کد خبر: ۳۸۰۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
تعطیلی مدارس در سال جاری به دلایل مختلف از آلودگی هوا یا بارش برف و برودت هوا یا صرفه‌جویی در مصرف گاز باعث ثبت رکورد جدیدی در مجازی شدن آموزش‌ها شده است که این فرآیند تبعات متعددی دارد که در بلند‌مدت نسل امروز دانش‌آموزان را درگیر خواهد کرد.
مدارس امسال پس از 2.5 سال تعطیلات کرونایی به جریان آموزش حضوری بازگشتند اما جریان تعطیلی‌ها و فرستادن دانش‌آموزان به فضای مجازی، دست کمی از دوران کرونا ندارد و ادامه این وضعیت، عملاً آموزش حضوری را از گود خارج کرده است.

این روزها مدارس به‌صورت مستمر یا شاهد تعطیلی و غیرحضوری شدن به دلیل آلودگی هوا هستند یا تعطیلی به بهانه بارش برف و برودت هوا یا تعطیلی با هدف کاهش مصرف گاز!

اگر چه تعطیلی مدارس در شرایط مختلف در دسترس‌ترین گزینه است اما مسئولان معتقدند، تعطیل کردن مدارس در شرایط آلودگی هوا با هدف حفظ سلامت دانش‌آموزان انجام می‌شود و در شرایطی که شاخص آلودگی هوا به عدد 150 رسید باید مدارس تعطیل شوند.

با فرض پذیرش این ضرورت اما پرسش مهم این است که برای جبران تعطیلات تحمیلی چه برنامه‌هایی از سوی مسؤلان آموزش و پرورش اتخاذ می‌شود تا در نهایت دانش‌آموزان متضرر نشوند؟

تجربه نشان داده است در بیشتر موارد برای تعطیلات پیش‌بینی نشده مدارس، برنامه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود و در نهایت جبران اُفت تحصیلی دانش‌آموزان به خانواده‌ها واگذار می‌شود.

کلاس‌های جبرانی برای تعطیلات اجباری دانش‌آموزان در نظر می‌گیریم

اُفت تحصیلی به‌ویژه اُفت تحصیلی پنهان، موضوعی نیست که به سادگی و در جریان گزارش‌های مستمر آتی ارائه شود و توجه مدیران و برنامه‌ریزان را به خود جلب کند؛ بنابراین تغییرات مدیریتی در سطوح مختلف، تمایل مدیران به دفاع از عملکرد خود، فراهم نشدن فرصت‌های مناسب برای اندیشیدن درباره افت تحصیلی، پیش‌آمدها و دغدغه‌های مختلف، ممکن است باعث غفلت و انکار موضوع افت تحصیلی شود.

البته پس از 2.5 سال تعطیلی آموزش حضوری در دوران کرونا و آسیب بسیار به دانش‌آموزان، تابستان امسال " طرح تعمیق و تثبیت یادگیری" به مدت 1.5 ماه برای دانش‌آموزان دچار اُفت تحصیلی برگزار شد البته دستمزد معلمان حاضر در این طرح تا به امروز پرداخته نشده است.

علاوه بر این شاهد انواع مختلفی از مدارس در سطح کشور هستیم که سطح متفاوتی از آموزش‌ را ارائه می‌دهند و حتی بسیاری از این مدارس خاص دولتی و غیردولتی در تعطیلات آلودگی هوا، کلاس‌ درس حضوری را تعطیل نمی‌کنند یا در صورت تعطیلی حتی روزهای پنجشنبه در شرایط آلودگی هوا، کلاس جبرانی برگزار می‌کنند  یا اساساً کلاس‌ مجازی آنها در بستر شبکه شاد برگزار نمی‌‌شود چرا که نرم‌افزارهای خاص برای آموزش مجازی دارند! در چنین شرایطی بیشترین تبعات تعطیلات پیش‌بینی نشده مدارس باز هم از آن دانش‌آموزان مدارس عادی دولتی خواهد بود.

با این حال مسئولان آموزش و پرورش خبر داده‌اند که برای جبران تعطیلات اخیر برنامه جبرانی اجرا خواهند کرد.

یوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش درباره اُفت تحصیلی دانش‌آموزان و برنامه‌ریزی برای جبران آن گفته است: "به دلیل آلودگی و برودت هوا شاهد تعطیلی مدارس بودیم که باید برای  آن چاره‌ای اندیشید تا دانش‌آموزان دچار عقب‌ماندگی تحصیلی نشوند؛ در دوره ابتدایی باید 925 ساعت برنامه درسی داشته باشیم که محقق نمی‌شود و جلساتی را برای چاره‌اندیشی داشتیم تا این موارد جبران شود.

 باید از والدین تشکر کنم که همیار معلمان هستند و در آموزش مجازی، مادران در کنار معلمان زحمت می‌کشند و حتماٌ برای دانش‌آموزان برنامه‌های جبرانی خواهیم داشت؛ از این رو پیشنهاد داده شد تا مدارس در روزهای پنجشنبه نیز دایر باشند."

با توجه به اینکه برگزاری کلاس‌های جبرانی در روزهای پنجشنبه به شورای مدرسه تفویض اختیار شده است، مشخص نیست چند درصد مدارس حاضر به برگزاری کلاس‌های جبرانی در روز پنجشنبه که روز تعطیلی مدارس هم است، خواهند بود؟ و در صورتیکه برای برگزاری کلاس‌های جبرانی اقدامی نشود باید منتظر تبعات تعطیلات فعلی برای دانش‌‌آموزان در سال‌های آینده باشیم.

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با درخواست  از استانداران درباره اینکه غیرحضوری شدن مدارس آخرین راهکار برای مسائلی همچون سرما و آلودگی هوا باشد، گفت: تعطیلی مدارس علاوه بر رشد علمی، رشد اجتماعی دانش‌آموزان را دچار اخلال می‌کند که  جبران آن آسان نیست.

تابستان امسال پس از 26 ماه آموزش غیرحضوری، طرح "تعمیق و تثبیت یادگیری" برای دانش‌آموزانی که دچار اُفت تحصیلی شدند، برگزار و بخشی از اُفت جبران شد اما قطعاً این شرایط با آنها خواهد بود و در سال‌های آینده نیز همچنان با اُفت تحصیلی مواجه هستند البته تلاش می‌کنیم از ظرفیت نوبت عصر مدارس و روزهای پنجشنبه برای جبران تعطیلات استفاده کنیم.

 اکنون که فصل بررسی بودجه است، مجلس و دولت همکاری  کنند تا اعتبار لازم برای جبران اُفت تحصیلی دانش‌آموزان اختصاص یابد و آموزش و پرورش بتواند برای این موضوع اقدام کند.

در کنار اُفت تحصیلی دانش‌آموزان، تعطیلی مدارس تبعات جسمی و روانی نیز برای دانش‌آموزان به همراه دارد؛ آنها در مدرسه، شیوه تعامل با یکدیگر، صحبت کردن، نظم و انضباط، حل مسائل و مسئولیت‌پذیری، مواجهه با تنهایی و استقلال را فرا می‌گیرند همچنین مجازی شدن آموزش‌ها و استفاده طولانی‌مدت از موبایل و تبلت باعث می‌شود تا گردن و عضلات سینه به جلو خشم شود و در طولانی‌مدت، کودک و نوجوان شانه‌های افتاده و گردن رو به جلو داشته باشد و عملاً از ابتدای نوجوانی و جوانی با مشکلات عدیده جسمی و اسکلتی مواجه شوند!



تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر: