کد خبر: ۳۷۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
در نشست با دستیار رئیس‌جمهور و مدیران شرکت‌های عالیرتبه روسیه
معاون اول رئیس جمهور در نشستی ۳ ساعته با مدیران شرکت های عالی‌رتبه روسیه فرصت ها و چالش های توسعه روابط تجاری فیمابین را مورد بررسی قرار داد.
به گزارش ملیت به نقل از ایسنا، محمد مخبر عصر دیروز (چهارشنبه) در بدو ورود به شهر مسکو جهت شرکت در دومین مجمع اقتصادی خزر، با مدیران ۱۵ شرکت عالی رتبه روسی در حوزه های مختلف انرژی، نفت و گاز، کشتیرانی، محصولات کشاورزی و ... که دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه نیز حضور داشت، جلسه ای برگزار و ضمن استماع گزارش فعالیت ها و مراودات آنها با بخش های خصوصی و دولتی در ایران، موانع رفع چالش های پیش روی و گسترش سطح تعاملات را بررسی کرد.

در این جلسه که وزاری نفت، اقتصاد ، جهاد کشاورزی ، قائم مقام بانک مرکزی و معاونین وزرای خارجه، صمت و راه و شهرسازی هم حضور داشتند و تا پاسی از شب به طول انجامید، معاون اول رییس جمهور، عزم جدی دولت سیزدهم برای توسعه روابط با شرکت ها و فعالان اقتصادی روسی را مورد تاکید قرار داد و گفت: فارغ از مسئله تحریم ها، مصلحت اقتصادی دو کشور حکم می کند که در اسرع وقت و در بالاترین سطوح روابط اقتصادی تسهیل و گسترش یابد.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران خطاب به مدیران شرکت های عالی‌رتبه روسی خاطر نشان ساخت: موقعیت جغرافیایی ایران به شکلی است که جدای از مرزهای خویش، می تواند شرکای تجاری را به کشورهای مختلف دیگر نیز متصل سازد و یک شاهراه اقتصادی بین منطقه ای بسازد.
معاون اول رئیس جمهور برخی مسائل اداری و سازوکارهای حقوقی را مانعی برای سرعت بخشی به کارها در هر دو کشور خواند و تاکید کرد: برای توسعه روابط باید فراتر از اقدامات روزمره عمل کرد و این امر مهم بدون کار شبانه روزی و برنامه عملیاتی دقیق محقق نمی شود.
مخبر برنامه ریزی برای تولیدات مشترک را یکی از زمینه های مهم برای توسعه روابط اقتصادی برشمرد و از مدیران شرکت های عالیرتبه روسی خواست تا با سفر به ایران و بررسی شرایط از نزدیک، توافقات فعلی را هر چه زودتر عملیاتی سازند.
گفتنی است در ابتدای این نشست کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه توضیحاتی در خصوص وضعیت مبادلات تجاری دو کشور ارائه داد و سپس مدیران ۱۵ شرکت عالی رتبه روسیه فعالیت های خود را در زمینه توسعه نفت و گاز، انرژی، فروش محصولات کشاورزی، تامین قطار، ترانزیت، توسعه بنادر و کشتیرانی در خزر و گسترش خدمات فنی مهندسی و ... تشریح کرده و پیشنهاداتی برای رفع موانع پیش روی ارائه دادند.
در پایان این نشست مقرر شد در محورهای مورد بحث و با توجه به پیشنهادات ارائه شده، جلساتی جداگانه بین هیات ایرانی با مسئولان متناظر در کشور روسیه هماهنگ شود تا کارشناسان دو طرف هر چه سریع تر برای رفع موانع و نهایی سازی پیشنهادات به جمع بندی عملیاتی و اجرایی برسند.
دومین مجمع اقتصادی کشورهای پیرامون خزر در مسکو پایتخت کشور روسیه در حال برگزاری است و معاون اول رئیس جمهور ایران به همراه نخست وزیران چهار کشور ساحلی دیگر در آن حضور دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر: