کد خبر: ۳۸۶۹۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
طرح پاداش کاهش مصرف برق شامل مشترکان پرمصرف هم می‌شود، اما سعی شده تا ضمن آن عدالت برای خوش مصرف‌ها و مصارف پایین تر از الگو رعایت شود.
به گزارش ملیت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در وزارت نیرو برنامه‌ای ۱۴۰ اقدامه برای گذر از دوره اوج مصرف تابستان در نظر گرفته شده است. یکی از مهمترین طرح‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف در پیک تابستان در روز‌های آینده و از یکم خرداد اجرا خواهد شد. طرحی که مشابه آن در سال گذشته اجرا شد و فقط مشترکان کم مصرف که زیر الگو مصرف داشتند را در بر می‌گرفت، اما امسال این طرح گسترده‌تر شده و حتی مشترکان پرمصرف هم می‌توانند از این پاداش بهره‌مند شوند و حتی قبض رایگان دریافت کنند و به عبارت دیگر ۳۱ میلیون مشترک خانگی می‌توانند در آن مشارکت کنند.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در خصوص این طرح گفت: ظرف چند روز دیگر و در ابتدای خرداد طرح تشویقی کاهش مصرف بخش خانگی آغاز خواهد شد و امیدواریم که هموطنان همکاری لازم را با صنعت برق در این زمینه داشته باشند. قطعا علاوه براینکه با مشارکت خود در این طرح، از پاداش‌های خوبی برخوردار می‌شوند، این امکان هم فراهم می‌شود که تمامی هموطنان از برق پایدار بهره‌مند شوند و همچنین به همکاران ما در صنعت برق از جمله نیروگاه‌ها و شبکه‌ها کمک خواهند کرد.

شاید تصور شود که در نظر گرفتن پاداش برای مشترکان پرمصرف، موجب تضییع حقوق دیگر مشترکان می‌شود که مصرف پایینی دارند، اما مدل‌هایی که در این طرح در نظر گرفته شده پاداش بالاتری را برای مشترکان کم مصرف در نظر گرفته تا عدالت میان مشترکان با مصارف مختلف رعایت شود.

عدالت در طرح پاداش مدیریت مصرف برق لحاظ شده است
سخنگوی برق با اشاره به اینکه مبنای در نظر گرفتن پاداش، مصرف برق سال گذشته است در خصوص وضعیت مشترکانی که سال گذشته هم خوش مصرف بودند گفت: کسانی که امسال زیر الگو مصرف دارند از نرخ‌های حدود ۲ هزار تومان به ازای هر کیلووات بهره‌مند خواهند شد، اما مشترکانی که مصرف آن‌ها بالای الگو است، مادامی که مصرف آن‌ها بالای الگو باشد پاداش آن‌ها ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات خواهد بود و به ازای افزایش اقدامات‌ مدیریت مصرف می‌توانند آن‌ها هم تا دو هزار تومان بابت هر کیلووات صرفه جویی پاداش بگیرند. کسانی که در سال گذشته کاهش مصرف داشتند امسال هم می‌توانند از نرخ پاداش بیشتری بهره‌مند شوند. به عبارت دیگر عدالت اینگونه در نظر گرفته شده که پرمصرف‌ها از نرخ پاداش کمتری بهره‌مند خواهند شد، اما در عین حال فرصت کاهش مصرف برای پرمصرف‌ها بیشتر از کسانی است که مصرف آن‌ها زیر الگو است.

او در خصوص مشترکان پرمصرف گفت: اگر مشترکی مصرف بالایی داشته باشد و به قدری که مصرفش را از پله‌های بالا به پله پایین‌تر برساند قطعا منجر به کاهش صورتحساب آن‌ها خواهد شد. این مسئله به منظور تشویق تکمیلی برای پرمصرف‌ها در نظر گرفته شده است.

افزایش تعرفه برای پرمصرف‌هایی که پرمصرف می‌مانند
در هر حال در کنار این فرصت که برای پرمصرف‌ها ایجاد شده تا از پاداش برخوردار شوند، اما باید در نظر داشت که همچنان تعرفه‌های پلکانی در قانون بودجه تعریف شده و مشترکان با مصارف بالا با این تعرفه‌ها روبرو خواهند شد.

سخنگوی برق در این خصوص می‌گوید: ما کسی را برای افزایش مصرف جریمه نمی‌کنیم، اما قطعا تعرفه ما به گونه‌ای است که اگر افزایش مصرف بیش از الگو باشد منجر به افزایش پلکانی که مصوب قانون بودجه ۱۴۰۲ است خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که مشترکان پرمصرف برق مشمول قطعی خواهند شد یا خیر؟ گفت: حدود ۲ تا ۳ درصد مشترکان ما بالای دو برابر الگو مصرف دارند. برای کسانی مصرف خیلی بالایی دارند برابر با مصوباتی که در این حوزه داریم، تذکر خواهیم داد و شیوه‌های کاهش مصرف را اطلاع رسانی خواهیم کرد و اگر به این موارد بی توجه باشند ممکن است منجر به قطع برق نیز بشود.

گفتنی است در طرح پاداش که مبنای آن میزان مصرف سال گذشته است، ۴ پله مختلف پاداش در نظر گرفته شده که بازه‌های مختلف مصرف را پوشش می‌دهد. الگوی مصرف در مناطق عادی ۳۰۰ کیلووات است و مشترکانی که از ۴۵۰ کیلووات تا دو برابر میزان الگو، مصرف دارند بابت صرفه جویی به ازای هر کیلووات ۵۰۰ تومان پاداش می‌گیرند. میزان پاداش در مصارف پایین‌تر از ۴۵۰ کیلووات تا ۳۰۰ کیلووات، به هزار تومان می‌رسد و در پله‌های بعدی ۱۵۰۰ و ۲ هزار تومان خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: