کد خبر: ۳۸۷۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
رئیس جمهور که به دعوت رسمی همتای اندونزیایی خود به این کشور سفر کرده بود، پس از دیدار با رئیس جمهور، روسای مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی خلق اندونزی به کشورمان بازگشت.
به گزارش ملیت به نقل از فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی اول خردادماه در صدر یک هیأت عالی‌رتبه به دعوت رسمی «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی و با هدف تعمیق و گسترش روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در رأس هیأتی بلندپایه طی سفری دو روزه وارد اندونزی شد. 

رئیس جمهور پیش از سفر به اندونزی گفت: این کشور یکی از کشورهای مهم در منطقه جنوب شرق آسیاست که جایگاه مهمی در ترتیبات منطقه‌ای و بین‌المللی داشته و در «آ.سه‌.آن»، سازمان همکاری‌های اسلامی، کشورهای جنبش عدم تعهد و D-8 نیز عضویت دارد. این کشور پرجمعیت با مردم مؤمن و مسلمان روابط عمیق و دیرینه‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد که قدمت روابط دیپلماتیک ما با این کشور به هفتاد سال قبل باز می‌گردد.

وی در ادامه بر لزوم افزایش همکاری‌های تهران و جاکارتا در حوزه انرژی تأکید کرد: این روابط در حوزه مسائل تجاری و اقتصادی به‌ویژه حوزه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی بین دو کشور دنبال می‌شود.

 رئیس‌جمهور همچنین سطح روابط اقتصادی و تجاری را قابل توجه، اما غیرقابل قبول دانست و بر ارتقای آن تأکید و اظهار کرد: همکاری با کشورهای همسو جزو سیاست همسایگی دولت سیزدهم است.

استقبال رسمی رئیس جمهور اندونزی از آیت الله رئیسی در کاخ ریاست جمهوری


در مراسم استقبال رسمی، پس از گرفتن عکس یادگاری روسای جمهور دو کشور، اعضای هیئت‌های عالیرتبه دو کشور معرفی شدند. همچنین همزمان با ورود رئیسی 21 گلوله توپ به افتخار ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران و هئیت ایرانی شلیک شد.

در ادامه روسای جمهور دو کشور در محوطه کاخ ریاست جمهوری و به نشانه صلح و دوستی دو اصله نهال غرس کردند.
 

بلافاصله پس از مراسم استقبال از رئیسی از سوی رئیس جمهور اندونزی گفتگوی خصوصی روسای جمهور دو کشور در ایوان کاخ ریاست جمهوری انجام شد.


در ادامه نیز مراسم امضای اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و اندونزی برگزار شد و مقامات دو کشور 11 سند همکاری امضا کردند.


از جمله این تفاهمنامه‌ها می‌توان به تفاهمنامه تجارت ترجیحی، لغو روادید، مبادلات فرهنگی، همکاری نظارتی بر تولید فرآورده‌ای دارویی، همکاری در زمینه‌های علمی، فناوری و نوآوری و همکاری دو جانبه در زمینه نفت و گاز میان وزاری امور خارجه، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون وزیر صمت با همتایان اندونزیایی اشاره کرد.

 توافق دو کشور برای انجام تبادلات تجاری با ارزهای ملی


رئیسی در این نشست مطبوعاتی گفت: دو کشور در 70 سال سپری شده از برقراری روابط دیپلماتیک، همواره تعاملات خوبی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌اند.

وی با اشاره به هدفگذاری انجام شده برای رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به رقم 20 میلیارد دلار افزود: البته دو کشور تصمیم گرفته‌اند که مبادلات خود را با ارزهای ملی انجام دهند.

رئیسی همکاری و ارتباط با کشورهای مسلمان، همسایه و همسو را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان و خاطرنشان کرد: گسترش روابط با اندونزی به عنوان یکی از کشورهای مهم و موثر در آسیا و جهان که در سازمان‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی عضویت دارد، برای ایران اهمیت زیادی دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و اندونزی نسبت به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسئله فلسطین و وضعیت افغانستان دیدگاه‌های مشترکی دارند، گفت: دو کشور به حمایت از حقوق مردم فلسطین تا آزادی قدس شریف متعهد و پایبند هستند. همچنین دیدگاه دو کشور درباره ضرورت تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان که همه اقوام و مذاهب را نمایندگی کرده و در جهت احقاق حقوق همه مردم این کشور گام بردارد، یکسان است.

دیدار رئیس مجلس نمایندگان اندونزی با رئیس جمهور

رئیسی در دیدار «پوآن ماهارانی» رئیس مجلس نمایندگان اندونزی، با اشاره به ظرفیت‌های موجود در دو کشور، بر ضرورت ارتقای روابط تهران _ جاکارتا تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تهدیدات و تحریم‌های ظالمانه، پیشرفت‌های زیادی داشته و به توانمندی‌هایی دست یافته که ظرفیت‌های خوبی برای توسعه روابط دو کشور ایجاد کرده است.

رئیس جمهور با قدردانی از مواضع اندونزی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و افغانستان، توسعه روابط را در راستای تامین منافع دو کشور، مردم منطقه و مسلمانان دانست.

وی با اشاره به گفتگوها و اسناد امضا شده با مقامات اندونزی، از توسعه روابط دو کشور در حوزه‌های انرژی، پزشکی و علمی و فناوری خبر داد و تاکید کرد: هیچ مانعی بر سر راه توسعه روابط دو کشور وجود ندارد.

«پوآن ماهارانی» رئیس مجلس نمایندگان اندونزی هم در این دیدار با اعلام حمایت پارلمان این کشور از توافقات صورت گرفته در این سفر اظهار داشت: یقین دارم روابط دو کشور نه فقط در زمینه سیاسی بلکه در حوزه‌های اقتصادی و پزشکی و به ویژه تولیدات دارویی توسعه خواهد یافت.

رئیسی در دیدار رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی: رسیدن مردم مظلوم فلسطین، یمن و میانمار به حقوق‌شان را بسیار نزدیک می‌دانیم

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار «بامبانگ سوساتیو» رئیس مجلس مشورتی خلق این کشور، اندونزی را کشوری مهم و دارای جایگاهی ممتاز در جنوب شرق آسیا دانست و افزود: گسترش روابط دو کشور به نفع جهان اسلام و مسلمانان است.

رئیسی با اشاره به اقدامات گسترده نظام سلطه برای ایجاد تهدید و تحمیل تحریم بر ایران گفت: ملت بزرگ ایران با اتکا به اسلام و ایمان به استقلال، نه تنها تسلیم این فشارها نشد، بلکه از این تهدیدات برای خود فرصت ساخت و پیشرفت‌های حاصل شده در حوزه‌های مختلف گواه این موفقیت ملت ایران است.

رئیس جمهور اظهار داشت: پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های علمی و فناوری، نام ایران را در زمره کشورهای صاحب علوم پیشرفته‌ای همچون علوم فضایی و هسته‌ای قرار داده است.

وی همچنین با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه پزشکی و داروسازی گفت: امروز از ربات جراح کنترل از راه دور ساخته شده به دست دانشمندان ایرانی در اندونزی رونمایی شد که پزشک به کمک آن می‌تواند بیماری را در شهری دیگر جراحی کند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نظم جهانی شکل جدیدی به خود گرفته است، دوره یکجانبه‌گرایی را رو به پایان دانست و گفت: با ایجاد این تغییرات قدرت‌های جدیدی در عالم شکل می‌گیرد که این به نفع کشورهای در حال توسعه است و بر این اساس رسیدن مردم مظلوم فلسطین، یمن و میانمار به حقوق‌شان را بسیار نزدیک می‌دانیم.


بامبانگ سوساتیو رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی هم در این دیدار با تاریخی توصیف کردن روابط دو کشور، توسعه و تعمیق روابط تهران و جاکارتا را به نفع جهان اسلام دانست و با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها نسبت به مردم مظلوم فلسطین، بر حق آنان برای تعیین سرنوشت خود تاکید کرد.

حضور رئیسی در اجتماع پرشور مسلمانان اندونزی/ رئیسی: عشق به خاندان نبوت و رسالت از جمله ویژگی‌های ممتاز مردم اندونزی است


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آخرین برنامه روز اول سفر رسمی دو روزه خود به اندونزی، در اجتماع پرشور مسلمانان این کشور در مرکز اسلامی جاکارتا، عشق به خاندان نبوت و رسالت را از جمله ویژگی‌های ممتاز مردم اندونزی توصیف کرد و با تاکید بر ضرورت وحدت و انسجام در جهان اسلام برای ناکام ماندن توطئه دشمنان، تکفیر و تفرقه میان مسلمانان را نتیجه انحراف از مسیر خاندان نبوت دانست.

رئیس جمهور توسعه روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تمدنی با اندونزی را از جمله اهداف سفر خود به این کشور دانست و تصریح کرد: دو کشور برای توسعه روابط اراده قطعی و جدی دارند و ظرفیت‌های متنوع موجود در دو کشور بستر مناسبی برای عملیاتی کردن این اراده است.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود از جمله کارکردهای بسیار مهم مساجد و مراکز اسلامی را در کنار عبادت و اقامه نماز، توجه به دیگران و دگرخواهی در پرتو خداخواهی دانست و با تاکید بر اهمیت غافل نشدن از مشکلات جهان اسلام از سوی مسلمانان، مسئله فلسطین را اولویت اول امت اسلامی عنوان کرد و لزوم احساس مسئولیت مسلمانان نسبت به مردم مظلوم یمن، افغانستان و میانمار در کنار مردم مظلوم فلسطین را نیز مورد تاکید قرار داد.

رئیس جمهور تشکیل جریانات تروریستی تکفیری، رواج اسلام هراسی با استفاده از ابزار امپراطوری رسانه‌ای و اهانت به مقدسات را از جمله توطئه‌های دشمنان امت اسلامی برای تضعیف و ایجاد شکاف میان مسلمانان بر شمرد و بر ضرورت هوشیاری و آگاهی ملت‌های مسلمان برای غلبه بر این توطئه ها تاکید کرد.


وی دلیل مخالفت‌های امروز نظام سلطه با جمهوری اسلامی ایران را تسلیم‌ناپذیری این نظام مقدس در برابر سلطه‌طلبی و استکبار عنوان کرد و گفت: سیاست قطعی ما توسعه و تعمیق روابط با کشورهای اسلامی است و اگر دشمنان امت اسلامی از حسن روابط میان مسلمانان عصبانی و ناراحتند، باید از این عصبانیت بمیرند چرا که روز به روز روابط میان ما صمیمانه‌تر، نزدیک‌تر و مستحکم تر خواهد شد.

رئیسی در پایان تاکید کرد: امروز شرایط جهان به نفع مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمنان جهان اسلام در حال تغییر است. به برکت خون مطهر شهدای نهضت جهانی اسلام جهل و ناآگاهی از جوامع مسلمین در حال برچیده شدن است و روز به روز مقاومت و حق‌خواهی قوی‌تر و دشمنان اسلام ضعیف‌تر خواهند شد؛ این وعده الهی است و قطعا تحقق خواهد یافت.

دیدار روسای سازمان‌های اسلامی اندونزی رئیسی: رابطه مستحکم دو ملت متکی بر اعتقادات مشترک است و با هیچ تکانه‌ای متزلزل نخواهد شد

 
رئیس‌جمهور در دیدار روسای سازمان‌های اسلامی اندونزی در جریان دیدار روسای سازمان‌های اسلامی اندونزی، با اشاره به افزایش گرایش به خداپرستی و خداباوری در ملت‌ها به رغم دین‌ستیزی و تلاش غربی‌ها برای فاصله انداختن میان مردم و دین، تربیت انسان‌های مستعد و مبارزه با انحراف، فساد، بی‌عدالتی و تبعیض را وظیفه سنگین علمای اسلام عنوان کرد.

رئیسی با اشاره به وحدت و انسجام موجود میان علمای اندونزی، علاقه به دین و دین‌مداری را از ویژگی‌های برجسته مردم اندونزی عنوان کرد و همکاری علما با دولت برای گسترش اخلاق و معنویت در جامعه را موثر و حائز اهمیت دانست.

رئیس‌جمهور فهم و اعلام موضع به موقع علمای اندونزی نسبت به مسائل جهان اسلام را بسیار مهم توصیف و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با سازمان‌های اسلامی اندونزی با هدف ارتقای همزمان سطح تعاملات فرهنگی و اقتصادی با این کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به رهنمودهای رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی، تنها راه صیانت از نسل جوان در برابر هجوم ضد فرهنگی غرب را گسترش معنویت، اخلاق و ارزش‌های الهی در جوامع عنوان کرد و گفت: بزرگترین سرمایه مردم اندونزی، ایمان به خدا و ارادت به اهل بیت(ع) است و از این منظر روابط ایران با اندونزی نه فقط یک رابطه دیپلماتیک سیاسی و اقتصادی بلکه رابطه‌ای عمیق و مستحکم است که ریشه در باورها و اعتقادات دو ملت دارد و با هیچ تکانه‌ای متزلزل و گسسته نخواهد شد.

دیدار دبیرکل اتحادیه «آسه‌آن» با رئیس جمهور

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور آقای «کائو کیم هورن» دبیرکل اتحادیه آ‌سه‌آن با حضور در محل اقامت، با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل اتحادیه آسه‌آن در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه، گزارشی از برنامه‌های این اتحادیه برای گسترش تعاملات با کشورمان ارائه کرد.

رئیسی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت نقش سازمان‌های منطقه‌ای در توسعه اقتصادی کشورها، ظرفیت‌ها و اولویت‌های اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تعاملات با این اتحادیه و کشورهای عضو آن را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت پیگیری تحقق اهداف تعیین شده در این زمینه تاکید کرد.

حضور رئیس‌جمهور در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و اندونزی


 در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر رئیس جمهور به اندونزی، وی در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و اندونزی، با سازنده توصیف کردن مذاکرات خود با مقامات اندونزیایی، مجموعه این گفتگوها را نشان دهنده اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط و استفاده از ظرفیت‌های فیمابین در جهت منافع دو ملت و ملت‌های منطقه دانست.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه تحریم‌ها و فشارها نتوانسته ملت ایران را در مسیر پیشرفت متوقف کند، افزود: ایران با همت متخصصان جوان خود در حوزه‌های مختلف تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد و گام‌های بلندی در مسیر پیشرفت در عرصه‌های مختلف از جمله ساخت تجهیزات پیشرفته پزشکی که به اندونزی نیز ارائه شده، برداشته است.

رئیس جمهور اظهار داشت: دستاورهای دانش‌بنیان و نیز دیگر تولیدات صنعتی در ایران، امروز نه تنها قابل رقابت با استانداردهای اروپایی هستند، بلکه در برخی موارد امتیازات بیشتری نیز دارند. دلیل اعتراف رسمی آمریکایی‌ها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران نیز همین اراده، ایستادگی و نوآوری‌های جوانان و ملت ایران و دستاوردهای حاصل از آن است.

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه امروز نظم جهانی در حال تغییر به نفع ملت‌ها و جریان مقاومت بوده و نظام سلطه و قدرت‌های طغیان‌گر رو به افول هستند، تصریح کرد: سازمان‌های همکاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قدرت‌های نوظهور در آینده عالم هستند. یقین داریم همکاری کشورهای مسلمان و دیگر کشورها به ویژه در منطقه آسیا تعیین کننده وضعیت فردای جهان است.


رئیسی با اشاره به برخی مشکلات مطرح شده در این نشست از جمله موضوع تبادلات مالی، حمل و نقل، تجارت ترجیحی و سود بازرگانی با تاکید بر قابل رفع بودن این مسائل گفت: عزم ما بر این است که هیچ مانعی برای گسترش همکاری‌های فیمابین ایران و کشورهای دوست مشکلی ایجاد نکند و همانگونه که تاکنون تحریم‌ها را خنثی کرده‌ایم، این روند را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور افزود: صندوق ضمانت ایران می‌تواند پشتوانه خوبی برای همکاری‌های تجاری میان دو کشور باشد و در حوزه انرژی نیز جمهوری اسلامی ایران آمادگی و توانمندی‌های خوبی برای همکاری با اندونزی دارد.


وی با تاکید بر اهمیت فعال‌تر شدن دفاتر بازرگانی و تاثیر آن در افزایش شناخت فعالان اقتصادی دو کشور از ظرفیت‌های متقابل و رفع موانع احتمالی گسترش همکاری‌ها اظهار داشت: ایران ظرفیت خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی دارد که در همکاری با اندونزی نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی در حاشیه این نشست از نمایشگاه تجهیزات و محصولات پزشکی دانش‌بنیان ایران که برای آشنایی تجار اندونزیایی با ظرفیت‌های کشورمان برپا شده بود، بازدید کرد.

حضور رئیس‌جمهور در اجتماع نمازگزاران مسجد استقلال اندونزی

 
آیت الله رئیسی با حضور در مسجد استقلال اندونزی، ضمن اقامه نماز جماعت ظهر، در سخنانی با اظهار خرسندی از حضور در میان نمازگزاران اندونزیایی، مذاکرات خود با رئیس جمهور و دیگر مقامات این کشور را سازنده توصیف کرد.

رئیسی توجه به دیگران در راستای توجه به خدا را از کارکردهای ضروری و اصلی مساجد برشمرد و افزود: امروز توجه به حقوق مردم فلسطین که گرفتار ظلم مستکبران هستند و نیز توجه به وضعیت مردم میانمار و دیگر نقاط دنیا که دچار مشکل هستند، از وظایف ما مسلمانان و از لوازم جلب رضای الهی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن به دنبال اسلام‌هراسی در دنیا و ایران‌هراسی در میان مسلمانان است، خاطرنشان کرد: اما امروز مسلمانان جهان می‌دانند که بهترین دوست آنها که به عزت و استقلال و حفظ افتخارات آنها فکر می‌کند و ناامنی آنها را ناامنی برای خود تلقی می‌کند، ایران اسلامی است.

پایان سفر و ترک اندونزی

در نهایت رئیس جمهور پس از سفر فشرده دوروزه که به دعوت رسمی رئیس جمهور اندونزی صورت گرفته بود، پس از دیدار با رئیس جمهور، رئیس مجلس نمایندگان، رئیس مجلس مشورتی خلق اندونزی و دبیرکل اتحادیه آسه‌آن، با بدرقه «هاندوکو» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تحقیقات و نوآوری اندونزی، جاکارتا را به مقصد تهران ترک کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: