کد خبر: ۲۶۵۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال پیش از آن رشد چشمگیری را شاهد بود و برای دومین سال متوالی افزایش یافت.
به گزارش ملیت به نقل از ایسنا، اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد این افزایش تحت تاثیر کاهش تولید داوطلبانه تحت "اعلامیه همکاری" و همچنین رشد مطلوب اقتصاد جهانی و رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸ بود که از عوامل بنیادین بازار پشتیبانی کرد.

با این حال ارزش سبد نفتی اوپک در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ به شدت کاهش یافت که به دلیل ابهامات فزاینده پیرامون پیش‌بینی‌های رشد اقتصاد جهانی بود که با تنش ژئوپلیتیکی و تاثیر منفی احتمالی اختلافات تجاری آمریکا و چین روی اقتصاد جهانی تشدید شد. تمامی این عوامل در افت شدید قیمتها و نزول بازارهای سهام جهانی سهیم بودند در حالی که سطح ذخایر نفت کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) نیز بالا رفت.

ارزش سبد نفتی اوپک به طور میانگین در سال ۲۰۱۸ به ۶۹.۷۸ دلار در هر بشکه رسید که ۱۷.۳۵ دلار در هر بشکه یا معادل ۳۳.۱ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ افزایش داشت.

ارزش سبد نفتی اوپک در دسامبر ۵۶.۹۴ دلار در هر بشکه بود که نسبت به ۶۵.۳۳ دلار در نوامبر، ۸.۳۹ دلار یا ۱۲.۸ درصد کاهش نشان داد.

میانگین قیمت نفت سنگین ایران ۶۷.۹۷ دلار در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با ۵۱.۷۱ دلار در سال ۲۰۱۷ بوده است. قیمت نفت سنگین ایران در دسامبر ۵۴.۸۴ دلار در هر بشکه بود که ۷.۹۹ دلار یا ۱۲.۷ درصد در مقایسه با ۶۲.۸۳ دلار در نوامبر کاهش داشت.

در میان سایر گریدهای سبد نفتی اوپک، گرید "عرب لایت" ۷۰.۵۹ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با ۵۲.۵۹ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۷ بود. میانگین قیمت نفت سبک بصره نیز ۶۸.۶۲ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با ۵۱.۸۷ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۷ بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: