کد خبر: ۳۸۶۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
مهاجم تیم ملی فوتبال ایران با رد درخواست اتاق خصوصی برای حضور در اردوی تیم ملی عنوان کرد که از کودکی با امیر قلعه‌نویی همکاری داشته است. او همچنین گفت اگر ایران باز هم با انگلیس بازی کند، شاید ۶ گل و حتی بیشتر بخورد.

سردار آزمون درباره شرایط خودش در بایرن‌لورکوزن آلمان و هینطور همکاری با ژابی‌ آلونسو به صحبت پرداخت. مهاجم تیم ملی فوتبال ایران گریزی‌ هم به صعود تیم ملی به جام‌جهانی همراه با اسکوچیچ زد و گفت‌ که آن زمان در تیم ملی حاشیه وجود داشت. آزمون با اشاره به عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی قطر هم گفت که اگر به آن برگردیم شاید ایران باز هم ۶ گل و حتی بیشتر بخورد. او همچنین گفت هیچ وقت برای حضور در اردوی تیم ملی درخواست اتاق خصوصی نکرده است.

در ادامه گفت‌وگوی سردار آزمون را می‌خوانید:

*اول می‌خواهیم درباره شرایط خودت صحبت کنی. در بایرن‌لورکوزن آلمان شرایطت چطور است؟

شرایطم خوب است و تیم ما خوب نتیجه می‌گیرد و در لیگ اروپا در مرحله خوبی هستیم. درباره اینکه بازی کنم هم در اختیار مربی است که چه کسی بازی کند و یا نکند و ما هم تلاش می‌کنیم در هر لحظه‌ای که درون زمین هستیم بهترین عملکرد را داشته باشیم.

* شما با ژابی آلونسو کار می‌کنید که از چهره‌های نام آشنای دنیا است و در رئال مادرید بوده است. کار کردن با او چطور است؟

خیی آدم خوب و بسیار باانگیزه است. می‌دانید که او در اول راه مربیگری و دوره حرفه‌ای خود است. او یک تیم (بایر لورکوزن) به این بزرگی را از بحران خارج کرد و در بین شش تیم اول (بوندس لیگا) هستیم. حضور او خیلی تاثیرگذار بود. به نظرم او در آینده از بهترین مربیان دنیا خواهد بود.

* شرایط خودتان در جدول بوندس‌لیگا چطور است؟ فاصله زیادی برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا داریم اما می‌توانید سهمیه لیگ اروپا را بگیرد؟

بله با لیگ قهرمانان فاصله داریم اما بازیکنان تلاش می‌کنند سهمیه لیگ اروپا را کسب کنیم. همه تلاشمان را می‌کنیم سال بعد در لیگ اروپا باشیم.

من هم (خوبان عالم) شنیده بودم ولی من اصلا اعتقادی ندارم. هر چه هم می‌گفتند از این گوشم می‌گرفتم و از گوش دیگر بیرون می‌انداختم. چون اعتقادی هم نداشتم. 

*شما یکی از بازیکنان موثر تیم ملی در صعود به جام جهانی بودید. در جام جهانی هم بسیار حضور پررنگی داشتید. ابتدا به دوره اسکوچیچ برویم که تیم ملی به جام جهانی رفت و در نهایت او برکنار شد. کار کردن با اسکوچیچ چطور بود؟

درباره کار کردن با دراگان، همیشه داخل تیم ملی حاشیه بود ولی من همیشه سعی خودم را کردم، بدون حاشیه تمرین کنم و بهترین بازی‌ها را بکنم و همین کار را هم کردم ولی من خاطره بدی از او ندارم. به او احترام می‌گذارم. امیدوارم که در کشور خودش که تیم زیر ۲۱ سال را گرفته موفق باشد.

*یکی از مهم‌ترین صحنه‌ها که درباره تو و اسکوچیچ رقم خورد، بازی ایران و لبنان است که ما یک هیچ عقب افتادیم. دقیقه ۹۱ گل زدیم و اسکوچیچ خوشحالی می‌کرد که به او اشاره کردی آرام باشد و ما کامبک زدیم و و با زدن گل دوم پیروز شدیم.

فوتبال با همین چیزها خاص است. من مطمئن بودم که در این شرایط گل می‌زدیم. من جلوی آن‌ها بازی کردم و اطمینان داشتم که خیلی سرتر هستیم و هر لحظه گل دوم را می‌زنیم. همین اتفاق رخ داد. آدم باید باهوش باشد و اگر گل مهم به دست می‌آورید لیاقت زدن گل دوم را هم دارید. جلوی تیمی که درجه سه و چهار آسیا بود باید این کار را می‌کردیم و گل می‌زدیم. هر دو گل را هم بعد از دقیقه ۹۰ زدیم.

*ما با شایستگی کامل به جام جهانی رفتیم. دوره اسکوچیچ امتیازهای زیادی گرفتیم و زودتر از همه به جام جهانی رفتیم و جشن صعود گرفتیم. اتفاقات حاشیه‌ای زیاد بود. داستان «خوبان عالم» بود و حاشیه‌ها هم وجود داشت. الان که فاصله گرفتیم می‌توان بهتر صحبت کرد. طارمی و بیرانوند درباره «خوبان عالم» صحبت کردند.

درباره خوبان عالم صحبت کردند؟

-بله. تو هم شنیدی؟

من هم شنیده بودم ولی من اصلا اعتقادی ندارم.

*آیا اتفاقی در اردو رخ می‌داد؟ چیز مشکوکی بود؟ بحث از شماره‌های ۱۱ و ۷ بود.

من اصلا، هر چه هم می‌گفتند از این گوشم می‌گرفتم و از گوش دیگر بیرون می‌انداختم. چون اعتقادی هم نداشتم. خوبان عالم همه ما را به رئال مادرید و بارسلونا بفرستد، من نوکر او هستم. ما خدا را داریم. او (خوبان عالم) که بنده او است. ما خودمان بنده خدا هستیم. من اصلا به این چیزها اعتقاد ندارم. من به خود خدا اعتقاد دارم و بس.

خوبان عالم همه ما را به رئال مادرید و بارسلونا بفرستد، نوکر او هستم. ما خدا را داریم. او (خوبان عالم) که بنده او است.* تیم ملی فوتبال ایران با هدایت اسکوچیچ به جام جهانی صعود کرد اما مهدی تاج او را برکنار و کی‌روش را به تیم‌ملی برگرداند. در آن مقطع زمانی برخی دو دستگی‌ها در تیم‌ملی دیده می‌شد. برخی به دنبال حفظ اسکوچیچ و برخی هم به دنبال حضور کی‌روش بودند. حتی در این میان گفته شد برخی بازیکنان با یکی از مقامات دولتی جلسه برگزار کرده‌اند. نظر تو درباره این موضوع و تغییر سرمربی تیم‌ملی قبل از جام جهانی چیست؟

این تصمیم را فدراسیون می‌گیرد و بهتر است این سوال را فدراسیون جواب دهد اما در تیم‌ملی دو دستگی وجود نداشت. دو دستگی یعنی کاملا مخالف هم باشیم اما ما اینگونه نبودیم و این خیلی مهم است.

* جام جهانی در قطر برگزار شد و تیم‌ملی در نخستین بازی‌اش عملکرد خوبی مقابل انگلیس نداشت. خودت هم ۱۵ دقیقه در برابر انگلیس به میدان رفتی. ایران در دو جام جهانی به همراه کی‌روش در آستانه صعود به مرحله یک هشتم نهایی بود اما صعود نکردیم. چه اتفاقی رخ داد که ۶ گل از انگلیس خوردیم و در نهایت صعود نکردیم؟

انگلیس قوی‌تر از ماست و در این موضوع شکی نیست. وقتی یک مربی در مدت کوتاهی می‌آید کار کردن سخت می‌شود. در دوره قبلی آقای کی‌روش فرصت داشت و کار کرده بود. قبول دارم که او بازیکنان را می‌شناسد اما فرصت کار نبود. در بازی با انگلیس تیم ملی شرایط بدی داشت و حاشیه‌های زیادی وجود داشت. در آن بازی باختیم چون حقیقتا تمرکز کافی نداشتیم. درباره آمریکا هم باید بگویم آن‌ها هم تیم خیلی خوبی بودند. من فکر می‌کردم که به آن‌ها نمی‌بازیم اما لیاقت این را داشتند که پیروز میدان باشند و به مرحله بعد صعود کنند. تمام سعیمان را انجام دادیم اما نشد.

* قبول داریم اتفاقات حاشیه‌ای در دیدار انگلیس وجود داشت اما اگر از نظر فوتبالی نگاه کنیم، مسائل زیادی وجود داشت. مثلا ترکیب تیم‌ملی صبح بازی لو رفت و حتی شایعه شد که کارلوس کی‌روش به خاطر این موضوع قصد اخراج یکی از مدافعان تیم را داشت.

به نظر من لو رفتن ترکیب تیم‌ملی آنقدرها هم مهم نبود. ترکیب تیم ملی نیم ساعت یا شاید یک ساعت قبل از بازی مشخص می‌شد.

* گفته می‌شد کی‌روش را به تیم‌ملی برگرداندیم که در جام جهانی کمتر گل بخوریم اما ۶ گل از انگلیس خوردیم. نمی‌توان شکست برابر انگلیس را فراموش کنیم همانطور که برد برابر ولز را فراموش نخواهیم کرد. دلیل باخت به انگلیس را چه می‌دانی؟

قبل از بازی فکرمان جای دیگری بود و اصلا فکرمان فوتبال نبود. در همین حد می‌توانم بگویم. دوباره هم اگر آن اتفاق رخ بدهد شاید ۶ گل و حتی بیشتر گل بخوریم.

* چه شد که در بازی با ولز به جام برگشتیم و آن بازی را بردیم؟

تمرکزمان بیشتر شد و برای برد به میدان رفتیم. ولز هم تیمی نبود که ما را آزار بدهد. بعد از باخت به انگلیس وقتی آنطور شکست می‌خورید به بازیکن هم برمی‌خورد. اما در کل انگلیس تیم قدری بود و بازی کردن مقابل آن‌ها سخت بود.

* بعد از جام جهانی ماه‌ها تیم ملی فوتبال ایران سرمربی نداشت. منتظر بودند تا تکلیف کی‌روش مشخص شود و بعد از آن بعد از سال‌ها فدراسیون فوتبال ایران به سمت مربی ایرانی روی آورد و امیر قلعه‌نویی را انتخاب کرد. در نخستین اردوی تیم‌ملی با قلعه‌نویی هم حواشی زیادی به خاطر غیبت تو به وجود آمد. در مورد این مسائل هم صحبت کن.

این که یک مربی ایرانی به عنوان سرمربی ایران انتخاب می‌شود، اتفاق خوبی است. من به عنوان یک ایرانی افتخار می‌کنم که مربی تیم‌ملی ایرانی باشد. اما در مورد خودم باید بگویم همه چیز را از قبل هماهنگ کرده بودم و مشکلی وجود نداشت ولی وقتی بخواهند حاشیه‌ای بسازند، می‌سازند.

همیشه دوست داشتم هم‌اتاقی داشته باشم. در لورکوزن و حتی اردوهای تیم‌ملی همیشه اتاق تک نفره می‌دادند اما شخصا همیشه در اتاق این و آن بودم. ما این مسائل واقعا بچگانه است.

* در این میان حتی یکی از روزنامه‌ها خبری منتشر کرد مبنی بر این که تو برای حضور در اردوی تیم‌ملی درخواست اتاق خصوصی کرده‌ای و امیر قلعه‌نویی برای مبارزه با بازیکن سالاری گفته است که آزمون اصلا در اردو حاضر نشود.

برخی خبرنگاران را خوب می‌شناسم. نمی‌خواهم تک به تک اسم آن‌ها را بیاورم. برخی خبرنگاران در سمت خودشان با شرافت کار می‌کنند و نان حلال سر سفره‌شان می‌برند، مانند برخی بازیکنان که زحمت می‌کشند و حلال کار می‌کنند ولی برخی می‌خواهند به هر طریقی بازیکنی را بزنند که اصلا برایم اهمیت ندارد. من می‌دانم، مربی تیم‌ملی می‌داند، فدراسیون فوتبال می‌داند و خودتان دیدید که درباره این حواشی هیچ واکنشی نداشتم. آن‌ها می‌توانند درباره هر بازیکنی هر چیزی بگویند اما خودم همیشه دوست داشتم هم‌اتاقی داشته باشم. در لورکوزن و حتی اردوهای تیم‌ملی همیشه به همه‌ بازیکنان اتاق تک نفره می‌دادند اما من شخصا همیشه در اتاق این و آن بودم. ما این مسائل واقعا بچگانه است که من بگویم اتاق تک نفره می‌خواهم.

* بعد از این که گفته شد به خاطر مسائل شخصی به اردوی تیم‌ملی نیامده‌ای، تصاویر حضورت در تمرین والیبال و همینطور هنگام اسب‌سواری دیده شد. این تصاویر حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد.

من همه چیز را هماهنگ کرده بودم و برای آن مدرک دارم. چون در اختیار باشگاه بودم باید همه تمریناتم را با باشگاه هماهنگ می‌کردم، از این رو از آقای ژابی آلونسو اجازه گرفتم که والیبال بازی کنم چون اگر مصدوم می‌شدم، مشکلی پیش می‌آمد و به همین خاطر باید از قبل هماهنگ می‌کردم. من GPS داشتم و تمریناتم تحت کنترل باشگاه بود. چون در اردوی تیم‌ملی نبودم تحت مدیریت باشگاهم بودم و کار غیرقانونی انجام ندادم. خودم می‌دانستم چه کار می‌کنم. درباره اسب‌سواری هم من باشگاه دارم و مدیر آن‌جا هستم و باید می‌رفتم. من عاشق حیوانات هستم. چرا این موضوع حاشیه شد؟ چون قبل از مصاحبه‌ها این تصاویر منتشر شد و به خاطر همین این حواشی به وجود آمد. اصلا دوست نداشتم برای تیم‌ملی حاشیه ایجاد شود.

* جام ملت‌های آسیا را در پیش داریم و فردا (پنجشنبه) قرار است قرعه‌کشی برگزار شود. دوست داری با چه تیم‌هایی هم‌گروه شویم؟

واقعا برایم فرقی نمی‌کند با چه تیمی هم‌گروه شویم چون در آسیا حرفی برای گفتن داریم. هیچ ترسی نداریم با چه تیم‌هایی هم‌گروه شویم. اگر با هر تیمی هم‌گروه بشویم، بهترین عملکرد را خواهیم داشت.

* بهترین عملکرد ایران چه می‌تواند باشد؟ قهرمانی یا صعود به مراحل بالاتر؟

نتیجه‌ای که شایسته تیم‌ملی فوتبال ایران باشد.

* سال‌هاست به فینال جام ملت‌های آسیا نرسیده‌ایم. در سال‌های اخیر هم با وجود عملکرد خوب در جام ملت‌های آسیا به فینال نرسیدیم. در سال ۲۰۱۹ به ژاپن باختیم و فینالیست نشدیم، آیا الان می‌توانیم با امیر قلعه‌نویی رویای رسیدن به فینال را داشته باشیم؟

در فوتبال همیشه رویاهایی در مغز بازیکنان وجود دارد که بهترین نتیجه را بگیرند، مثلا قهرمانی یا صعود به دور بعد در جام جهانی. فوتبال است و می‌توانیم به حقمان برسیم. گاهی در فوتبال اتفاق می‌افتد که شما بهترین تیم را می‌برید. مثلا ما برابر پرتغال به تساوی یک بر یک رسیدیم در حالی که آن‌ها خیلی بهتر از ما بودند. مهم این است که در فوتیال یک تیم باشید، پشت هم باشید و کار کنید. ما بازیکنان درجه یکی در آسیا داریم و می‌توانیم قهرمان شویم ولی واقعا سخت است. باید برای این موضوع برنامه‌ریزی کنیم و امیدوارم این اتفاق امسال رخ دهد.

* به عنوان بازیکن تیم‌ملی فوتبال ایران به نظرت چه امکانات و برنامه‌ریزی‌ای نیاز است انجام شود تا ایران یک عملکرد فوق‌العاده در جام ملت‌های آسیا داشته باشد.

واقعا نمی‌دانم چون از این مسائل سر در نمی‌آورم. درباره این موضوع فدراسیون باید کار کند و فدراسیون قطعا بهتر از ما برنامه‌ریزی می‌کند.

* یکی از نقدهایی که به فدراسیون فوتبال وارد می‌شود، بازی‌های دوستانه با تیم‌های ضعیف است. چه در دوره کی‌روش، چه اسکوچیچ و حالا امیر قلعه‌نویی. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا نباید با تیم‌های قدرتمند مثل آرژانتین و برزیل بازی کنیم؟

شما باید بپرسید آیا آن‌ها می‌خواهند با ما بازی کنند یا نه. آیا شرایط مالی برگزاری چنین بازی‌هایی مهیا است؟ این مسائل خیلی مهم است. من سخت می‌بینم که چنین اتفاقاتی رخ دهد. فدراسیون باید تلاش کند با تیم‌های خوب بازی کنیم و قطعا این اتفاق رخ می‌دهد و من تلاش آن‌ها را می‌بینم ولی گاهی در اختیار آن‌ها هم نیست.

قبل از بازی (با انگلیس) فکرمان جای دیگری بود و اصلا فکرمان فوتبال نبود. در همین حد می‌توانم بگویم. دوباره هم اگر آن اتفاق رخ بدهد شاید ۶ گل و حتی بیشتر گل بخوریم.* در مورد امیر قلعه نویی کوتاه صحبت کردی، آیا در اردوی پیش‌رو حضور خواهی داشت؟

ان‌شاءالله اگر دعوت شوم، هستم.

* آیا در روزهای اخیر با امیر قلعه‌نویی صحبت کرده‌ای؟

بله، من وقتی بچه بودم در کنار امیر قلعه‌نویی کار می‌کردم. امیر قلعه‌نویی نیازی به تعریف ندارد. او پرافتخارترین مربی ایرانی است. برایش آرزوی موفقیت می‌کنم و لیاقت این را داشته است که سرمربی تیم‌ملی ایران شود. امیدوارم بهترین نتایج را کنار هم بگیریم.





ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر: