کد خبر: ۳۸۷۰۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
با توجه به افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت اتوبوس، رفع مشکلات موجود و بهبود کیفیت ناوگان حمل ونقل جاده ای کم ترین انتظاری است که مسافران از این بخش دارند.
به گزارش ملیت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها با توجه به رسیدن فصل گرما و شرایط مساعد آب و هوایی برای مسافرت،  ترددها در کشور افزایش یافته است در این میان برخی افراد از ناوگان حمل ونقل جاده ای استفاده می کنند و نسبت به سال های گذشته استفاده مردم از اتوبوس  بیشتر شده است.

این در حالی است که بسیاری از مسافران  می گویند در زمان تعطیلات وقتی به پایانه های مسافری مراجعه می کنند در برخی از مسیرها اصلا اتوبوس نیست و در بین راه هم بسیاری از اتوبوس ها مبالغ بالاتر از نرخ های مصوب دریافت می کنند.

در همین رابطه فلاح یکی از مسافران اعلام کرد: با توجه به تعطیلات  پایان اردیبهشت  به پایانه مسافری غرب  مراجعه کردم برای مسیر مشهد تعداد اتوبوس های vip  بسیار کم بود و از طرف دیگر در خارج از پایانه حجم زیادی از اتوبوس با تعداد کمی از  مسافر دیدم که  ساعت ها مسافران در اتوبوس معطل مانده تا بقیه صندلی ها با قیمت بالاتری پر شوند.

همچنین حسینی یکی دیگر از مسافران گفت: ساعت حرکت مسیر تهران به شیراز  برای اتوبوس بین شهری در پایانه جنوب ۱۰ شب بود اتوبوس در ساعت اعلام شده از پایانه حرکت کرد اما  تقریبا ۲یا ۳ ساعت ما در بیرون از پایانه برای پر شدن سایر صندلی ها با قیمت بیشتر و حتی بدون بیمه معطل شدیم.

 سوار کردن مسافران در خارج از پایانه های مسافربری غیر قانونی است
پیش از این داريوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری اعلام کرده بود که سوار کردن مسافران در خارج از پایانه غیر قانونی است و با رانندگان و همچنین شرکت های حمل ونقل مسافری که این اقدام را انجام دهند برخورد جدی خواهد شد.

او ادامه داد: رانندگان باید طبق برنامه ریزی و ساعت های تعیین شده اقدام به حرکت از پایانه های مسافربری کنند.

باقر جوان گفت: در تمامی اتوبوس ها شماره  پلاک اتوبوس همراه با شماره ای که در آن امکان ثبت شکایت وجود دارد قرار داده شده است بنابراین مسافران در صورت مشاهده هر گونه مشکل یا تخلف می توانند از طریق این  سامانه  اعلام کنند.

همچنین داریوش امانی مدیرعامل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در خصوص تمهیدات سازمان راهداری برای حمایت از رانندگان گفت: با توجه به اینکه سیاست دولت این بود که موضوع افزایش قیمتی در ایام نوروز انجام نشود تمام تلاش این بود که در این راستا بر اساس تاکید وزیر راه و شهرسازی گام برداریم.

او ادامه داد: در این‌باره جلساتی تشکیل و مقرر شد تا در ستاد تنظیم بازار موضوع افزایش قیمت‌ بلیت اتوبوس با توجه به تورم ایجاد شده، در موضوع قطعات، روغن موتور، لاستیک، نگه داشت خودروها، دستمزدها و سایر موارد تصمیم‌گیری شود.

امانی تصریح کرد: قطعا در خصوص تعدیل و افزایش قیمت ها در جلسات ستاد تنظیم بازار تصمیم گیری می شود.

تامین بخشی از هزینه‌های رانندگان از طریق تحویل قطعات ارزان
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در خصوص تخصیص یارانه به اقلام موردنیاز رانندگان از مذاکراتی با برخی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت صمت خبر داد و افزود: به دنبال آن هستیم تا سهمیه لاستیکی را برای رانندگان در نظر بگیریم. کمااینکه در ایام اربعین نیز این اتفاق افتاد و وزارت صمت همراهی کرد و لاستیک سهمیه ای برای سازمان راهداری تخصیص یافت. در برنامه است تا بخشی از هزینه های رانندگان از طریق ارزان تحویل دادن قطعات خودرو تامین شود.

امانی ادامه داد: هم‌اکنون لاستیک از طریق سامانه وزارت صمت و با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به رانندگان ارائه می‌شود. به دنبال آن هستیم تا تمهیدات مناسب‌تری برای رانندگان در نظر بگیریم.

وی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت‌های حمل و نقل جاده‌ای در بخش مسافر و بار با چه دستورالعملی است؟ گفت: بررسی‌ها حاکی از این است که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد در بخش مسافری و بین ۳۰ تا ۳۵ درصد در بخش باری باید افزایش قیمت اتفاق بیفتد. اما درخواست اصناف افزایش قیمت ۵۰ تا ۶۰ درصدی است که با توجه به تحلیل‌ها در ستاد تنظیم بازار این اقدام انجام خواهد شد.

امانی تاکید کرد: گزارش کارشناسی آماده شده است و بعد از نوروز در اولین جلسه ستاد تنظیم بازار در خصوص افزایش قیمت‌ها در بخش مسافری و باری تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان راهداری بخشی از ظرفیت ناوگان اتوبوسی را در ایام کرونا از دست داد،‌ گفت: تلاش می‌کنیم تا موازنه قیمت را برقرار کنیم.

در همین رابطه هم احمد رضا عامری مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مسافری گفت: قیمت بلیت اتوبوس ۲۹ درصد افزایش یافته و این درخواست در ستاد تنظيم بازار تصویب شده است.

او ادامه داد: قیمت اتوبوس در حال حاضر به بیش از ۲۰ میلیارد تومان رسیده و قیمت لوازم و قطعات یدکی ناوگان رشد بسیار زیادی پیدا کرده است بنابراین درخواست ما برای افزایش قیمت بیش از ۲۹ درصد بوده است‌. 

عامری بیان کرد: شرایط اقتصادی به گونه ای شده است که بسیاری از رانندگان از پس هزینه های اتوبوس از جمله لاستیک و سایر قطعات بر نمی‌آیند بنابراین باید در این زمینه حمایت از رانندگان برای افزایش کیفیت ارائه خدمات به مسافران صورت گیرد.

او گفت: هیچ راننده و یا شرکت حمل ونقلی حق ندارد خارج از  پایانه و یا خارج از شهر اقدام به سوار کردن مسافر اضافه و معطل کردن سایر مسافران در داخل اتوبوس کند.

براساس این گزارش با توجه به مشکلاتی که در حوزه حمل ونقل جاده ای عمومی وجود دارد و همچنین با نزدیک شدن به تعطیلات  و آغاز پیک سفرها باید نظارت ها در حوزه حمل و نقل جاده ای افزایش یابد چراکه در حال حاضر نرخ بلیت اتوبوس ها هم  تغییر کرده بنابراین مسافران انتظار دارند با این افزایش قیمت، کیفیت ارائه خدمات به آنها بهتر شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
جدیدترین اخبار
پربیننده ترین