کد خبر: ۳۸۷۳۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
در هفته‌ای که گذشت رقم خورد؛
در این هفته کاری شاخص کل بورس با افزایش ۱.۰۶ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار واحد ایستاد.
به گزارش ملیت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با افزایش ۳.۶۴ درصدی در پله ۷۹۲ هزار و ۹۰۵ واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۱.۴۱ درصدی در تراز ۲۹ هزار و ۴۹۳ واحدی ایستاد و هر سه شاخص در این هفته مثبت بودند.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت سایر معادن با افزایش ۲۰.۹۹ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت محصولات چوبی با افزایش ۱۶.۹۳ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت فلزات اساسی با کاهش ۲.۳۴ درصد بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

هفته قبلی شاخص صنعت محصولات چرمی با افزایش ۲۳.۶۸ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۵۶ هزار و ۶۷۸ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۱۲ هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان، یکشنبه ۹ هزار و ۷۱۵ میلیارد تومان، دوشنبه ۱۱ هزار و ۸۳۳ میلیارد تومان، سه شنبه ۱۱ هزار و ۵۸۷ میلیارد تومان و چهارشنبه ۱۱ هزار و ۷۱ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

هفته کاری گذشته مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها ۵۱ هزار و ۸۰ میلیارد تومان بود.

۴۳۰ میلیارد تومان پول افراد حقیقی به بازار سهام تزریق شد

به گفته او، در این هفته کاری دو روز ورود نقدینگی به بازار ثبت شد و سه روز دیگر بازار شاهد خروج نقدینگی بود. به طوری که شنبه ۷۲۴ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ میلیارد تومان و چهارشنبه ۹۸ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار سهام ثبت شده و دوشنبه ۹۸۶ میلیارد و سه شنبه ۲۶۹ میلیارد تومان ورود نقدینگی را بازار شاهد بوده که در مجموع بازار ۴۳۰ میلیارد تومان ورود نقدینگی را در این هفته کاری شاهد بوده است.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

هفته قبلی میانگین سرانه خرید افراد حقیقی ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود.

خروج نقدینگی ۱۵۰ میلیارد تومانی از صندوق‌های با درآمد ثابت

او در ادامه در خصوص فعالیت صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: این صندوق‌ها در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان در این هفته کاری شاهد خروج نقدینگی بودند.

شاهد بهبود ارزش معاملات خرد نسبت به هفته گذشته بودیم

دیگر کارشناس بازار سرمایه خانم رباب وفایی گفت: این هفته بازار نوسانی را پشت سرگذاشتیم. صنعت خاصی پیشرو نبود و شاهد روزهای نوسانی در اکثریت بازار بودیم. ارزش معاملات برای ایجاد حرکت جدید در بازار یاری نمی کند. روند خروج و ورود پول های حقیقی از صندوق های درآمد ثابت و سهام و حق تقدم نشان می دهد که شاهد تردید در روند معاملات کوتاه مدت هستیم. هرچند شاهد بهبود ارزش معاملات خرد نسبت به هفته گذشته بودیم. 

برای ادامه روند صعودی بازار باید صبوری به خرج داد! 

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، گزارشات فصلی و ماهیانه فعلا تبدیل به محرک اصلی سهم ها شده اند؛ تک سهم هایی از صنایع مهم روند متفاوتی به خود گرفته اند و ظاهرا حتی نیم نگاهی به جو عمومی بازار ندارند! هرچند بخشی از آن مربوط به سهم هایی است  که گزارش یا شفاف سازی خاصی خواهند داشت و  با نشت اطلاعات توسط عده ای خریداری می شوند و بازده نصیب شان می شود! بسیاری از سهام در قیمت های فعلی مناسب هستند و فروشنده سنگینی در منفی ها ندارند.

وفایی گفت: جابجایی سهام و کف سازی ها و رنج های مثبت و منفی در یک بازه ی زمانی هرچند برای  سهامدار خسته کننده است اما برای ادامه روند صعودی بازار باید صبوری به خرج داد! 

او افزود: تنها خبر تاثیرگذار هفته، ابطال مصوبه هیئت وزیران مبنی بر تثبیت نرخ ارز و تعیین نرخ تسعیر ارز جهت قیمت گذاری کالاها توسط بانک مرکزی در مجلس بود که  ظاهرا تکذیب و تغییری در نرخ تسعیر انجام نخواهد شد(اشاره به سخنان سخنگوی دولت) و ماحصل آن فقط نوسان روزانه در معاملات شرکت های مرتبط بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: