کد خبر: ۳۷۴۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۹

 کامپوزیت ونیر چیست؟

کامپوزیت ونیر به روشی برای اصلاح طرح لبخند با مواد همرنگ دندان بصورت محافظه کارانه می باشد که مانند خمیری نازک روی سطح جلویی دندان توسط متخصص دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی مالیده و سپس فرم و شکل داده می شود.کامپوزیت ونیر را معمولا با نام های ونیر کامپوزیت ، لمینت کامپوزیتی و کامپوزیت دندان می شناسند.ونیر کامپوزیت اصلاح فاصله بین دندانی، رنگ و فرم دندانها بصورت مستقیم در یک یا دو جلسه بر روی دندانها قرار میگیرند. مزیت ونیر کامپوزیت نسبت به لامینیت سرامیکی قابلیت انجام تغییرات بیشتر و اصلاحات بر روی آنها میباشد. اما از لحاظ تکنیکی بسیار حساس بوده و نیاز به دقت و تجربه دندانپزشک دارد.

لمینت ‌های کامپوزیتی به دو روش مستقیم و غیرمستقیم ساخته می‌شوند. در روش مستقیم لمینت کامپوزیتی در یک جلسه روی دندان گذاشته می‌شود و پزشک آن را به شکل دلخواه درمی آورد. در روش غیرمسقیم ابتدا مواد در لابراتوار ساخته می شود، سپس در مطب روی دندان قرار داده می شود.

لمینت کامپوزیتی جهت رفع فرم بد دندان، رنگ زرد و سیاه، فاصله میان دندان ها، ترک خوردگی و شکستگی دندان و ... استفاده می شود.

مهم ترین تفاوت لمینت های سرامیکی و کامپوزیتی استحکام و طول عمر آن ها می باشد. لمینت ‌های سرامیکی نیز به طور غیرمستقیم تهیه می‌شوند.

همچنین می توانید از طریق شماره واتس آپ زیر با مطب در تماس باشید. کلینیک دکتر نرگس عامری ویزیت آنلاین و رایگان را برای شما عزیزان در نظر گرفته است :

021-22119070

09023232992

آدرس : تهران، شهرک غرب بلوار دادمان، خیابان فخار مقدم، جنب پارکینک مجتمع آرن، پلاک 72، طبقه دوم واحد 3

  1. کامپوزیت ونیر

دوام و کیفیت مواد کامپوزیتی به واسطه کامپوزیت های نانو چند برابر شده و استحکام این مواد باعث شده تقریبا برای رفع هر مشکل زیبایی دندان مانند رفع شکستگی و لب پریدگی دندان ، بلند کردن دندان ، پر کردن دندان ، بستن فاصله میان دندان ها و سفید کردن دندان ها از این روش دندانپزشکی زیبایی استفاده کرد ، ضمن اینکه در این روش به تراش دندان نیز نیازی نیست.

مدت زمان کوتاه درمان ( تنها در یک جلسه ) ، امکان ترمیم در صورت شکستن و ترک خوردن ونیر کامپوزیت و هزینه پایین کامپوزیت ونیر باعث شده این روش بسیار کاربردی و محبوب تبدیل شود.

 

طول عمر ونیر کامپوزیت چقدر است؟

مانند سایر عمل های مربوط به دهان، دندان و لثه، طول عمر مواد کامپوزیتی که روی دندان قرار می گیرد نیز بسته به عوامل مختلفی، متفاوت است. عوامل اصلی که تاثیر بسزایی در طول عمر کامپوزیت ها دارند، عادات و اهمیت به بهداشت دهان و دندان است که در اولویت قرار داشته و اگر روزانه از نخ دندان، مسواک و حتی شوینده های مخصوص دهان استفاده کنید، شاهد ماندگاری بالای کامپزیت ها خواهید بود.

عوارض احتمالی کامپوزیت دندان چیست؟

همانطور که در مقاله توضیح داده شد بعد از فرآیند چسباندن کامپوزیت بر سطح دندان ها، ممکن است دندان ها برای مدتی به سرما یا گرما حساس شوند. این اتفاق کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد و بعد از مدت کوتاهی که دندان به این کامپوزیت ها عادت کرد، حساسیت ها به طور خود به خود در مدت زمان کوتاهی از بین می روند.

رعایت توصیه هایی که دندانپزشک بعد از درمان به شم می کند و رعایت نکات مراقبتی، بهداشتی و ایمنی لازم باعث می شود که هیچ گونه عوارض مهم و اتفاق ناگواری برای دندان های شما پیش نیاید. مراقبت از دهان و دندان بعد از فرآیند پر شدن دندان ها نیز به افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر کمک می کند.

آیا پس از پر شدن دندان توسط ونیر کامپوزیت، دندان درد می گیرد؟

بعد از پرشدن دندان ها، ممکن است در هنگام جویدن دردهای جزئی و یا شدیدتری در ناحیه دندان ایجاد شود. این موضوع موقتی است و پس از مدت زمان کاملا از بین می رود و با بهبودی دندان درد کاهش می یابد. به طور کلی، تمام عوارض احتمالی ناشی از ونیر کامپوزیت به طور متوسط ​​طی 1 یا 2 ماه از بین می روند.

مزایا و معایب ونیر کامپوزیت

پر کردن دندان توسط کامپوزیت که نتایج موثری در از بین بردن بسیاری از مشکلات دندان دارد، مزایای متعددی را نیز با خود به همراه دارد. به طور کلی، برخی از مزایای پر کردن دندان با ونیر کامپوزیت عبارت اند از:

  • از ونیر کامپوزیت می توان برای ترمیم حفره های دندان استفاده کرد.
  • ونیر کامپوزیت گزینه ای مناسب برای پر کردن فاصله بین دندان ها می باشد.
  • دندان های شکسته یا ترک خورده نیز با این روش قابل ترمیم هستند.
  • همچنین می توان برای بهبود ظاهر رنگ دندان ها از ونیر کامپوزیت استفاده کرد.
  • بعد از عمل پر کردن دندان ها توسط ونیر کامپوزیت، دندان های قدیمی از طول عمر بیشتری برخوردار خواهند شد.
  • ونیر کامپوزیت نسبت به کامپوزیت با آمالگام گزینه ای مناسب تر، به صرفه تر و سالم تر برای دندان و بدن می باشد.
  • مهمترین مزیت پر کردن دندان با ونیر کامپوزیت، رفع مشکلات ظاهری دندان است که لبخندی متفاوت به چهره شما می بخشد.
  • زمان پر کردن دندان با کامپوزیت بسیار کتاه بوده و معمولا در یک جلسه قابل انجام است.
  • برخلاف پرکردگی های آمالگام، می توان آن را به راحتی روی دندان های خلفی و جلوی دندان اعمال کرد.
  • یکی دیگر از نکات مثبت ونیر کامپوزیت ها، تنوع رنگ برای هر بیمار و متناسب با سایر دندان های او می باشد که به همین دلیل ظاهری کاملا طبیعی دارد که زیبایی بیشتری به دندان ها می بخشد.

اثرات جانبی ونیرهای دندانی:

ونیرهای دندانی پوشش‌هایی نازک، راحت و به رنگ دندان هستند که متخصص دندانپزشک آنها را روی سطح بیرونی دندان متصل می‌کنند. ونیر دندان زمانی که به درستی ساخته و متصل شوند، می‌توانند مشکلات مربوط به رنگ، طول، اندازه و شکل دندان‌ها را برطرف کنند. همانطور که هر روند پزشکی یا دندانپزشکی ممکن است دچار مشکلاتی شود، گاهی اوقات با انجام ونیر دندان یا کامپوزیت دندان هم ممکن مشکلاتی برای فرد پیش بیاید. این مشکلات اغلب به دلیل نوع ونیر دندان‌ شما، تصمیمات و میزان تسلط دندانپزشکتان در طول روند درمان می‌باشد.

ناهماهنگی رنگ‌ها:

رنگ نهایی ونیر دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. لایه‌ی ونیر، رنگ دندان و رنگ مواد پیوند دهنده، تعیین می‌کنند که ونیر دندان پس از این که متخصص دندانپزشک آن را متصل کرد، چگونه به نظر خواهد رسید. اگر دندانپزشک شما به اندازه کافی این سه مؤلفه را در نظر نگیرد، ممکن است ونیرها با رنگ دندان‌های اطراف شما مطابقت نداشته باشند. اگر زمانی که دندان پزشک ونیر را محکم می‌کند، رطوبت وجود داشته باشد، برخی از ونیرهای دندانی ممکن است در امتداد گوشه‌ها، رنگ یا لک ایجاد کنند. متأسفانه دندانپزشکان نمی‌توانند رنگ ونیر دندان را پس از اتصال آنها تغییر دهند یا اصلاح کنند.

مسائل مربوط به نحوه جاگذاری ونیر:

هنگامی که دندان پزشکان ونیرهای دندانی را به درستی قرار ندهند، مشکلات زیادی مانند ورقه شدن یا پوسیدگی در قسمت خارجی لبه‌های ونیر دندان‌های شما به وجود خواهد آمد. سایر مسائل مرتبط با جاگذاری ونیر شامل افتادگی یا لبه‌های ناهموار است که ممکن است باعث شود نخ دندان به لبه‌های ونیر گیر کند، بهداشت دهان و دندان که توصیه شده حتما انجام شود را دشوار کند و باعث تحریک لثه و بروز انواع بیماری‌های لثه شود. اگر گوشه‌های ونیر را بیش از حد نزدیک به سطح مربوط به جویدن دندان‌ها قرار دهید، می‌تواند باعث شود که ونیرها، تراشه‌های سطح را از بین ببرند و دیگر قابل ترمیم نباشد، همانطوری که اگر سطح بیرونی دندان‌ها را بیش از حد از بین ببرند ممکن است باعث شود تا ونیرهای نصب شده کلفت یا ضخیم به نظر برسند.

دندان‌های حساس:

قرار دادن ونیر روی دندان‌ها نیازمند این است که دندانپزشکان به مقدار کافی مینا را از سطح دندان‌ها بردارند. در نتیجه دندان‌ها بعد از عمل ممکن است حساس شوند و وقتی خوراکی‌های سرد یا گرم در دهانتان قرار می‌دهید باعث ایجاد ناراحتی یا درد شوند. اگر دندان پزشکتان بیش از حد قسمت بیرونی دندان را از بین ببرد، در نهایت ممکن است پالپ داخل دندان از بین برود. در صورتی که دندانپزشک مجبور بود بخش قابل توجهی از مینای دندان را برای قرار دادن ونیر دندانی بردارد، برای جلوگیری از این مشکلات می‌توانید از او بخواهید که به جای این کار از تاج دندان استفاده کند.

خرابی ونیر:

بعضی از افراد به خاطر عادت‌های دهانی‌شان، بهتر است که از ونیرهای دندانی برای رفع ایرادات دندان‌هایشان استفاده نکنند. به عنوان مثال، کلینیک کلیولند که از معتبرترین کلینیک‌های دنیا می‎باشد، می‌گوید: "افرادی که دندان‌هایشان را خم می‌کنند یا دچار عارضه‌ی دندان قروچه هستند، در نهایت ونیرهای دندانی که از چینی ساخته شده اند را تضعیف خواهند کرد و به آن آسیب می‌رسانند که منجر به ایجاد تراشه و یا ترک خواهد شد. همچنین در صورتی که یک آیتم سخت مانند یخ، مداد و یا حتی ناخن‌هایتان را گاز بزنید یا بجوید، ممکن است به ونیرها آسیب بزنید. زیرا چنین رفتارهایی می‌توانند فشار زیادی به ونیرهای دندانی وارد کنند و باعث شوند که آنها سست شده و یا به طور کامل بیافتند." پس در نهایت این نکته که شما باید برای انجام هر کاری چه درمانی و یا حتی زیبایی مانند ایمپلنت، پرکردن دندان، عصب کشی دندان، ارتودنسی، کامپوزیت دندان، لمینت دندان، بلیچینگ دندان و... به کلینیک دندانپزشکی خوب مراجعه کنید و از حرفه‌ای بودن کادر آنها مطمئن باشید.

همچنین می توانید از طریق شماره واتس آپ زیر با مطب در تماس باشید. کلینیک دکتر نرگس عامری ویزیت آنلاین و رایگان را برای شما عزیزان در نظر گرفته است :

021-22119070

09023232992

آدرس : تهران، شهرک غرب بلوار دادمان، خیابان فخار مقدم، جنب پارکینک مجتمع آرن، پلاک 72، طبقه دوم واحد 3

 

سوالات متداول

  1. آیا کامپوزیت به سلامتی دندان ها آسیب می زند؟

    نصب این مواد، نیاز به تراشیدن دندان ها ندارد و در صورتی که با دقت و مهارت انجام شود، آسیبی به دندان ها وارد نمی کند.
  2. در صورتی که کامپوزیت دچار آسیب شود، قابل ترمیم خواهد بود؟

    اگر کامپوزیت به هر دلیل دچار لب پریدگی، ترک، شکستگی و یا هر آسیب دیگری شود، قابلیت ترمیم خواهد داشت.
  3. آیا کامپوزیت موجب ایجاد بوی بد در دهان می شود؟

    کامپوزیت ها باعث ایجاد بوی بد در دهان نمی شوند، مگر اینکه بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود و مواد کامپوزیت به طرز صحیحی بر روی دندان ها نصب نشده و اطراف آن ها محلی برای تجمع غذاها، باکتری ها و پلاک ها ایجاد گردد که در پی این اتفاق، بوی بدی در دهان ایجاد خواهد شد.
  4. اگر کامپوزیت دندان به مرور زمان زرد شود، آیا بلیچینگ می تواند به سفید کردن آن کمک کند؟

    بلیچینگ بر رنگ کامپوزیت ها پس از نصب تاثیری ندارد و تنها زمانی می تواند بر رنگ آن تاثیر داشته باشد که قبل از نصب، عمل بلیچینگ بر روی دندان طبیعی فرد، انجام شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: