کد خبر: ۳۸۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۱
حجت الاسلام ابوترابی فرد در نماز جمعه تهران:
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مردم باید بدانند کشور چگونه اداره می شود، گفت: نظام مالی، اداری و اقتصادی کشور با شفافیت و برنامه محوری رشد خواهد کرد.
به گزارش ملیت به نقل از مهر، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در خطبه‌های عبادی_ سیاسی نماز جمعه این هفته تهران، ضمن توصیه به رعایت تقوایی الهی اظهار داشت: محدثین و مورخین اهل سنت نقل کرده‌اند که برای نخستین بار که جبرئیل بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و او را به مقام رسالت مفتخر کرد، علی علیه السلام در کنار او بود.

وی افزود: حضرت علی (ع) می‌فرمایند خدمت پیامبر اکرم (ص) عرض کردم یا رسول الله این ضجه از شیطان چیست؟ پیامبر فرمودند؛ شیطان از گمراهی مردم مأیوس شد و این آغاز هدایت و سعادت جامعه بشری است. شیطان این آغاز را انتهایی جهانی یافت. بشریت در مدرسه قرآن و عترت حضور پیدا می‌کند و از معارف قرآن آراسته می‌شود.

ابوترابی ادامه داد: بعد پیامبر اکرم (ص) به علی علیه السلام می‌فرمایند ای علی نوجوان آنچه را که من می‌شنوم تو می‌شنوی آنچه را که من می بی نم تو مشاهده می‌کنی، این جایگاه استثنایی علی ابن ابیطالب است. تو در این جایگاه هستی. آنچه را که من می شنوم و می بی نم تو می‌بینی و می‌شنوی اما جایگاه نبوت نداری و خلیفه من هستی.

امروز دفاع از علی (ع) حضور در رکاب رهبری شایسته است

وی ادامه داد: امروز دفاع از علی (ع) دفاع از مدرسه امامت و ولایت و حضور در رکاب رهبری شایسته است که تمام مسئولیت خود را دفاع از قرآن می‌داند. امیدوارم امت اسلامی محور مقاومت و مردان و زنان تربیت یافته مدرسه پیامبر و مولا علی علیه السلام با وحدت کلمه و انسجام راه خود را ادامه دهند و ما شاهد پیروزی‌های بزرگ برای امت اسلام باشیم.

وی افزود: امیدوارم امت اسلامی محور مقاومت، مردان و زنان تربیت یافته در مدرسه پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) با حفظ وحدت کلمه و انسجام در این راه قدم بردارند و ما شاهد پیروزی‌های بزرگ برای امت اسلام باشیم.

امام جمعه تهران خاطرنشان کرد: نوزدهم بهمن ماه سالروز پیوند ناگسستنی ارتش با پیشگامی همافران ارتش جمهوری اسلامی را محضر شما نیروهای مسلح، این بازوان اقتدار آفرین کشور تبریک عرض می‌کنم.

نقش نیروی هوایی در خلق امنیت و اقتدار کشور بی‌بدیل است

وی افزود: نیروی هوایی امروز در خلق امنیت و افزایش اقتدار جمهوری اسلامی و پاسداری از کشور اسلامی نقش تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کند. امیدوارم خدای متعال بر عزت این افسران، کارمندان و خلبانان نیروی هوایی بیفزاید. همچنین شهدای پرآوازه و پرافتخار این نیرو با نفوذ در قلب دشمنان تا اعماق خاک عراق پیش رفته و مزدوران بعثی را به خاک و خون کشیدند که برای ملت ایران عزت و افتخار تلقی می‌شود.

ابوترابی ادامه داد: خلبانان آزاده ای که مظهر عزت و سرافرازی بودند و سید آزادگان بر دستان آنها بوسه می‌زد که چنین حماسه‌هایی خلق کردند. لذا برای همه عزیزان و نیز فرمانده نیروی هوایی امیر سرتیپ حمید واحدی و خلبانان این نیرو آرزوی توفیق دارم.

خطیب نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در این قسمت با توجه به لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به مجلس ارائه شده است و نیز بیانات رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با کارآفرینان و فعالان عرصه اقتصاد ملی با نگاه به روزهای پرافتخار پیروزی انقلاب اسلامی عرایضی را تقدیم می‌کنم.

وی گفت: در خصوص نظام بودجه ریزی کشور رهبر انقلاب در بیانات اخیر خود تصریح فرمودند انضباط مالی، اصلاح ناترازی نظام بودجه ریزی و تعهدات مالی بدون منابع مطمئن از مشکل سازی ها برای اقتصاد کشور است که باید متوقف شود.

وی تاکید کرد: ایشان تاکید کردند در مجلس شورای اسلامی نباید تعهدات جدیدی بدون منابع مطمئن مالی تحمیل شود لذا با الهام از این سخنان باید عرض کنم اصلاح ساختار نظام بودجه ریزی در منابع و مصارف در چارچوب بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، از نکات مهم، دستوری و محوری تعیین کننده است که باید در تحول نظام مدیریتی، اداری و اقتصادی کشور مورد توجه واقع شود.

ابوترابی اذعان کرد: اگر با تحول در نظام بودجه ریزی رو به رو شویم شاهد تحول در حوزه‌های مدیریتی، اداری و اقتصادی می‌شویم. متأسفانه هر چه زمان می‌گذرد فاصله ما با قواعد صحیح حکمرانی صحیح مالی در بخش بودجه عمومی بیشتر می‌شود. اصلاحات مالی شکل نمی‌گیرد و فاصله ما با نقطه مطلوب بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: با احترام از نمایندگان مردم درخواست دارم در پاسخ دغدغه‌ها، سیاست‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اولاً با کنترل افزایش هزینه‌های جاری و کنترل حداکثری هزینه‌ها و مخارج اداری کشور و نیز ارتقا کارایی دولت زمینه افزایش منابع ریالی و ارزی را فراهم کند. همچنین موجب رشد منابع صندوق توسعه ملی با هدف سرمایه گذاری در پروژه‌های راهبردی که دارای بالاترین تأثیر را در رشد اقتصادی کشور دارد فراهم آورند.

ابوترابی فرد تصریح کرد: برادران و خواهران ما در مجلس این مسئولیت مهم را که امروز رهبری انقلاب انجام آن را مهم و ضروری تبیین کردند، بسیار خطیر و قطعی بدانند لذا خواهشمندم این بیانات را به عنوان یک دستورالعمل مهم در بودجه ۱۴۰۲ مورد توجه قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر لازم است از تمام متخصصان و ظرفیت‌های برنامه ریزی کشور استفاده کنیم. امیدوارم روزی فرا برسد مردم و صاحب نظران بدانند هر ریال از منابع بودجه کشور که سرمایه مردم ایران است برای کدام هدف هزینه می‌شود و در ارتقای کارایی نظام و رشد اقتصادی کشور و نیز ارتقا بهره وری چه اثری داشته است لذا مردم، آن روز جشن ملی خواهد بود زیرا ما به سمت نظام اداری، مالی در تراز انقلاب اسلامی رسیده‌ایم که اکنون با آن فاصله داریم.

بودجه باید شفاف باشد و مردم بدانند کشور چگونه اداره می‌شود

خطیب نماز جمعه تصریح کرد: از بیانات رهبری انقلاب برداشت می‌شود به منظور ارتقا، شفافیت و جامعیت بودجه و نیز جلوگیری از تحمیل ناترازی بودجه به بانک‌ها، بنگاه‌ها و منابع و مصارف یارانه‌های تبصره ۱۴، طرح‌های محرومیت زدایی، طرح‌های پیشران و نیز یارانه‌های پرداختی برای خرید تضمینی گندم و همچنین تعهدات دولت را به صورت کامل در سقف منابع و مصارف بودجه عمومی منعکس کنیم. بودجه باید شفاف باشد و مردم بدانند کشور چگونه اداره می‌شود. همچنین هزینه‌های این اداره به چه صورت است زیرا عدم شفافیت بودجه آغاز ناکارآمدی‌ها ست.

وی در ادامه افزود: از دلایل کسری بودجه، عدم کنترل تورم به عنوان یکی از مسائل مهم اقتصادی است. این امر نیازمند همکاری دولت و مجلس و داشتن یک برنامه جامع با هدف کنترل کسری بودجه، ناترازی بنگاه‌ها و مهار رشد نقدینگی است که مسیر ثبات بر اقتصاد کلان را هموار می‌سازد و موجب مهار تورم می‌شود.

ثبات در اقتصاد کلان زمینه رشد پرشتاب کشور را فراهم می‌کند

ابوترابی فرد در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امیدوارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز دولت محترم با بالا بردن و افزایش سطح همکاری‌ها در مسیر تحقق این هدف گام بردارند. با ثبات در اقتصاد کلان زمینه رشد پرشتاب کشور که دغدغه اصلی رهبری معظم انقلاب است فراهم می‌شود.

وی در بخش دیگری از خطبه دوم خود اظهار داشت: در حوزه دوم لازم است اشاره کنم از نگاه قرآن کریم قدرت اقتصادی و بنیه مالی اساس و از عوامل کلیدی قوام و پایه‌ای فردی، خانوادگی و اجتماعی است، همانگونه که کعبه اساس، قاعده، قوام و پایه انسانی و اسلامی است، منابع مالی قدرت اقتصادی رکن رکین و ستون فقرات فرد و جامعه است این است که در طول یک دهه گذشته رهبر انقلاب بر رشد اقتصادی، بزرگ شدن بخش غیردولتی، افزایش درآمد سرانه، کاهش فاصله طبقاتی، خلق اقتصاد مبتنی بر تولید و ارزش افزوده پای فشرده و حرکت کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان را تاکید فرمودند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد اظهار داشت: در نشست رهبر انقلاب با فعالان اقتصادی و مدیران ارشد اقتصادی کشور، ایشان آینده ایران را نیازمند رشد سریع و مستمر اقتصادی دانستند و با اشاره به لزوم پیشرفت و رشد اقتصادی همراه با عدالت در برنامه هفتم توسعه تاکید فرمودند؛ حل مشکلات محسوس معیشتی در زندگی خانواده‌ها، رشد اقتصادی را کاملاً ضروری کرده است.

وی افزود: رهبری انقلاب جبران عقب ماندن کشور در گذشته را مرهون تلاش پیگیر و رشد اقتصادی بالا در طول یک دهه آینده دانستند.

وی خاطرنشان کرد: از نگاه رهبری انقلاب رفع فقر، تأمین رفاه مردم، ارتقای جایگاه ایران در اقتصاد جهان و منطقه، ایجاد اشتغال برای جوانان متخصص و استفاده از ظرفیت شایسته نیروی انسانی جوان عالم برای ساخت ایران ثروتمند، از مهمترین دلایل نیاز به رشد اقتصادی پرشتاب است و ایشان بر این مهم تاکید فرمودند.

ابوترابی فرد ادامه داد: ایشان با ترسیم نقشه راه برای تحقق این هدف مهم برای رعایت اصول زیر تاکید کردند که بنده عناوین آن را ذکر می‌کنم:

۱- لزوم چشم انداز و برنامه بلندمدت در دستگاه‌های حکومتی، نگاه روزمره اداری و سیاسی کشور را مختل می‌کند لذا نیازمند نگاه بلندمدت هستیم.

۲- ضرورت کوچک شدن حجم دولت و افزایش توان اقتصادی بخش غیردولتی با سیاستگذاری، حمایت، نظارت و اجرای درست همراه با انضباط سیاست‌های اصل ۴۴.

۳- ارتقای بهره وری و افزایش سرمایه گذاری در تولید.

۴- بهبود فضای کسب و کار با اصلاح و تنظیم و تنقیح مقررات و نیز ثبات در قانون گذاری و گسترش پنجره واحد خدمات و درگاه ملی و نیز مجوزهای کسب و کار در تمام بخش‌ها.

۵- تولید محصول، کالا و خدمات با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت با هدف افزایش سهم اقتصاد ایران در بازار پررقابت جهانی.

۶- اهتمام به تأمین مالی بخش خصوصی و ارتقا ظرفیت صندوق توسعه ملی در جهت حمایت از بخش غیردولتی.

۷- حذف ملاحظات سلیقه‌ای و بی مورد نهادهای نظارتی و غیرنظارتی.

۸- ارتقای دانش، تولید علم و تبدیل دانش به فناوری و تجاری سازی علم.

اینها اصول مهمی بود که رهبری انقلاب به آن تاکید فرمودند و من ان شاالله در خطبه‌های بعدی به آن خواهم پرداخت.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم بیانات اخیر رهبری پیوست اقتصادی بیانیه گام دوم انقلاب است. پیوست اقتصادی گام دوم برای تحول و حرکت به سمت قله است.

ابوترابی تاکید کرد: باید قوای سه گانه، دستگاه‌ها، نخبگان حوزه و دانشگاه این بیانات را سرلوحه خود قرار دهند و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور برای رشد در اندازه قدرت بالنده سیاسی انقلاب اسلامی را مقدم بدارند.

وی افزود: خلق ثروت، خلق یک قدرت دفاعی بزرگ، آفرینش وحدت در امت اسلامی، پیروزی در صحنه‌های گوناگون بر استکبار و قدرت‌های بزرگ جهان انقلاب اسلامی را دارای جایگاهی ویژه کرده است.

ابوترابی خاطرنشان کرد: من در حوزه اقتصادی اشاره می‌کنم که در سال ۱۳۵۷ که سال پیروزی انقلاب است صادرات نفت حدود چهار میلیون بشکه در روز بود. جمعیت ایران تقریباً نصف جمعیت امروز کشور بود. حجم صادرات غیرنفتی کشور حدود ۵۴۳ میلیون دلار بود و میزان واردات کالا در حدود ۱۰.۴ میلیون دلار بوده است یعنی تمام پول نفت صرف واردات کالاهای مصرفی و نه سرمایه گذاری اقتصادی می شده است این در حالی بود که همه دنیا حامی حکومت قبلی بودند و برایش کف می‌زدند.

وی ادامه داد: امروز در سال ۱۴۰۱ با بالاترین تحریم‌های فلج کننده حجم تجارت خارجی ایران بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار شده است. ارزش تجارت خارجی کشور در سال ۱۳۹۹، ۷۳ میلیارد دلار بوده که با ۳۸ درصد افزایش در سال ۱۴۰۰ و نیز ۱۳ درصد افزایش در نیمه اول سال ۱۴۰۱ همراه بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
جدیدترین اخبار
پربیننده ترین