کد خبر: ۳۸۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۱
نوسازی واحد‌های مسکونی روستایی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مسکنی کشور به شمار آید که باعث کاهش خسارات ناشی از زلزله می‌شود اما هنوز برخی از متقاضیان و همچنین بانک‌ها در اجرای این طرح تعلل می‌کنند.
به گزارش ملیت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از اصلی‌ترین مشکلات در زمان وقوع پدیده‌های جوی از جمله سیل و زلزله، آسیب وارد شدن به واحد‌های مسکونی ساکنان منطقه است و همین امر باعث تحمیل خسارت‌های جانی و مالی به افراد می‌شود.

نوسازی واحد‌های مسکونی روستایی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مسکنی در کشور به شمار می‌رود و طبق قانون باید سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی نوسازی شود که در چند سال گذشته بخش عمده‌ای از این وعده‌ها و نوسازی‌ها صورت گرفته است.

اما عدم نوسازی مسکن‌های روستایی در برخی از مناطق کشور باعث شده که میزان خسارت‌های وارد شده به این واحد‌ها بسیار زیاد باشد و همین موضوع هم در افزایش هزینه‌های ساخت واحد‌های مسکونی جدید تاثیر گذار بوده است.

 یکی از اصلی‌ترین دلایلی که متقاضیان برای نوسازی واحد‌های مسکونی روستایی خود اقدام نمی‌کنند، کم بودن میزان تسهیلات مسکن روستایی است. با وجود اینکه پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است، اما همچنان بسیاری از بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مقاومت می‌کنند و این باعث شده که با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت مسکن و افزایش میلیگرد و سیمان، افراد دیگر انگیزه چندانی برای ساخت نداشته باشند.

در همین رابطه غلامی یکی از متقاضیان نوسازی مسکن روستایی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ۴ ماه است که بنیاد مسکن پرونده واحد مسکونی ما را تایید کرده، اما با وجود آنکه به چندین بانک مراجعه کرده ام، اما هیچ کدام از بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات همکاری نمی‌کنند و اعلام می کنند که به ما ابلاغ نشده است.

 شرایط استفاده از تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی بر اساس مصوبه قانونی در سال ۱۴۰۱ عبارت است از : عدم استفاده متقاضی از تسهیلات بانکی طرح ویژه نوسازی و بهسازی در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در سنوات گذشته، همچنین عدم استفاده متقاضی از امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی در مناطق شهری (استعلام سبز بودن فرم «ج» از سامانه وزارت راه و شهرسازی)، از سوی دیگر  متقاضیان شهری در طرح‌های حمایتی مسکن، درصورت استفاده از تسهیلات مسکن در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت از سال ۱۳۸۴، امکان بهره‌مندی از طرح‌های حمایتی مسکن در شهر‌ها را ندارند.

همچنین به موجب مصوبه دولت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه آن‌ها برای پرداخت تسهیلات طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در روستا‌ها و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت با ضمانت سفته زنجیره‌ای اقدام کند.

در صورت درخواست متقاضی، بانک عامل سند مالکیت واحد روستایی در حال بهسازی و نوسازی را به عنوان وثیقه و ضمانت دریافت تسهیلات قبول می‌کند.

علاوه بر این، متقاضیانی که از تاریخ تصویب تسهیلات مذکور در شورای عالی مسکن ۲۵ آبان ۱۴۰۰ نسبت به انعقاد قراداد با بانک عامل اقدام کرده‌اند، می‌توانند از تسهیلات متمم تا سقف فردی تسهیلات (۲۰۰ میلیون تومان) از محل سهمیه سال ۱۴۰۱ و در چارچوب تضمین نامه صادره سازمان برنامه و بودجه کشور استفاده کنند.

 اخیرا بنیاد مسکن هم پیگیری‌ها و اصلاحیه‌هایی برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی انجام داده که بر این اساس متقاضایان در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر هم می‌توانند از تسیهلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن مهر بهره‌مند شوند.

 اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که در حال حاضر با پیگیری هایی که انجام شده تمامی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی همکاری لازم را انجام می‌دهند و در صورتی که بانکی در این حوزه همکاری لازم را نداشته باشد به بنیاد مسکن اعلام می شود و امیدوار هستیم که مشکل آن‌ها به سرعت پیگیری و رفع شود.

او گفت: در حال حاضر سرعت اجرای طرح نوسازی و مقاوم سازی واحد‌های مسکن روستایی در بسیاری از روستا‌های کشور افزایش یافته و با توجه به آنکه سالانه باید ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی مقاوم سازی شود بنابراین بنیاد مسکن با تمامی توان خود این طرح را انجام می‌دهد و تاکنون همکاری متقاضیان هم برای نوسازی واحد‌های خود مناسب بوده است.

نیکزاد افزود: یکی از مهم‌ترین دلایلی که نوسازی مسکن روستایی در اولویت قرار دارد، وقوع حوادث طبیعی است چراکه اگر نوسازی واحد‌های مسکن روستایی انجام شود شاهد کاهش خسارت‌های وارد شده به منازل افراد خواهیم بود.

مجید جودی معاون بازسازی بنیاد مسکن هم به باشگاه خبرنگاران  جوان گفت: اجرای طرح نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت است که باید تمامی ساکنان روستایی از این فرصت استفاده کرده و در همین بخش هم بنیاد مسکن همکاری لازم را انجام خواهد داد.

او می‌گوید: متاسفانه در طرح نوسازی مسکن روستایی شهرستان خوی تعداد زیادی از واحد‌های مسکونی به دلیل آنکه مقاوم سازی نشده بودند دچار خسارت‌های ۱۰۰ درصدی شده اند، اما واحد‌های مسکن روستایی که نوسازی شده بودند، خسارت‌های چندانی نداشته اند.

براساس این گزارش در حال حاضر بنیاد مسکن با تمامی اکیپ‌های خود از شهر‌های اطراف و معین در شهرستان خوی مستقر شده و در همین زمنیه هم آوار برداری واحد‌های مسکونی روستایی هم در این شهرستان آغاز شده است.

طبق جدیدترین آمار‌های ارائه شده، در شهرستان خوی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی دچار خسارت تعمیراتی و ۱۰۰ درصدی شده اند که کار آوار برداری از این واحد‌ها بعد از اتمام و ارزیابی خسارت‌های وارد شده آغاز می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
جدیدترین اخبار
پربیننده ترین