کد خبر: ۳۶۸۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ با اشاره به شرایط کنترل شده کرونا در کشور و کاهش ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری، درباره نحوه استفاده از ماسک در وضعیت فعلی توضیح داد.
به گزارش ملیت به نقل از ایسنا، دکتر مسعود یونسیان درباره نحوه استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های اجتماعی با توجه به شرایط کنترل شده کرونا، گفت: از ابتدای پاندمی ما تصمیمات‌مان را بسته به شرایط روز اتخاذ می‌کردیم و در حال حاضر هم باید توجه داشته باشیم که هر توصیه‌ای که کمیته علمی ارائه می‌دهد، بر اساس شرایطی فعلی است. بنابراین اگر شرایط تغییر کند، توصیه‌ها هم تغییر خواهد کرد. همانطور که یک زمانی در پیک بودیم و اعلام می‌کردیم که همه افراد ماسک بزنند، اکنون که پیک را پشت سر گذاشتیم، می‌گوییم افراد در شرایط خاصی ماسک بزنند. حال اگر طی روزهای آتی شرایط تغییر کند، دستورالعمل‌ها به‌روز شده و باید بر اساس آن‌ها اقدام کرد.

وی افزود: در حال حاضر که در کشور خوشبختانه نه ابتلا روند صعودی دارد و نه مرگ‌ومیرمان قابل ملاحظه است، به نظر می‌رسد که زمان مناسبی است تا فعالیت‌های معمول‌مان را توسعه دهیم. در غیر این صورت ممکن است ضررهای اقتصادی، بهداشتی، سلامتی و ... را تجربه کنیم؛ به عنوان مثال کسانیکه نیاز به جراحی یا مراجعه به بیمارستان دارند و... در این شرایط باید بتوانند با خیال راحت‌تری کارهایشان را انجام دهند.

یونسیان ادامه داد: توصیه می‌شود که یکسری افراد همچنان از ماسک استفاده کنند. یکی از این گروه‌ها کادر بهداشت و درمان هستند. زیرا با بیماران زیادی مواجهه دارند که ممکن است بین آنها بیماران بدون علامت کرونایی هم باشند و بر همین اساس کماکان توصیه می‌شود که کادر بهداشت و درمانی از ماسک استفاده کنند. همچنین افرادی که نقص‌های ایمنی شناخته شده‌ یا سن بالا دارند که به طور معمول سیستم ایمنی‌شان را ضعیف می‌کند و آسیب‌پذیری‌شان را در برابر کرونا افزایش می‌دهد، کماکان توصیه می‌شود که ماسک بزنند.

وی ادامه داد: در عین حال با توجه به اینکه برخی بیماران بدون علامت مبتلا به کرونا هم در جامعه حضور دارند؛ حال یا بعدا علامت‌شان ظاهر می‌شود یا ممکن است که هرگز علامتی را نداشته باشند، اما ویروس در بدن‌شان هست و می‌تواند به دیگران هم منتقل شود، در نتیجه در مکان‌هایی که تعداد افراد زیادی در یک جا جمع شدند و نمی‌توانند فاصله‌گذاری را رعایت کرده و محیط هم تهویه مناسبی ندارد، توصیه می‌شود که از ماسک استفاده شود تا هم خودشان آلوده نشوند و هم اگر مبتلا به کرونای بی‌علامت بودند، به سایرین منتقل نکنند.

یونسیان تاکید کرد: باید توجه کرد که ممکن است برای فرد مبتلا به کرونای بی علامت اتفاقی نیفتد، اما ممکن است ویروس را به افرادی که ضعف سیستم ایمنی یا سن بالا دارند، انتقال دهند و این افراد دچار مشکل شوند. بنابراین در مکان‌هایی که تراکم بالایی وجود دارد، مانند اتوبوس اعم از درون‌شهری و بین‌شهری که تراکم زیاد است، داخل مترو، هواپیما و... توصیه می‌شود که کماکان از ماسک استفاده شود. با این حال در جاهایی که تراکم جمعیت بالا نیست و تهویه را می‌توان به خوبی برقرار کرد، می‌توان استفاده از ماسک را برای افراد سالم ضروری ندانست.

وی گفت: در شرایط اینچنینی نباید جامعه را بیش از حد خسته کنیم. زیرا این خطر وجود دارد که مردم خسته شوند و دیگر در زمانی که لازم هست نیز به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمکین نکنند. توصیه کمیته علمی هم مبنی بر همین واقعیت بود که در جایی که خطر بالاست، ملاحظات‌مان را تشدید کنیم و در جایی که شواهد نشان می‌دهد خطر پایین است می‌توانیم سخت‌گیری‌هایمان را کمتر کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: