کد خبر: ۳۷۷۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
تیم ملی فوتبال ایران که پیش از بازی با تیم انگلیس تحت فشار قرار داشت و برخی نسبت به بازی آنها در جام جهانی و بی توجهی به اعتراضات خیابانی اعتراض داشتند، پس از پیروزی مقابل تیم ولز با واکنش‌های متفاوت رسانه‌های داخلی و حتی خارجی همراه شد.
به گزارش ملیت به نقل از ایسنا، شبکه‌های اجتماعی هم بعد از این برد تیم ایران تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفته و کاربران واکنش‌های بسیاری نسبت به این موضوع داشتند. بازی قابل قبول و برد تیم ملی فوتبال، بعد از  اتفاقات ناگواری که در کشور افتاد، طبق برخی تحلیل‌ها توانست قدری شادی را به جامعه تزریق کند.

شاید بتوان گفت که بیشتر کاربران دارای هویت در فضای مجازی در واکنش به تلاش‌های مخالفین، این پیروزی‌ را متعلق به مردم ایران دانسته و اظهارات ضد ایرانی را محکوم کرده بودند. در این میان برخی موسسات وضعیت تولید محتوا در فضای مجازی را تحلیل کرده و با ارایه آمار و ارقام به نتایجی رسیده‌اند که در این گزارش به بررسی بخشی از آن پرداخته شده است.

به عنوان نمونه بررسی یک تحلیل داده یک نهاد رسمی در بازه زمانی ۳۰ آبان تا پنجم آذر نشان می‌دهد که نسبت احساس شادی کاربران، پیش از بازی ایران و ولز، ۱۴ درصد از محتوای تاثیرگذار بوده است که پس از بازی با رشد ۴ درصدی به ۱۸ رسیده است. همچنین با توجه به تحلیل جهت گیری احساسات نسبت به گروه هدف کاربران، تغییرات نشان می دهد احساس شادی در جامعه نسبت به تیم ملی فوتبال ایران ۱.۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

آمار کلی پیرامون بازی جام جهانی ایران در شبکه های اجتماعی براساس گزارش منتشر شده توسط مرکز پژوهشی بتا هم نشان می‌دهد:

اینستاگرام

بر این اساس، در پلت‌فرم خارجی اینستاگرام، ۲۱ هزار کاربر در این دوره فعالیت کرده اند و پست‌های منتشر شده در این مدت ۲۰ میلیون لایک شده اند؛ همچنین ۱۱۵ هزار پست در این پیام رسان به اشتراک گذاشته شده است.

توییتر

در پیام‌رسان توییتر ۲۵۵ هزار کاربر فعالیت کرده اند و در این مدت پست‌های منتشر شده در این پلت‌فرم ۱۱ میلیون لایک شده است. لازم به ذکر است ۲ و نیم میلیون پست هم در مدت در پلت‌فرم خارجی توییتر به اشتراک گذاشته شده است.

تلگرام

 آمار کلی بازی جام جهانی ایران در پیام رسان تلگرام حاکی از آن است ۲۰ هزار کاربر در این دوره فعالیت کرده اند و پست‌های منتشر شده در این پیام‌رسان درباره بازی جام جهانی ایران  ۱/۴ میلیارد بازدید داشته است. گفتنی است در این مدت ۲۵۰ هزار پست در این پیام رسان به اشتراک گذاشته شده است.

موضوعات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی

در بازی ایران و ولز که ۴ آذر برگزار شد، موضوعات مهمی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد که می‌توان به مواردی مانند وایرال شدن تصاویر تماشاگران در جریان بازی و گریه‌های آنان، وایرال شدن تصویر رامین رضائیان در حال گریه و خنده‌ی پس از گل و واکنش به دوگانگی خوشحالی و ناراحتی و واکنش به شادی پس از گل بازیکنان اشاره کرد.

کاربران توییتر و اینستاگرام چه رویکردی به بازی ایران و ولز داشتند؟

طبق آمار منتشر شده، درصد رویکردهای منفی در بازی ایران و انگلیس و همچنین تخریب نظام جمهوری اسلامی به خصوص در توییتر بالا بوده و این در حالی است که این مورد در بازی با ولز به شدت کاهش داشته و بسیاری از کاربران همسو با نظام را نیز وادار به فعالیت و انتشار پست کرده است. تغییر رویکرد کاربران در بازی با ولز نسبت به بازی با انگلیس بسیار محسوس بوده است؛ با اینکه برخی از کاربران سعی در القای یک حسی از دوگانگی از برد این بازی داشتند اما پست‌های برتر بازی با ولز اغلب پیرامون شادی و حضور تماشاگران بود.

اما تحلیل دیگری که توسط وب‌سایت مدار هوشمند تحلیل اطلاعات، از توییتر فارسی بعد از برد ایران در جام جهانی انجام شده، بیانگر آن است که روز جمعه، ۲۵.۳۰۸ توییت در مورد بازی ایران توسط ۱۴.۰۹۴ کاربر منتشر شده و آمارها نشان می دهد که اوج فعالیت کاربران از ساعت ۱۴ تا ۱۵ بوده است. طبق این گزارش هشتگ‌های تیم ملی (۲۱.۲۵۴)، ایران (۲.۷۰۴) و جام جهانی از جمله سه هشتگ پرطرفدار مرتبط با بازی روز جمعه بوده است.

نمودار تحلیل احساسات

نمودار گرافیکی تحلیل احساسات توییت‌های منتشر شده در مورد بازی تیم ملی ایران روز جمعه نشان می‌دهد که ۶۶.۱ درصد توییت‌ها احساسات مثبتی به همراه داشته است. همچنین وضعیت اخلاقی محتوای توییت‌های منتشره در مورد بازی ایران با ولز نشان می دهد که ۹۶.۵ درصد توییت‌ها محتوای مثبت اخلاقی داشته‌اند. درباره تحلیل هیجانات هم می‌توان گفت ۳۰ درصد توییت‌ها، تأیید و تحسین کاربران را به همراه داشت و حدود ۲۰ درصد شان با غم و ناراحتی همراه بود.

این درحالی است که این آمارها در بازی انگلیس متفاوت است و میزان احساسات مثبت نسبت به تیم ملی به طرز محسوسی کمتر از بازی با ولز است. این آمارها نشان می‌دهد جو افکارعمومی در فضای مجازی در بازی با ولز نسبت به بازی قبل تغییر کرده و احساسات مثبت نسبت به تیم ملی عمومیت پیدا کرده است.

در تحلیل دیگری که توسط یک سازمان فعال در حوزه فضای مجازی انجام شده است تاکید شده که شادی مردم نسبت به برد تیم ملی افزایش داشته است؛ بر این اساس در تحلیل کلان داده‌های رسانه اجتماعی توییتر با حذف جریان‌های سیاسی و تمرکز بر کنشگران اجتماعی نسبت احساس شادی پیش از بازی ۱۴ درصد از محتوای تاثیر گذار بوده است که پس از بازی با رشد ۴ درصدی به ۱۸ رسیده است.

این تحلیل، تاکید دارد با توجه به بررسی جهت‌گیری احساسات نسبت به گروه هدف کاربران، تغییرات نشان می‌دهد احساس شادی در جامعه نسبت به تیم ملی فوتبال ایران ۱.۳۴ درصد افزایش پیدا کرده است که نمایانگر طلوع شادی در جامعه پس از روزهای سخت است و پس پیروزی ایران در مقابل تیم ولز و درخشش شاگردان کی روش، بعد از دو ماه و اندی از وقایع ناگواری که در کشور حاکم شد و جو غم و اندوه و غیظ جامعه، ایران شاهد طلوع شادی بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: