کد خبر: ۲۶۵۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
یکی از مخالفان سرسخت کی‌روش در ماه‌های اخیر، افشین پیروانی مدیر اجرایی پیشین تیم‌ملی است که اظهارات اخیرش ۱۸۰ درجه با اظهارات زمان حضور در تیم‌ملی متفاوت است. در ادامه، به بخش‌هایی از مصاحبه اخیر پیروانی علیه کادرفنی تیم‌ملی گریزی می‌زنیم و آن‌ها را در کنار اظهاراتش در زمان حضور در تیم‌ملی قرار می‌دهیم.
به گزارش ملیت به نقل از ایسنا، کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم‌ملی در ۸ سال حضورش در فوتبال ایران، منتقدان و مخالفان زیادی داشته اما هیچ‌کدام از این افراد، مواضع متناقضی به مانند افشین پیروانی نداشته‌اند. اظهارات اخیر پیروانی درباره کارلوس کی‌روش به حدی شدید الحن است که باور این موضوع که او روزی در حمایت از کی‌روش از سمتش در تیم‌ملی استعفا داد، را سخت می‌کند.

برای بررسی اظهارات پیروانی از سال ۹۴ تاکنون، باید دوره حضور او در تیم‌ملی و دوره حضور او در پرسپولیس و پس از آن را مورد بررسی قرار داد. افشین پیروانی در برهه‌ای که مدیر اجرایی تیم‌ملی بود، تقریبا همیشه به عنوان نفر نخست، پاسخ منتقدان کی‌روش را می‌داد و به صورت تمام قد از سرمربی تیم‌ملی حمایت می‌کرد اما از زمان جدایی از تیم‌ملی و پس از آن که درگیر پرونده اسپانسر تیم‌ملی شد –که ابتدا با محرومیت ۵ ساله توسط کمیته اخلاق و پس از آن لغو حکم توسط کمیته استیناف مواجه شد- لباس منتقد برتن کرد و به صف نخست منتقدان سرمربی پرتغالی تیم‌ملی پیوست.

در ادامه، به بخش‌هایی از مصاحبه اخیر پیروانی علیه کادرفنی تیم‌ملی گریزی می‌زنیم و آن‌ها را در کنار اظهاراتش در زمان حضور در تیم‌ملی قرار می‌دهیم.

نبود امکانات اولیه یا داشتن امکانات بی‌سابقه؟

کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران در ۲۸ دی ۱۳۹۷ به اظهارات اخیر کی‌روش واکنش نشان داد و گفت که سرمربی تیم ملی می‌خواهد با این رفتارها فرار رو به جلو کند. پیروانی در ابتدای صحبت‌های می‌گوید: به نظر می رسد آقای کی‌روش با این  جنجال سازی ها، اتهامات واهی و  فرافکنی‌ها قصد دارد با فرار به جلو روی نوع بازی مقابل عراق و برخی انتقادها سرپوش گذاشته و همچنین در شرایطی که ایران قرعه خوبی تا نیمه نهایی دارد و رقبایی چون کره جنوبی، ژاپن و استرالیا هم دور از انتظار ظاهر شده‌اند به جای تمرکز روی قهرمانی با حاشیه سازی، بهانه‌های واهی و طرح مخالفان فرضی، قهرمان نشدن احتمالی را توجیه کند. او نمی‌خواهد ببیند که مربیان قبلی یک‌دهم امکانات کنونی و حمایت‌ها را نداشته‌اند. کی‌روش هدفمندانه خلاف این حقایق را مطرح می‌کند و این موجب تاسف بسیار است.

مدیر اجرایی پیشین تیم‌ملی در حالی از امکانات و حمایت‌های بی‌سابقه‌ای که کی‌روش در این سال‌ها در اختیار داشته اشاره می‌کند که صحبت‌هایش زمانی که در تیم‌ملی حضور داشت این امکانات و حمایت‌ها را نشان نمی‌دهد و او همیشه از کمبود آن‌ها گلایه می‌کرد.

افشین پیروانی در زمان حضورش در تیم‌ملی، تقریبا در تمام مصاحبه‌هایش از نبود امکانات برای تیم‌ملی صحبت کرده است که نمونه‌هایی از آن‌ها در تاریخ‌های ۳۰ مهر ۹۵، ۲۹ اردیبهشت ۹۵، ۲۱ بهمن ۹۴ و... وجود دارد. او حتی در یکی از مصاحبه‌هایش در ۳۰ مهر سال ۹۵ با تاکید بر لزوم حمایت از تیم‌ملی، خطاب به خیرین و وزیر نفت می‌گوید: من از خیرین تقاضا دارم که برای کمپ تیم‌ ‌ملی کاری کنند. الان به ما خبر دادند که پژوهشگاه نفت را می‌خواهند، تبدیل به نمایش کنند. من از وزیر نفت این تقاضا را دارم تا زمانی که کمپ تیم‌ ‌ملی آماده نشده است، این زمین را برای ما نگه دارند. درست نیست که فدراسیون فوتبال هم به هواپیمایی و هم به هتل بدهی داشته باشد، این که تیم‌ ‌ملی در زمین استاندارد ۹ نفره نمی‌تواند تمرین کند، درست نیست. اگر قرار است به تیم‌ ‌ملی کمک شود، اول باید وزارت ورزش  و جوانان این کار را انجام دهد و سپس فدراسیون فوتبال. در حال‌ حاضر آن حمایتی که باید شود صورت نمی‌گیرد. اگر می‌خواهیم به جام جهانی صعود کنیم، باید مشکلاتمان حل شود.

او همچنین در بهمن‌ماه ۹۴ گفته است: در نهایت هم به عنوان یک هوادار می‌گویم که یک ماه دیگر اردوی تیم ملی شروع می‌شود اما تیم ملی نه زمین دارد، نه لباس و نه امکانات اولیه!

پرواز چارتر یا سفر با اتوبوس؟

مدیر ورزشی پیشین پرسپولیس در ادامه مصاحبه اخیرش در رابطع با صحبت‌های کی‌روش درباره سفر فرست کلاس پرسپولیسی‌ها به ژاپن می‌گوید: بنده  شاهد بوده‌ام تیم ملی در زمان مربیگری کی‌روش برای معمولی‌ترین بازی ها هم با چارتر سفر کرده که نشان دهنده آن است که قهرمانی‌ها و اقتدار پرسپولیس تا چه حد پاک و بدون حمایتی خاص بوده و کی‌روش و امثال او  که برای این اتهام‌های واهی دلیل موجهی ندارند.

این که تیم‌ملی در این چندسال بسیاری از سفرهایش با پرواز چارتر بوده، شکی نیست اما آیا معمولی‌ترین بازی‌ها تیم‌ملی هم با پرواز چارتر رخ داده است؟ بهترین پاسخگو به این سوال خود افشین پیروانی است. او در ۲۳ مرداد ۹۴ ضمن گلایه از بلاتکلیفی اسپانسر تیم‌ملی و نبود امکانات کافی، راجع به سفر تیم‌ملی به ترکمنستان در راه مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ توضیح می‌دهد: چند روز دیگر در مقدماتی جام جهانی بازی داریم اما هنوز تکلیف اسپانسر پیراهن تیم ملی معلوم نیست. زمین تمرین و امکانات نداریم. برای بازی با ترکمنستان مجبور بودیم ۶۰۰ کیلومتر راه را تا لب مرز طی کنیم اما اتوبوس خوب هم نداریم.

پیروانی حتی در برهه‌ای از نبود پرواز چارتر هم گلایه می‌کند. او در مصاحبه‌ای در ۲۱ فروردین ۹۵ می‌گوید: اگر قرار باشد پس از بازی با قطر مثلا چهار یا پنج روز دیگر به مصاف کره یا ژاپن در آن کشور برویم، آیا می‌شود که با پرواز عادی این مسافت را طی کرد؟ما و ژاپن در عمان بودیم اما ژاپن زودتر از ما به ایران رسید. آنها چند ساعت استراحت کردند و ما با چند ساعت اختلاف دیتر از آن‌ها به ایران رسیدیم. کی‌روش یک مربی حرفه‌ای است و امکانات حرفه‌ای می‌خواهد. بله، درست است. شما می‌گویید امکانات را دیدیم و بر اساس همین امکانات باید توقع داشته باشیم اما من می‌گویم ۴۰ میلیارد تومان پول از سوی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران رسیده است. خب نصف این پول را خرج تیم ملی کنید تا با امکانات مناسبی بتواند راه خود را ادامه دهد. اگر کسانی که انتقاد می‌کنند دو دوتا چهار تا داشته باشند، تا این حد نباید در مطبوعات و رسانه‌ها دست به انتقاد از تیم ملی بزنند.

کی‌روش جزو ۱۵ مربی برتر دنیاست یا یک مربی پروازی و پرخرج؟

مدیر اجرایی پیشین تیم‌ملی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از کی‌روش به عنوان مربی‌ای که پس از ایران دیگر متقاضی‌ای ندارد، اشاره می‌کند و می‌گوید: نمی دانم او به رغم این همه نارضایتی در همه این سال‌ها و این همه متشنج کردن فضای فوتبال ملی چرا نمی‌رود، شاید هیچ تیم یا کشوری پیدا نمی شود که حاضر باشد پول کلان به مربی پروازی بپردازد و توهین هم بشنود.

کی‌روشی که اکنون در منظر پیروانی یک مربی گران و پروازی است، روزی از نظر پیروانی جزو ۱۵ مربی برتر دنیا بود که فوتبال ایران تا ۱۰ سال پس از رفتنش حسرت او را می‌خورد. افشین پیروانی در یکی دیگر از مصاحبه‌هایش در ۲۳ مرداد ۹۴ درباره کی‌روش می‌گوید: باز هم تاکید می‌کنم که انتقاد باید با احترام و ادب همراه باشد. فردی که در یکی از تیم‌ها پست مهمی هم گرفته جایی گفته بود که کی‌روش را نمی‌شناسد! او یکی از ۱۰-۱۵ مربی برتر دنیاست و من می‌گویم که اگر برود تا ۱۰ سال دیگر نمی‌توانیم مانند او را بیاوریم. من با ۱۰ مربی برتر دنیا کار کرده‌ام و بهترین مدرک پرولایسنس را دارم اما هر روز از کی‌روش چیز جدیدی یاد می گیرم.

از حامی شماره یک کی‌روش تا حضور در صف نخست مخالفان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، پیروانی در زمان حضور در تیم‌ملی هیچ صحبت منفی‌ای علیه کی‌روش و تیم‌ملی را قبول نداشت و از همه افراد درخواست می‌کرد که حرف‌های مثبت راجع به تیم‌ملی بزنند. در این رابطه، مدیر اجرایی پیشین تیم‌ملی اظهار نظر جالبی هم دارد. او در ۱۸ دی ۹۵ خطاب به مخالفان گفت: من به گذشته کاری ندارم در حال حاضر مصاحبه‌هایی که عده‌ای از بیرون انجام می‌دهند به نفع فوتبال ما چه ملی و چه باشگاهی نیست. خواهش من این است که کسانی که سمت و پستی ندارند به خودشان اجازه ندهند که اظهار نظر کنند و لطفا سکوت کنند تا اتفاقات خوبی برای فوتبال ما بیفتد.

او همچنین در ۱۰ آبان ۹۵، در واکنش به صحبت‌های امیر عابدینی، اظهار کرد: همه باید تلاش کنیم که حرف‌های مثبت بزنیم و نقدهای ما سازنده باشد. کسی اجازه ندارد رودرروی تیم ملی قرار بگیرد بلکه همه باید کمک کنند که  نتایج خوبی برای فوتبال ایران رقم بخورد.

مدیر اجرایی پیشین تیم‌ملی در تاریخ ۱۹ مهر ۹۴ درباره بیانیه‌ها و فضای منفی‌ای که علیه تیم‌ملی ایجاد شده بود، توضیح داده است: هرچه آرامش تیم بیشتر باشد، نتیجه بهتری به دست می‌آید. نباید هر کسی به خود اجازه دهد که اظهار نظرهای شخصی داشته باشد. تیم ملی به قول معروف برای شخص X یا Y  نیست بلکه متعلق به همه مردم است و خوشحالی پیروزی آن برای همه است. ما فقط با تعامل با هم و حمایت کردن از هم می‌توانیم نتیجه بگیریم. اظهار نظرهای شخصی و غیر فنی اصلا مفید نیست. نمی‌توانم بگویم صددرصد اما هر پالس منفی روی تیم تاثیر بدی می‌گذارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: