کد خبر: ۳۸۴۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
تیمی که در مرحله مقدماتی با مرد کروات از جهنم گریخت و با چند پیروزی سرنوشت ساز مجوز حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ را کسب کرد، در آستانه شروع این مسابقات تقدیم مرد ناکام نیمکت تیم ملی ایران شد.
به گزارش ملیت به نقل از مهر، سال ۱۴۰۱ در حالی برای فوتبال ایران پشت سر گذاشته شد که تیم ملی یکی از پرحاشیه‌ترین روزهای خود را به خاطر اتفاقات مدیریتی پیرامون فدراسیون فوتبال و عدم تسلط دراگان اسکوچیچ روی فضای رختکن داشت.

عبور از جهنم با اسکوچیچ

پیروزی‌های متوالی تیم ملی فوتبال ایران با دراگان اسکوچیچ باعث صعود زودهنگام این تیم به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شد. شاگردان اسکوچیچ حریفان خود در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در منطقه آسیا را همچون لبنان، سوریه، امارات و عراق برد و همراه با کره جنوبی به جام جهانی صعود کرد. اسکوچیچ در حالی توانست صعودی مقتدرانه برای تیم ملی ایران خلق کند که در دور مقدماتی هیچ امیدی به تیم ملی ایران برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ نبود اما مرد کروات توانست در سیاه‌ترین روزهای نیمکت تیم ملی ایران پس از مارک ویلموتس ردای خوشبختی بر تن خود و تیمش کند.

فدراسیون ضعیف همه را ضعیف کرد

عزل شهاب الدین عزیزی خادم و سرپرستی میرشاد ماجدی با هیأت رئیسه ای ضعیف باعث شد تا حاشیه‌های رنگارنگی در راهروهای فدراسیون فوتبال رقم بخورد. سایه این اتفاقات با حاشیه‌های فراوان رختکن تیم ملی بزرگسالان توأم شد تا اسکوچیچ در موضع ضعف با ستاره‌های تیم ملی ایران قرار بگیرد. چند دستگی در رختکن تیم ملی ایران باعث شد تا جنگ بازیکنانی نظیر مهدی طارمی، احسان حاج صفی و کریم انصاریفرد با اسکوچیچ علنی شود. از سوی دیگر بعضی از ستاره‌ها نظیر بیرانوند، سردار آزمون و شجاع خلیل زاده موافق ماندن اسکو بودند تا بارها و بارها شاهد درگیری‌های لفظی و رفتارهای غیر حرفه‌ای بازیکنان در صفحات شخصی در شبکه‌های مجازی باشیم.

کی روش با تاج آمد

با این حال انتخاب مهدی تاج پس از کش و قوس‌های فراوان باعث شد تا نیمکت تیم ملی ایران تغییر کند و کارلوس کی روش تیمی حاضر آماده در جام جهانی را تحویل بگیرد. او که در ادوار جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ با تفکرات فنی‌اش ما را به مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی برده بود حالا خودش با تیمی که اسکوچیچ راه صعودش را هموار کرده بود راهی قطر شد.

اسکوچیچ سکوی پرتاب کی روش شد/ پایان باز با امیر قلعه نویی

افتضاح در جام جهانی ۲۰۲۲

ثبت سنگین‌ترین شکست تاریخ بازی‌های ایران در جام جهانی با تفکرات کی روش مقابل انگلیس رقم خورد. سه شیرها با نتیجه ۶ بر دو توانستند ایران را در نخستین بازی مرحله گروهی شکست دهند تا یکی از عجیب‌ترین نتایج جام جهانی ۲۰۲۲ رقم بخورد. در ادامه تیم ملی ایران توانست ولز را با نتیجه دو بر صفر شکست دهد تا همه امیدوار به صعود از مرحله گروهی شوند اما در بازی با آمریکا با وجود اینکه تنها یک امتیاز می‌خواست نتیجه را واگذار کرد تا تیم ملی ایران در یکی از راحت‌ترین راه‌های صعود بار دیگر نتواند به مرحله حذفی برسد و ناکامی در مقابل اسم کی روش برای سومین دوره متوالی ثبت شد.

قلعه نویی بالاخره برگشت

محدودیت‌های مالی و ترس از شکایت یک خارجی دیگر باعث شد مهدی تاج قید حضور مربی خارجی را بزند و فرصت را در اختیار داخلی‌ها قرار دهد. از این رو امیر قلعه نویی در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ به عنوان سرمربی منصوب شد تا تیم ملی ایران پس از ۱۵ سال دوباره در اختیار موفق ترین مربی داخلی فوتبال باشگاهی ایران بیفتد. حالا تیم ملی ایران تمرینات خود را برای بازی‌های نوروز ۱۴۰۲ با روسیه و کنیا پیگیری می‌کند تا فوتبالی‌ها در انتظار تفکر قلعه نویی برای این رقابت‌ها باشند. او با این انتخاب در موقعیت رفتن روی مین قرار گرفته و باید با درایت و مدیریتی که دارد از این مرحله عبور کند.

تیم ملی فوتبال ایران سوم فروردین مقابل روسیه و هشتم فروردین با کنیا در ورزشگاه آزادی تهران بازی می‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: