت.

گروسی: غنی‌سازی ممنوع نیست، آن را راستی آزمایی می‌کنیم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در کنفرانس خبری خود به برخی سوالات در باره برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داد.

گروسی ضمن تاکید بر همکاری ایران و آژانس گفت: چیزی که ما در گزارش فصلی گفته‌ایم این است که ما پاسخی از ایران دریافت کرده‌ایم که به یک گزینه ممکن اشاره دارد. به همین دلیل است که گفته‌ایم در خصوص این بخش که مربوط به یک موضوعی با دامنه بسیار گسترده‌تر مربوط می‌شود سوالات بیشتری نداریم. ما به ارزیابی‌ها در این سایت ادامه می‌دهیم که در آن گونه خاصی از آزمایش‌ها انجام شده است. این ارزیابی را عوض نکرده‌ایم. 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که گفته بود که آژانس در مقابل ایران تسلیم شده ست، گفت: «ما به این‌گونه اظهارنظرات عادت داریم، کار آژانس بی‌طرفانه و فنی است. ما همواره وقایع را آن‌طور که هست، بیان می‌کنیم. درک آن‌ها از این موضوعات به ما ارتباطی ندارد. ما در خصوص نقطه نظرات مقام‌های دولتی اظهارنظر نمی‌کنیم».

وی با تاکید بر اینکه غنی‌سازی اورانیوم ممنوع نیست، گفت: کار ما این است که این (روند) را راستی‌آزمایی و اطلاع‌رسانی کنیم.ما در ماه مارس گذشته یک بیانیه مشترک صادر و تصور می‌کردیم که یک سلسله از اقدامات داوطلبانه نظارتی اضافی صورت خواهد گرفت. ما تعدادی دوربین و ابزارالات الکترونیک نصب کردیم اما اقدامات بیشتری نیاز است و به همین دلیل است که من می‌خواهم آژانس هر چه سریع‌تر قابلیت نظارتی بیشتری داشته باشد. به همین دلیل است که ما باید در محل حضور داشته باشیم و نظارت‌های بیشتری داشته باشیم و باید سریع‌تر پیش برویم.

در پی سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران در اسفند سال گذشته توافقاتی در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت گرفت که بر اساس آن، ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای از نصب دوباره دوربین‌های سایت هسته‌ای «تسا» در کرج و حصول توافق با ایران بر سر نصب این دوربین‌ها خبر داد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
جدیدترین اخبار
پربیننده ترین