کد خبر: ۳۸۶۹۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
دهمین روز نمایشگاه کتاب ورق خورد؛
در این گزارش به مجموعه‌ای از رویداد‌های فرهنگی و ادبی برگزار شده در روز دهم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره شده است.
به گزارش ملیت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جمعه، بیست و نهم اردیبهشت‌ماه، دهمین روز از سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ورق خورد. این روز طبق پیش‌بینی‌ها و مانند هر سال روز شلوغی بود اما شلوغی‌اش نسبت به روز سه‌شنبه که تعطیل رسمی بود کمتر بود و ظرفیت پارکینگ‌ها تا ظهر پر شده بود.

علی رمضانی، سخنگوی نمایشگاه ۲۸۱ میلیارد تومان را فروش نمایشگاه کتاب در بخش مجازی و حضوری تا پایان روز نهم اعلام کرد و گفت: نمایشگاه در بخش حضوری ۱۸۵ میلیارد تومان فروخت که ۱۳۶ میلیارد تومان آن در کارت‌خوان‌های رسمی ثبت شده و ۴۹ میلیارد تومان هم برآوردی است که با توجه به فروش به صورت نقدی، کارت به کارت و کارتخوان غیررسمی داریم. در بخش مجازی نمایشگاه هم ۹۶ میلیارد تومان فروش ثبت شده که ۷۸ و نیم میلیارد مربوط به ناشران و ۱۷ و نیم میلیارد تومان مربوط به کتابفروشان است.

او همچنین از صدور حکم برای چند ناشر متخلف خبر داد و درباره جزئیات آن گفت: در کمیته رسیدگی به تخلفات برای یک‌ نشر با موضوع فروش مغایر ضوابط نشر و عرضه کتاب‌های مغایر نشر، رای مبنی بر اخذ تعهد کتبی و تعهد مبنی بر عدم تکرار تخلف و رفع بلافاصله تخلف با درج در پرونده و محرومیت از تسهیلات حمایتی وزارت ارشاد به مدت یک‌سال و کاهش ۵۰ درصد متراژ غرفه در نمایشگاه سال بعد صادر شد.

همچنین برای دو نشر در بخش عربی که فروش کتاب‌های مغایر ضوابط نشر داشتند، رای مبنی بر اخذ تعهد کتبی، رفع تخلف بلافاصله و تعطیلی یک‌روزه غرفه در نمایشگاه صادر شد.

برای ناشری دیگری که عرضه و فروش کتاب‌هایی مغایر با ضوابط نشر داشت، به اتفاق آرا هیئت رسیدگی به تخلفات ناشر را به اخذ تعهد کتبی، عدم تکرار و رفع تخلف و بستن یک‌روزه پنل مجازی محکوم کرد. درباره یکی از عرضه‌کنندگان کتاب‌های خارجی ( بخش لاتین)، با تخلف‌های مختلف ارائه آثار خارج از فهرست گمرک، مشکل قیمت، بسته‌های غیر کتابی و مسائل دیگر، به اتفاق آرا، به اخذ تعهد کتبی، تعطیلی غرفه و پنل مجازی به مدت یک روز محکوم شد.

برای دو ناشر که عدم رعایت ضوابط نمایشگاه در پوشش داشتند، هیئت رسیدگی آن‌ها را با توجه به مستندات، متخلف شناخت و توبیخ کتبی بدون درج در پرونده، برای‌شان صادر کرد.

پنج مورد ناشرانی که آثار سایر ناشران را بدون مجوز ارائه می‌کردند، هیئت رسیدگی برای سه مورد از این ناشران، اخذ تعهد کتبی، عدم تکرار تخلف و رفع تخلف و تعطیلی غرفه و پنل مجازی تا پایان نمایشگاه را صادر کرد و برای دو مورد هم با توجه به عدم کفایت مستندات رای صادر نشد.

روز جمعه نمایشگاه کتاب میزبان وزیر فرهنگ و سفیر ونزوئلا بود که برای رونمایی کتاب «آوریل در کودتا» که کتاب وزیر فرهنگ این کشور است به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دعوت شده بودند.

روز جمعه و به مناسبت تولد حضرت معصومه (س)، جشنی با عنوان «دختران ماه» در صحن مصلی برگزار شد.

جشن ولادت حضرت معصومه در نمایشگاه کتاب

یکی از موضوعاتی که پیش‌تر سخنگوی نمایشگاه بر روی آن تأکید داشت، این بود که خانواده‌ها مراقب فرزندان خود باشند اما امروز از بلندگوهای نمایشگاه، تعداد زیادی از کودکان و خانواده‌ها را صدا می‌کردند. بساطی‌های که از روزهای قبل به ویژه بعدازظهر در اطراف نمایشگاه بساط‌شان را پهن می‌کردند، یادآور می‌شدند که امروز روز آخرست و حراج گذاشته‌اند.

در این میان خانم سن و سال‌داری هم کتاب‌های خود را بساط کرده بود و کتاب‌هایش را می‌فروخت که بیشتر درباره «چگونه جوان بمانیم» و «ماساژ» و... بود. او به کسانی که از اطرافش گذر می‌کردند، درباره محتوای این کتاب‌ها توضیح می‌داد.

روز جمعه همچنین در مقابل یکی از ایستگاه‌های رادیو صفی برای تست صداپیشگی تشکیل شده بود. امسال یکی از موضوعاتی که در نمایشگاه به چشم می‌آید، مادرانی هستند که نوزاد دارند و با کالسکه به نمایشگاه آمده‌اند،

در حالی که همه قسمت‌های مصلی برای عبور و مرور این کالسکه‌ها مناسب نیست و آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. مسئول غرفه مشاوره کتاب که به نظر شلوغ می‌آید در مواجهه با این که بیشتر چه سوال‌هایی پرسیده می‌شود، می‌گوید: «معمولا سوالاتی را که از غرفه اطلاع‌رسانی باید پرسیده شود می‌پرسند؛ آدرس غرفه‌ها. البته هستند کسانی که درباره این‌که چه کتابی بخرند که مناسب سن کودکان‌شان باشد، می‌پرسند.» او ادامه می‌دهد: «حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کسانی که به نمایشگاه می‌آیند، دقیقا می‌دانند چه کتابی می‌خواهند، آن را تهیه کرده و می‌روند. اما بقیه می‌گویند نمایشگاه است، برویم ببینیم چه خبر است و اگر شد کتابی بخریم.

گاهی نمی‌دانند دقیقا چه کتابی مناسب‌شان است؟ خانواده‌ها می‌پرسند چه کتابی بخریم و ما از آن‌ها می‌پرسیم فرزندشان دختر است یا پسر؟ قبلا چه کتاب‌هایی خوانده‌اند یا اصلا کتاب نخوانده‌اند؟ به چه چیزی علاقه دارند؟ یا حتی برخی خانواده‌ها می‌خواهند کتابی برای کودکان ما معرفی کنید که مثلا سبک زندگی اسلامی باشد، ما می‌گوییم مثلا به انتشارات به‌نشر یا مهرک و جمکران بروید. یا مثلا می‌خواهند کتابی درباره بچه‌های خاص مانند اوتیسم معرفی کنیم، مثلا می‌دانم انتشارات نردبان چنین کتاب‌هایی را دارد، می‌گویم به آن‌جا سر بزنند. این‌جا در واقع خانواده‌ها را راهنمایی می‌کنیم تا کتاب‌های مناسب و خوب تهیه کنند.»

سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فقط امروز (شنبه، سی‌ام اردیبهشت‌ماه) تا ساعت ۲۰ در مصلی تهران برقرار است.

نام:
ایمیل:
* نظر: