کد خبر: ۳۸۷۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال با قرار گرفتن در رتبه اول تا چهارم، کسب سهمیه آسیایی، مجوز حرفه‌ای و مجوز ملی می‌توانند سفق بودجه بالاتری کسب کنند.
به گزارش ملیت به نقل از ایسنا، سازمان لیگ فوتبال در جدیدترین اقدامش برای کنترل قراردادهای مالی به سراغ تعیین سقف بودجه برای باشگاه‌ها رفته است. بر اساس ابلاغیه سازمان لیگ، باشگاه‌ها موظف شده‌اند که بودجه پیشنهادی‌شان را که به امضای مدیرعامل، خزانه‌دار، اعضای هیات مدیره و رییس مجمع رسیده است در چارچوب دستورالعمل سقف بودجه مجاز به سازمان لیگ ارائه کنند و پس از آن، قراردادهای مدیران، بازیکنان، کادر فنی و تدارکات را به سازمان لیگ ارائه کنند.

بر اساس این دستورالعمل سقف بودجه به صورت معمول ۲۵۰ میلیارد تومان تعیین شده اما آپشن‌هایی وجود دارد که می‌تواند این سقف بودجه را ارتقا دهد.

بر اساس این دستورالعمل، ۵۰ میلیارد تومان به سقف بودجه تیم‌های اول تا چهارم فصل گذشته لیگ برتر و باشگاه‌هایی که سهمیه آسیایی کسب کرده‌اند، اضافه می‌شود. همچنین باشگاه‌هایی که بتوانند مجوز حرفه‌ای اخذ کنند، ۲۵ میلیارد تومان به سقف بودجه‌شان افزوده می‌شود.

آخرین آپشنی که می‌تواند به رسیدن باشگاه‌های لیگ برتری به حداکثر سقف بودجه کمک کند، میزان درآمد باشگاه‌ها در پنجره نقل و انتقالاتی زمستانی فصل قبل و تابستانی فصل جدید است که تا ۵۰ درصد از این درآمد به سقف بودجه باشگاه‌ها اضافه خواهد شد. البته با توجه به این که معمولا باشگاه‌های ایرانی درآمدی از این بابت ندارند و اگر هم داشته باشند شفاف نیست، نمی‌توان در این محاسبات لحاظ کرد.


با تمامی این اوصاف یک باشگاه لیگ برتری حداکثر می‌تواند سقف بودجه ۳۲۵ میلیارد تومانی به خود اختصاص دهد. البته به این میزان باید ۵۰ درصد از درآمد حاصل از نقل و انتقالات پنجره زمستانی فصل قبل و پنجره تابستانی فصل جدید اضافه شود.

فایده‌ای که این دستورالعمل می‌تواند به همراه داشته باشد، سوق دادن باشگاه‌ها به سمت اخذ مجوز حرفه‌ای و کسب درآمد و شفاف‌سازی در نقل و انتقالات است. چرا که اگر باشگاهی به جای مجوز حرفه‌ای، مجوز ملی اخذ کند، به جای ۲۵ میلیارد تومان تنها ۱۰ میلیارد تومان به بودجه‌اش اضافه می‌شود که اختلاف ۱۵ میلیاردی دارد. همچنین این دستورالعمل باشگاه‌ها را تشویق و حتی مجبور می‌کند که از نقل و انتقالات درآمد کسب کنند و آن را به صورت شفاف به سازمان لیگ ارائه کنند تا سقف بودجه بیشتری داشته باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
جدیدترین اخبار
پربیننده ترین