کد خبر: ۳۸۷۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
سازه آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی، به شدت نیازمند مرمت و بهسازی است، در غیر این صورت شاهد ویرانی حداقل بخشی از آن خواهیم بود.

به گزارش ملیت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سازه آرامگاه شیخ اجل سعدی شیرازی، که هم به لحاظ قدمت، هم از نگاه معماری، واجد ارزش بوده و یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های گردشگری ایران به شمار می‌رود؛ به شدت نیازمند مرمت و بهسازی است، وگرنه شاهد ویرانی حداقل بخشی از آن خواهیم بود.

 آرامگاه این شاعر بزرگ پارسی، که شهرتش جهانگیر شده و یکی از نماد‌های فرهنگ و ادب ایرانی اسلامی به شمار می‌رود و عام و خاص، همواره از کلام و حکمتش، در سخنوری، بهره‌ها گرفته‌اند و در وصفش، بزرگداشت‌ها برگزار و تکریم‌ها و تجلیل‌ها کرده‌اند به واسطه کم‌توجهی به نگهداری‌های فنی و تخصصی، در معرض مخاطراتی قرار گرفته است که اگر بی‌توجه از کنارشان بگذریم، ویرانی آن را باید نظاره‌گر باشیم.

طی حداقل ۷ دهه گذشته، علیرغم اقداماتی برای مصفا کردن باغ و آب و جاروی مدام محوطه و گلکاری و چمن‌آرایی‌های مکرر، هیچ گاه به تقویت، بهسازی و حتی نوسازی سازه اصلی بنای آرامگاه، توجه جدی و اثرگذار نشده است. 


طرح ورودی بنای اصلی آرامگاه سعدی، توسط «آندره گدار» هنرمند شهیر فرانسوی، طراحی شد و پس از آن مجموعه کلی بنا سال ۱۳۲۹ به دستور علی اصغر حکمت و توسط محسن فروغی، معمار برجسته ایرانی، طرح و اجرا شد؛ و امروز نیاز به مرمت و بهسازی از هر ستون و سنگ آن به گوش می‌رسد. 

به نظر می‌رسد که اگر نسبت به اختصاص اعتباری مناسب برای مطالعه دقیق و اجرای طرح‌های مرمتی و بهسازی و نوسازی، اقدامی سریع به دست متخصصان انجام نشود، عاقبت کار، پشیمانی خواهد بود و بس.

 آرامگاه شیخ اجل، همه ساله محل جذب گردشگران و بازدیدکنندگان پرشماری بوده و همواره در ردیف چند مکان پربازدید کشور قرار داشته است و امسال تنها در بازه زمانی تعطیلات نوروزی، بیش از ۲۴۵ هزار نفر از آن بازدید کرده اند.

محمدتقی قلعه نویی معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در این باره اظهار کرد: طرح مقاوم‌سازی و تقویت سازه آرامگاه توسط مشاور طرف قرارداد اداره کل تهیه شده و پیگیری‌های لازم در خصوص درخواست اعتبار به منظور شروع عملیات صورت گرفته که پس از تخصیص اقدامات اجرایی بر اساس طرح مذکور به‌زودی انجام خواهد پذیرفت.

او افزود: مرمت و بازسازی بنا‌های تاریخی از اهمیت خاصی برخوردار است چراکه این امر به حفظ تاریخ، هویت و فرهنگ استان کمک می‌کند. همچنین رفاه و آسایش را برای بخشی از جامعه که به آن‌ها علاقمند هستند فراهم می‌کند.

قلعه نویی ادامه داد: در حقیقت مرمت، احیا و مراقبت از آثار تاریخی و تمدنی جزو ضرورت‌های فرهنگی و سرمایه‌گذاری در این حوزه است و این اقدام نیاز مبرم جامعه امروز و پشتوانه‌سازی برای نسل فردا است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اظهار کرد: بنا‌های تاریخی ارزش زیادی برای جامعه جهانی دارد و همه در حفظ و نگهداری این اماکن باارزش تاکید دارند، بدون شک اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس نیز تمام تلاش خود را برای حفظ و نگهداری این آثار باارزش بکار گرفته است.

تخریب سازه آرامگاه سعدی

بنای آرامگاه سعدی نیازمند مرمت است

سازه آرامگاه سعدی نیاز به مرمت و بهسازی دارد

تخریب سازه آرامگاه سعدی در شیراز

سازه آرامگاه سعدی نیازمند احیا و مرمت

نام:
ایمیل:
* نظر: